Fradrage osv.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2018

Anonym

Soonmom skriver:

Enlige får da i hoved og røv og jeg har endnu ikke mødt en enlig der ikke modtager boligstøtte og de får meget af den, især jo flere børn de har.

De får børnepenge fra faren (muligt det ikke er fra staten men det er da stadig penge i husholdning)

Ekstra børnetilskud, som du selv skriver

Mere i su/kontant hjælp.

I min situation ville jeg tjene penge på at sparke kæresten ud, og nej det er self ikke alle der ville det, men just saying, har intet til overs for dem der bruger argumentet "jeg er enlig mor, så jeg har ikke så mange penge"

Der er noget galt i dk mht det system 

“Enlige får i hoved og røv”. Sikke dog en generalisering �� jeg er enlig, og jeg får altså IkKE i hoved og røv. Jeg får 1360 kr fra faren hver måned og jeg får børneungeydelsen hvert kvartal, hvor jeg også får det ekstra tilskud for enlige. Og så delvis friplads i dagpleje.  Jeg får cirka 300 kr om måneden i boligstøtte. I min husstand er der kun én til at betale for husleje, vand og varme, og så har jeg et barn der også skal have tøj på kroppen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2018

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Nu har jeg lige siddet og regnet lidt på dit indlæg

Du mister 4000 udbetalt pr måned ved at gå 5 timer ned pr uge?

Det er så 1000 kr pr uge - lig med 200 kr efter skat - så din løn er vel 400 pr time ?

400 x 37 x 52 er 769,600

Efter din nedgang er det så 400 x 5 x 52 - 104.000

769.600 - 104.000 er 665,600 så hvordan kan du få tilskud til inst når grænsen for en enlig er 588,801

Tror der er et eller andet galt et eller andet sted i det du mister - eller kan jeg ikke finde  ud af at regne? 

Ærligt tænker jeg ikke du regner rigtigt: min brutto/netto før nedgang var 31.000/21.000, efter nedgang 25.000/17.000. Jeg er lærer, og ærligt tror jeg ikke der er nogen lærere det får så høj en årsløn �� Og ja, begge lønsedler er tjekket af fagforening, og der er ikke noget at komme efter. Mit beskæftigelsesfradrag er vist faldet med 1000 kr om måneden, så der kan de knap 500 kr. hentes. Resten er reel lønnedgang.

Anmeld Citér

4. februar 2018

Carina:-)

Ærligt tænker jeg ikke du regner rigtigt: min brutto/netto før nedgang var 31.000/21.000, efter nedgang 25.000/17.000. Jeg er lærer, og ærligt tror jeg ikke der er nogen lærere det får så høj en årsløn �� Og ja, begge lønsedler er tjekket af fagforening, og der er ikke noget at komme efter. Mit beskæftigelsesfradrag er vist faldet med 1000 kr om måneden, så der kan de knap 500 kr. hentes. Resten er reel lønnedgang.

Synes ikke helt det giver mening at du mister så meget ved 5 timer om ugen 

For 20 timer op i 6000 er ret meget.og timelønnen er vel den samme i alle dine timer ? 

Då burde du jo også tjene noget mere hvis du ganger tumeantal med timeløn...

Men hvis din fagforening er ok med det så er det vel som det skal være.

Anmeld Citér

4. februar 2018

Matsør

Profilbillede for Matsør
Carina:-) skriver:

For 20 timer op i 6000 er ret meget.og timelønnen er vel den samme i alle dine timer ? 

Tja... sådan er det. Har ikke planer om at smide mine lønsedler op herinde Men det kunne jo også være at dine medarbejdere simpelthen har en forkert opfattelse af hvor meget de reelt mister/hvad gevinsten er ved de ekstra timer. Jeg glæder mig i hvert fald til at kunne gå på fuld tid igen om et par år...

