Carina:-) skriver:
Det er jo netop derfor grænsen er urimelig for det betyde tusindvis af kr i forskel på rådighedsbeløb alt efter om man er på offentlig ydelse eller i job.
Og det kunne være godt hvis nogen ville se på Netto frem for brutto
For bruttobeløbet kan være lavt men alligevel en der man på et højt nettobeløb pga ekstra ydelser.
Hvorfor se på netto fremfor brutto - det vigtige er vel at sammenligningen er at enten er begge regnet ud i netto eller i brutto?
Men jeg kunne sagtens lave samme udregninger i Netto som jeg har lavet i brutto.
Så skal man bare starte med at gå udfra personlig fradrag på 4000 og trækprocent 40%
Enlig mor SOSU med et børn:
Så vil en enlig med løntrin 21 få udbetalt 12.600 = 151.200 om året. Med den indkomst kan man få 75% betalt af en vuggestue (så sætter vi vuggestue til 3000) dvs. Et tilskud på 2250 =27.000 må året.
Så lad os lege de som din svigerdatter 3500 i boligydelse = 42000 Om året
Ekstra børnetilskud = 11.200
Dvs. En ekstra indkomst med tilskuddene på 80.200 ekstra netto
Det svarer til en indkomst på 133.666 om året brutto. HVor meget mere koster det at være en ekstra voksen? Skal vi sige 150.000? Så betyder det et par skal tjene 283.666 mere om året for at have det samme (og så passer det ingen gang for så vil de kunne få nogle tilskud men det glemmer vi lige lidt). Så to SOSUer vil have det samme som en enlig SOSU - det er vel egentlig ikke unfair?
SU fx. De får samme ydelse plus 73.000 mere i SU om året, hvilket svarer til cirka 43.000 mere om året netto. Forsøgeren på SU får så også lidt mere og skulle den anden også være på SU eller have meget lav indkomst så får de jo også tilskud og ekstra i SU - så igen er spørgsmålet hvor meget ekstra hvis overhovedet.
Så ja jeg forstår ikke regnestykket der fortæller at en på SU eller en SOSU som er enlig får i hoved og røv, go de der er to og ikke modtager tilskud (dvs. Har en årsindkomst på over 570.000 til sammen) skulle være mere “fattige”. Hvad jeg godt kan se er at to på SU som bor sammen kan føle sig en smule snydt da de har samme indkomst som den enlige på SU (de får lidt ekstra) og skal forsørge en voksen mere.
Anmeld
Citér