Fradrage osv.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. februar 2018

Tommelise

Carina:-) skriver:

Jeg går ud fra naboen selv betaler sin bil?

Min marginalskat er 62 procent

Det ville da være rart hvis den kunne være blive 55 procent 

Men det kan ikke lade sig gøre fordi der bruges for mange penge blandt andet på tilskud der godt kunne begrænses så det kunne betale sig at arbejde

Nu er vi vist ude i en helt anden debat. 

For der er rigtig mange, der gerne vil arbejde, men ikke kan - det handler ikke altid om, at det kan betale sig.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2018

Cherraly

Profilbillede for Cherraly
Anonym skriver:

Jeg Synes bare det er ikke fair, at vi arbejder lige så meget, og hun får næsten dobbelt så meget udbetalt som mig.

samt hun betaler ikke for sin søns børnehave

Vi har ikke råd at tage på ferie, men det har hun hvert år med siden mor, hvor hun betaler!

jeg spurgte ikke til hendes økonomi, det er hende der fortæller ALT og der sidder jeg og tænker - det er vildt hun kan ha så mange pengene - Mens vi næsten har INTET til ivers der regningerne er betalt 

Kender du til hele hendes budget? Hvad hun ikke har af regninger som I har, hvad hun bruger på alle mulige ting i hverdagen som I gør? Du er ærgerlig over hun kan tage på ferie når I ikke kan? Så kig på jeres egen budget, og hvordan I kan få råd, og ikke på hendes tilskud, der gør at hendes børn kan have en ordentlig tilværelse. Det giver da ingen mening at se på et lille udsnit af en andens økonomi, og bedømme noget som helst. Så hvis jeg tog på ferie mens jeg fik SU, og min mand har ret lav løn, men vi har valgt at prioritere anderledes, så vil du sidde og kigge grådigt efter min SU, og tænke at det skal du da også have noget af? 

Anmeld Citér

3. februar 2018

lineog4

Pointen er at der er en meget lilkexforskel i indkomst for dem der kan få boligsikring (det kan man heller ikke få o ejebolig) friplads i inst. 

Der er rigtig mange mennesker der får en lav løn men liiiige smøger sig over grænsen for tilskud og så ender de faktisk med at have et meget lavere rådighedsbeløb end dem der får. 

Man skal tjene 7000 for at betale en vuggestueplads på 3500  

Det er pænt mange penge forkert mange mennesker.

Men det er noget helt andet - en debat om hvor grænserne for tilskud skal gå. Den er fx flyttet så meget så vi får 13 år siden med en familie på 4 g en indkomst intet kunne få hverken boligsikring eller tilskud til vuggestue. Stod vi samme sted i dag, ville vi få betalt 50% af vuggestue pladsen. 

Det der er påstanden her er at alle enlige får i hoved og røv og det kan altid betale sig at være enlig - det er en underlig logik, for grænserne for diverse tilskud er ikke defineret af andet end husstandsindkomst og om du er par, lever i bigami eller er enlig er fuldstændig ligegyldig grænserne flytter sig ikke - en husstandsindkomst på x får x uafhængigt af voksne i husstanden (dog ikke boligsikring fordi der også regnes på kvadratmeter i forhold til antallet af mennesker i husstanden). 

Ja der er nogle der snyder og det kan derfor opleves som de får i hoved og røv, men det er fordi de snyder. Og ja en på SU får mere so enlig forsørger - så må man anfægte logikken om, at en enlig har sværere ved at tage job ved siden af studie end en der er i et parforhold. 

Men en helt lovlydig enlig forsørger der ikke bøjer reglerne som det lyder til den søn gør, får ikke i hoved og røv, men får lige præcis det de er berettiget til i frold til de satser der er sat og som gælder for alle. Det eneste hvor de bliver forfordelt e det ekstra børnetilskud på 1400 kr pr barn pr kvartal og et ekstra på 1400 uafhængigt antallet af børn pr kvartal - lig 1400 om måneden for en enlig forsørger med 2 børn - det tænker jeg ikke man bliver rig af.

Anmeld Citér

3. februar 2018

Carina:-)

Tommelise skriver:

Nu er vi vist ude i en helt anden debat. 

For der er rigtig mange, der gerne vil arbejde, men ikke kan - det handler ikke altid om, at det kan betale sig.

Det ændre ikke på at det bedste for vores velfærd er at det kan betale sig for alle at arbejde.

