Fradrage osv.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. februar 2018

Soonmom

1518 skriver:

500 om måneden - er det så inkl. bleer, mad og daginstitution? Vi har 800,- om måneden øremærket til børnene, men det er udelukkende til tøj, legetøj, udstyr osv. Derudover kommer mad, bleer, dagpleje, barnepige. Og så kan vi tydeligt se på vores forbrug af el, vand og gas, at vi ikke længere bare er 2 i husstanden. Så du kan altså ikke stille det så firkantet op, som du gerne vil.

Selvfølgelig udover mad og daginstitution  - det siger vel ligesom sig selv

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2018

lineog4

Carina:-) skriver:

Men man kan stadig spekulere i det netop fordi der er kort afstand imellem at kunne få og ikke få .

Og netop derfor er det ikke fair for dem med lav indkomst at deres rådighedsbeløb  er flere tusinde mindre end dem de får .

Påstanden var ikke: nogle spekulerer i det. Påstanden var enlige får i hoved og røv. 

Enlig med arbejde og et barn får maksimalt:

933 kroner om måneden i enlig forsørger børnetilskud

Lidt under 4000 i boligydelse

Institutionsplads (3000 for vuggestue)

Får den enlige hele vuggestue pladsen betalt har den enlige en årsindkomst før skat på 170.000. Fx en SOSU som desværre er en af de lavestlønnede i Danmark starter på løntrin 21 = 21.000 om måneden (så er der diverse tillæg men dem har jeg ikke inde under huden). Dvs. Den enlig mor får 252.000 om året og er så berettiget til et tilskud så hun/han skal betale 29% af insitutionstakst = tilskud på 2230 kroner om måneden. 

Den enlige forsørger som er SOSU uden tillæg og med et barn får altså maksimalt: 4000 + 2230 + 933= 7163. Det er på årsbasis og regnet ud som før skat = 143.260 kroner om året. Dvs. Den SOSU har en årsindkomst når man medregner boligydelse (ikke sikkert de får så meget), børnetilskud og procentdel friplads= 395.260 kroner. For at et par ingen tilskud får skal de have en hustandsinkomst på 570.000 en difference på næsten 200.000 - sig igen det kan betale sig at være en SOSU som er enlgi

Anmeld Citér

3. februar 2018

lineog4

Soonmom skriver:

Selvfølgelig udover mad og daginstitution  - det siger vel ligesom sig selv

Men de 1200 man får af far skal jo netop også dække mad og institution, en del af husleje (du kan selv leve på værelse men med et barn er det nu meget rart med i hvert fald eget badeværelse), fritidsinteresser, de store udskrivninger som flyverdragt, det ekstra el man bruger med et barn, det ekstra vand man bruger med et barn osv. Alt det I lige nu er to om at betale skal den enlige betale selv med en indkomst.

Anmeld Citér

3. februar 2018

Soonmom

Mor og meget mere skriver:

Du skriver det jo selv - der er kun én, der tjener penge fremfor to. Ergo har enlige som udgangspunkt cirka de halve penge at gøre med, ergo havner de med en meget lav husstandsindkomst, ergo får de ofte boligstøtte - er du slet og ret imod, at børn af enlige skal leve i fysiske rammer, der minder om andre børns? Groft sagt bør de leve med halvt så meget plads i halvt så gode omgivelser som dem, der har samlevende forældre - eller hvad? 

Og de 500, I har sat af om måneden til børnene - er det pr. barn eller for begge? I første tilfælde - finansierer de så 1/4 af jeres mad, vand, varme, el, frisør, vaskepulver, shampoo, transport, gaver osv. osv.? Så når der skal købes flyverdragter og støvler til et barn, hvilket mig bekendt vil koste mindst 1000 kroner, så har I brugt to måneders “børnepenge” ud af 12 måneders, altså 1/6,  og så skal de sidste 5000 dække alt ovenstående? Fordelt over et år? Er der penge til, at jeres børn får madpakker hver dag, kommer i bad, får vasket tøj osv. i dét regnskab? Har de cykler, skoletasker, legetøj etc. etc.? Hvordan får I det til at hænge sammen? 

De 500 kr er jo self uden forbrug som vand osv

De 500 kr er for 2 børn og dækker fint udgifter til tøj (og mine børn går fint klædt, på trods af køb af brugt tøj og at den lille arver), det er absulut ikke fordi vi spare jeg gider bare ikke give over 1000 kr for en flyverdragt jeg kan få til en 100 kr som er så god som ny

Og jeg har på intet tidspunkt sagt noget om at det ikke var fair, jeg har bare sagt at økonomisk er er der fordele i at bo alene.

Boligstøtten er meget høj (i hvert fald i min situation) og vil stort set dække hele huslejen, så er der den post mindre.

Jeg ville bruge mindre strøm, vand og faktisk også varme (min kæreste vil gerne have det som var han i syden året rundt)

Jeg ville få hel/delvis friplads i institution (det er dælme mange penge)

Få øget børnetilskud 

Mere su

Og 1200 kr pr barn for faren det er altså 2400 kr 

Derudover modtager man jo stadig børnepenge som dælme også er luksus

Så enlige får rigtig meget foræret om det er fair udtaler jeg mig ikke om, men faktummet er i min situation ville min økonomi se ud på samme måde eller måske enda bedre hvis jeg var alene og det på trods af at jeg har en kæreste der tjener godt

Anmeld Citér

3. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg Synes bare det er ikke fair, at vi arbejder lige så meget, og hun får næsten dobbelt så meget udbetalt som mig.

samt hun betaler ikke for sin søns børnehave

Vi har ikke råd at tage på ferie, men det har hun hvert år med siden mor, hvor hun betaler!

jeg spurgte ikke til hendes økonomi, det er hende der fortæller ALT og der sidder jeg og tænker - det er vildt hun kan ha så mange pengene - Mens vi næsten har INTET til ivers der regningerne er betalt 

Helt konkret: Hvor meget får du udbetalt, og hvor meget gør hun? Næsten dobbelt så meget lyder meget vanskeligt at tro på.