Anmeld Citér

4. februar 2018

Carina:-)

Matsør skriver:

Tja... sådan er det. Har ikke planer om at smide mine lønsedler op herinde Men det kunne jo også være at dine medarbejdere simpelthen har en forkert opfattelse af hvor meget de reelt mister/hvad gevinsten er ved de ekstra timer. Jeg glæder mig i hvert fald til at kunne gå på fuld tid igen om et par år...

Det skal du heller ikke . 

Ja det kan sagtens være.

Det kunne være int at grave i.

Og som du selv skriver så er de timer jo givet godt ud på den lange bane . 

Og livet med børn skal Og så hænge sammen så forstår godt din priotering.

Anmeld Citér

4. februar 2018

300515

Anonym skriver:

Jeg Synes bare det er ikke fair, at vi arbejder lige så meget, og hun får næsten dobbelt så meget udbetalt som mig.

samt hun betaler ikke for sin søns børnehave

Vi har ikke råd at tage på ferie, men det har hun hvert år med siden mor, hvor hun betaler!

jeg spurgte ikke til hendes økonomi, det er hende der fortæller ALT og der sidder jeg og tænker - det er vildt hun kan ha så mange pengene - Mens vi næsten har INTET til ivers der regningerne er betalt 

Så bør i måske pakke småligheden og grådigheden lidt væk og se på jeres budget. Vi tjener ok - ikke prangende. Har eget hus, hund, barn + 1 på vej. Jeg arbejder 32 timer, min mand 37 timer. Vi har råd til at tage på ferie 1-3 gange om året alt efter hvilken ferie vi vælger. Og her indregner jeg endda ikke de ture vi tager til Sverige for at besøge min far. Men det er udelukkende et prioriteringsspørgsmål. Vi sparer andre steder for at få råd til oplevelserne, fordi de betyder mere end andre ting for os. Måske er tilfældet det samme for din kollega. Til sammenligning kan jeg fortælle, at jeg kender et par, der er lavt lønnede begge to. De har ca 23.000 udbetalt til sammen uden børnefamilieydelsen. De prioriterer også at komme ud at rejse og har derfor sparet på andre ting - som fx intet tv, billig bolig, ingen bil mv. Min søster og hendes kæreste er begge på SU, med en smule arbejde ved siden af. Ca 1000-1500 kr ekstra udbetalt til sammen ved siden af SU. De rejser gerne en gang om året. Tog fx 7 ugers rundrejse i Sydøstasien i sommers. De bor lidt dyrt, men har til gengæld sparet på alt andet - fx er madbudgettet på 1100kr om måneden til 2 personer. Min søster sparer op med hård hånd!

Måske er fejlen ikke ved din kollega, men ved jeres egen håndtering af jeres økonomi.

Anmeld Citér

4. februar 2018

Cvbn

Carina:-) skriver:

Det er fordi, man som lærer mister mange af sine tillæg, når man ikke er på fuld tid. De kan ikke bare omregnes til en timeløn

Anmeld Citér

4. februar 2018

Matsør

Profilbillede for Matsør
Cvbn skriver:

Det er fordi, man som lærer mister mange af sine tillæg, når man ikke er på fuld tid. De kan ikke bare omregnes til en timeløn

Jeg kan se, at jeg får mine sædvanlige tillæg endnu, men dog kun for de 32 timer. 

Hvis man siger (31.000/37)*32, får man ca. 26.800. Min brutto siger lige pt. 25.450, så det er ca. 1450 jeg mister - måske pga. omregning af tillæg. Hvilket vel er omkring 800 kr i lønnedgangen på 4000 udbetalt. 

Så selvom jeg som lærer måske mister mere end en rengøringsassistent pga. tabt tillæg, er det stadig et tab på mindst 3200, hvilket stadig er væsentlig mere end jeg vinder i ekstra tilskud (400 kr)  

Anmeld Citér

5. februar 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Matsør skriver:

Det undrer mig, at du fortsat tænker at en enlig har bedre økonomi end et samboende par. 