Anmeld Citér

3. februar 2018

Abracadabra

Soonmom skriver:

Enlige får da i hoved og røv og jeg har endnu ikke mødt en enlig der ikke modtager boligstøtte og de får meget af den, især jo flere børn de har.

De får børnepenge fra faren (muligt det ikke er fra staten men det er da stadig penge i husholdning)

Ekstra børnetilskud, som du selv skriver

Mere i su/kontant hjælp.

I min situation ville jeg tjene penge på at sparke kæresten ud, og nej det er self ikke alle der ville det, men just saying, har intet til overs for dem der bruger argumentet "jeg er enlig mor, så jeg har ikke så mange penge"

Der er noget galt i dk mht det system 

Hvis jeg blev enlig, ville jeg ikke få boligstøtte. Det er der ikke mange af mine bekendte, der ville få. Ingen, tror jeg. Måske er dit syn på sagen farvet af, at du og  dine bekendte er lavtlønnede? 

Anmeld Citér

3. februar 2018

lineog4 skriver:

Men det er noget helt andet - en debat om hvor grænserne for tilskud skal gå. Den er fx flyttet så meget så vi får 13 år siden med en familie på 4 g en indkomst intet kunne få hverken boligsikring eller tilskud til vuggestue. Stod vi samme sted i dag, ville vi få betalt 50% af vuggestue pladsen. 

Det der er påstanden her er at alle enlige får i hoved og røv og det kan altid betale sig at være enlig - det er en underlig logik, for grænserne for diverse tilskud er ikke defineret af andet end husstandsindkomst og om du er par, lever i bigami eller er enlig er fuldstændig ligegyldig grænserne flytter sig ikke - en husstandsindkomst på x får x uafhængigt af voksne i husstanden (dog ikke boligsikring fordi der også regnes på kvadratmeter i forhold til antallet af mennesker i husstanden). 

Ja der er nogle der snyder og det kan derfor opleves som de får i hoved og røv, men det er fordi de snyder. Og ja en på SU får mere so enlig forsørger - så må man anfægte logikken om, at en enlig har sværere ved at tage job ved siden af studie end en der er i et parforhold. 

Men en helt lovlydig enlig forsørger der ikke bøjer reglerne som det lyder til den søn gør, får ikke i hoved og røv, men får lige præcis det de er berettiget til i frold til de satser der er sat og som gælder for alle. Det eneste hvor de bliver forfordelt e det ekstra børnetilskud på 1400 kr pr barn pr kvartal og et ekstra på 1400 uafhængigt antallet af børn pr kvartal - lig 1400 om måneden for en enlig forsørger med 2 børn - det tænker jeg ikke man bliver rig af.

Men man kan stadig spekulere i det netop fordi der er kort afstand imellem at kunne få og ikke få .

Og netop derfor er det ikke fair for dem med lav indkomst at deres rådighedsbeløb  er flere tusinde mindre end dem de får .

Anmeld Citér

3. februar 2018

Tommelise

Det ændre ikke på at det bedste for vores velfærd er at det kan betale sig for alle at arbejde.

Nej, men det ændrer heller ikke på, at der er mange, der ikke kan.

Jeg er f.eks. selv fleksjobber - det betyder jo, at arbejdsgiveren får tilskud, og jeg arbejder ikke 37 timer om ugen.

Jeg ville meget hellere have været på det ordinære arbejdsmarked, men det KAN jeg ikke. Om de så tilbød mig det 3-dobbelte i løn, så ville det ikke være muligt for mig.

Men det er en helt anden debat, end den, der er lagt op til i tråden.

Anmeld Citér

3. februar 2018

lineog4

Anonym skriver:

Jeg Synes bare det er ikke fair, at vi arbejder lige så meget, og hun får næsten dobbelt så meget udbetalt som mig.

samt hun betaler ikke for sin søns børnehave

Vi har ikke råd at tage på ferie, men det har hun hvert år med siden mor, hvor hun betaler!

jeg spurgte ikke til hendes økonomi, det er hende der fortæller ALT og der sidder jeg og tænker - det er vildt hun kan ha så mange pengene - Mens vi næsten har INTET til ivers der regningerne er betalt 

HVordan kan du komme frem til hun får dobbelt så meget udbetalt som dig? 

Indregner du her ALT? 

Tænkt eksempel: SOSU ny uddannet i kommunen er på løntrin 21: 21.000 om måneden så er der diverse tillæg, men dem regner vi ikke med. 4000 i personlig fradrag og trækprocent på 40. Udbetalt: 12.600

Så i følg dig får din veninde 12.600 kroner i tilskud hver måned? Boligydelse kan være på max lidt. Under 4000 kr, s har vi 8.600 kroner tilbage. Så har hun et barn dvs. 933 kroner i de ekstra børnetilskud (du får jo også de ordinære så dem regner vi ikke med). Så er vi nede på 7.600. Her vil jeg så ikke regne farens tilskud med for det får du jo også pga du bor sammen med din mand, men selv hvis vi gør det, så er der 5.400 kroner tilbage og så meget koster en vuggestueplads ikke - så er der ikke flere tilskud hun får som du ikke får. 

Hun får uden farens tilskud maksimalt: 4000 i boligydelse, en vuggestueplads 3000 kr og 933 i børnepenge = 8000 kroner. 

Hvis hun får friplads dvs. Betaler 0 kroner til vuggestue så ha hun en årsindkomst på under 170000. Hvis I intet kan få i tilskud har I en hustandsindkomst på over 578.000 De 8000 hun får i tilskud om måneden giver 96.000 om året. De ska så regnes om til før skat (40%) det bliver 160.000 Dvs. Hun før skat har hvad der svarer til 330.000 kroner dvs. 248.000 kroner mindre jer, dvs. I har efter skat 149.000 kroner mere om året.

Okay forvirrende regnestykke måske, men det jeg vil sige er at I som familie har 149.000 som minimum i hånden mere om året end din veninde, hvis hun kan få vuggestue betalt fuldstændig og I intet kan få af tilskud (I har måske endda mere her gik jeg ud fra I lå på 570.000 samlet om året før skat). Så hvis hun kan så meget mere end jer, så skal I måske overveje om hun er bedre til at spare eller...

Anmeld Citér

3. februar 2018

Tommelise skriver:

Nej, men det ændrer heller ikke på, at der er mange, der ikke kan.

Jeg er f.eks. selv fleksjobber - det betyder jo, at arbejdsgiveren får tilskud, og jeg arbejder ikke 37 timer om ugen.

Jeg ville meget hellere have været på det ordinære arbejdsmarked, men det KAN jeg ikke. Om de så tilbød mig det 3-dobbelte i løn, så ville det ikke være muligt for mig.

Men det er en helt anden debat, end den, der er lagt op til i tråden.

Mega forskel

Og der skal være forskel på dem der kan og ikke kan.

For selvfølgelig skal man ikke straffes fordi man ikke kan.

Og ja det er en anden diskution men vi er ikke uenige 

Anmeld Citér

3. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Soonmom skriver:

Hvor er du godt nok irreterende.
Jeg skriver intet om at de får boligstøtte fordi de er enlige, blot at de fleste enlige jeg kender får og det er jo nok pga de kun har en indtænkt. Så NEJ det er IKKE fordi de er enlig, men det spiller nu en hvis rolle, når boligstøtte bliver beregnet ud fra husstands-indkomst og derved er det rimlig relevant at der kun er EN der tjener penge fremfor TO.

Du kan da sagtens regne børnepenge fra far med som indkomst, især hvis man får 1200! (jeg har ikke tjekket hvor meget det er ) - Vi har sat 500 kr af om måneden til begge børn

Og når du er enlig og derved har lavere indkomst, vil du også få friplads osv. til barnet, så jo det kan da i høj grad betale sig at være enlig

Du skriver det jo selv - der er kun én, der tjener penge fremfor to. Ergo har enlige som udgangspunkt cirka de halve penge at gøre med, ergo havner de med en meget lav husstandsindkomst, ergo får de ofte boligstøtte - er du slet og ret imod, at børn af enlige skal leve i fysiske rammer, der minder om andre børns? Groft sagt bør de leve med halvt så meget plads i halvt så gode omgivelser som dem, der har samlevende forældre - eller hvad? 

Og de 500, I har sat af om måneden til børnene - er det pr. barn eller for begge? I første tilfælde - finansierer de så 1/4 af jeres mad, vand, varme, el, frisør, vaskepulver, shampoo, transport, gaver osv. osv.? Så når der skal købes flyverdragter og støvler til et barn, hvilket mig bekendt vil koste mindst 1000 kroner, så har I brugt to måneders “børnepenge” ud af 12 måneders, altså 1/6,  og så skal de sidste 5000 dække alt ovenstående? Fordelt over et år? Er der penge til, at jeres børn får madpakker hver dag, kommer i bad, får vasket tøj osv. i dét regnskab? Har de cykler, skoletasker, legetøj etc. etc.? Hvordan får I det til at hænge sammen? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.