Jeg er enlig mor med to børn. Jeg bor i ejerbolig og får derfor ikke boligsikring. Forskellen på vores husstandsindkomst før min mands død og efter min mands død - og dette er medregnet samtlige tilskud jeg får (ekstra børnepenge, forhøjet beskæftigelsesfradrag og institution) - er 18.000 udbetalt kr om måneden. Så selv hvis jeg fik maks boligsikring, ville det aldrig gøre op for de 18.000. Ja, min mand havde en udmærket, men ikke prangende løn. Og lige meget hvordan jeg vender og drejer det, kan jeg ikke hente de resterende penge ind på besparelser på vand, el og varme.

Jeg klager bestemt ikke over tilskuddene, jeg synes staten gør ganske meget for enlige - og tak for det - men nogen guldrandet forretning er det altså ikke at være enlig...

Hvorvidt en enlig har en bedre eller lige så god økonomi kommer jo også an på den indtægt den enlige har. Jeg har 2 enlige veninder, og hvordan de ser deres økonomi som enlige er meget stor.

Min ene veninde er lavlønnet, har et barn, og hendes mand døde desværre for 2 år siden. Med de tilskud hun får fra det offentlige, har hun samme rådighedsbeløb, som hun og hendes mand havde tilsammen tidligere, da han også var lavlønnet. Ifølge hende selv har hun derfor i dag en lidt bedre økonomi end da hendes mand levede, men selvsagt ville hun da hellere have, at hendes mand var i live. Hun har fint råd til at rejse 2-3 gange om året og tage til dyre koncerter en gang om måneden. 

Min anden veninde har en lederstilling og tjener 35.000/måned. Hun blev skilt for et år siden og synes ikke selv, at hun har nogle penge efter skilsmissen. Hun har tre børn, men kun de to har bopæl hos hende, så hun får kun enlig ydelse for de 2, da faderen har bopæl på den ene for også at få nogle ydelser fra det offentlige. Fordi hun er højtlønnet, får hun ikke de samme ydelser fra det offenlige som min  lavtlønnede veninde, så om ens økonomi som enlig er bedre eller ringere end, da man var et par afhænger jo af, hvad man kommer fra. 

Jeg har ikke set detaljerne i hendes budget men ifølge hende selv er hendes udgifter på ca. 20.000, hvilket svarer ca. til det hun har udbetalt, så de lever ifølge hende af de børnepenge hun får, og derfor har hun valgt at begå socialt bedrageri for ikke at få dem beskåret. Hendes kæreste flyttede ind for et par måneder siden, men har hans officielle adresse hos en anden for, at min veninde ikke mister hendes højere børnepenge fra staten.

Anmeld Citér

5. februar 2018

drabo

Profilbillede for drabo

Det kan godt være at hvis man ser på en enligs økonomi frem for en kvinde i parforhold - så ser det for kvinden bedre ud, hvis hun får alle børnepenge og bidrag osv.

Men hvis man ser på den samlede økonomi for kvinde + mand - tror jeg nu at rådighedsbeløbet vil være større hos par end hvis man lægger rådighedsbeløbet for et skilt par sammen.

Da man jo som par har en del udgifter som bliver mindre - huslejen er altid højest for de første kvadratmeter - licens, forsikring, internet og andre ting bliver jo ikke dobbelt så høje for par som for enlige.

Så det kan godt være man som enlig lavlønnet kvinde kan få en lidt bedre økonomi af at forlade manden - men den lille gevinst man selv får betaler manden og mere til.

Og folk der begår socialt bedrageri - hvis kæresten flytter ind, så sparer han jo penge til alle ovennævnte ting, hvilket må betyde at han kan bidrage til husholdningen med mindst det man mister i enlig tilskud - kæresten må jo komme med en indtægt, der bidrager til husholdningen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.