Du har en kæreste, der ifølge dig selv tjener kassen. Mener du oprigtigt, at I to tilsammen har mindre end hende i rådighedsbeløb? 

For mig lyder det til, at du ikke har sat dig spor ind i sagerne. Du står som nyuddannet tilsyneladende uden på forhånd at have anet, hvad du ville få i løn. Du mener, din kæreste er rigtigt godt lønnet, men også her lader det til at undre dig, han skal betale skat. Så hører du et eller andet tal fra en enlig kollega uden at spørge nærmere ind til det og farer til tasterne for at høre, om du kan få noget fra kommunen. Og nu synes du bare, det er unfair. 

Få nogle konkrete tal på bordet - så kan vi se, om der overhovedet er noget om, at hun er økonomisk bedre stillet end dig og din højtlønnede partner. 

Anmeld Citér

3. februar 2018

lineog4

De 500 kr er for 2 børn og dækker fint udgifter til tøj (og mine børn går fint klædt, på trods af køb af brugt tøj og at den lille arver), det er absulut ikke fordi vi spare jeg gider bare ikke give over 1000 kr for en flyverdragt jeg kan få til en 100 kr som er så god som ny

Og jeg har på intet tidspunkt sagt noget om at det ikke var fair, jeg har bare sagt at økonomisk er er der fordele i at bo alene.

Boligstøtten er meget høj (i hvert fald i min situation) og vil stort set dække hele huslejen, så er der den post mindre.

Jeg ville bruge mindre strøm, vand og faktisk også varme (min kæreste vil gerne have det som var han i syden året rundt)

Få øget børnetilskud 

Mere su

Så enlige får rigtig meget foræret om det er fair udtaler jeg mig ikke om, men faktummet er i min situation ville min økonomi se ud på samme måde eller måske enda bedre hvis jeg var alene og det på trods af at jeg har en kæreste der tjener godt

Men i dit regnestykke glemmer du måske du kun har en indkomst? Og de penge du bruger nu der vil der ikke være to til at betale. 

Du vil som enlig få: max 4000 i boligsikring, to institutions pladser og 1400 i ekstra tilskud (jeg regner stadig ikke dem med fra faren for tænker han allerede dækker 1200 x 2 hver måned i jeres budget), og du vil få det dobbelte i SU, dvs. Du vil ende med en årsindkomst på 146.000 - ja det ville give dig flere penge i hænderne (formodentlig) hvis du helt ser bort fra hvad din kæreste giver af penge.

Hvis nu begge dine børn er i vuggestue (leger vi) til 3000 kroner om måneden. Så vil du få 11.4000 plus den ekstra SU. Det er det samme som 228.000 om året før skat, plus de 73.000 ekstra i = 301.000 kroner om året i tilskud. Hvis din kæreste lige pt tjener 301.000 kroner om året så får I allerede såvel boligydelse og procentvis nedsættelse af institutionsplads - får I ikke skal I skynde jer at søge for I skal kun betale 61% af satsen.

Hvis I intet kan få I tilskud så tjener i tilsammen over 570.000 dvs. Din kæreste logger på en rimelig god løn med omkring 500.000 om året og du vil så have når du er alene 200.000 mindre men selvsagt også en kæreste mindre. 

Anmeld Citér

3. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
lineog4 skriver:

Men i dit regnestykke glemmer du måske du kun har en indkomst? Og de penge du bruger nu der vil der ikke være to til at betale. 

Du vil som enlig få: max 4000 i boligsikring, to institutions pladser og 1400 i ekstra tilskud (jeg regner stadig ikke dem med fra faren for tænker han allerede dækker 1200 x 2 hver måned i jeres budget), og du vil få det dobbelte i SU, dvs. Du vil ende med en årsindkomst på 146.000 - ja det ville give dig flere penge i hænderne (formodentlig) hvis du helt ser bort fra hvad din kæreste giver af penge.

Hvis nu begge dine børn er i vuggestue (leger vi) til 3000 kroner om måneden. Så vil du få 11.4000 plus den ekstra SU. Det er det samme som 228.000 om året før skat, plus de 73.000 ekstra i = 301.000 kroner om året i tilskud. Hvis din kæreste lige pt tjener 301.000 kroner om året så får I allerede såvel boligydelse og procentvis nedsættelse af institutionsplads - får I ikke skal I skynde jer at søge for I skal kun betale 61% af satsen.

Hvis I intet kan få I tilskud så tjener i tilsammen over 570.000 dvs. Din kæreste logger på en rimelig god løn med omkring 500.000 om året og du vil så have når du er alene 200.000 mindre men selvsagt også en kæreste mindre. 

- men den fraværende kæreste vil til gengæld ikke skrue så højt op for varmen længere 

Anmeld Citér

3. februar 2018

Cherraly

Profilbillede for Cherraly
Soonmom skriver:

Få øget børnetilskud 

Mere su

Enlige får jo ikke så meget foræret, deres børn gør, hvis man insisterer på at bruge det udtryk. Det gør de fordi noget af det fantastiske ved vores samfund er, at vi sørger for at give børnene et trygt tilværelse, hvilket gør at vi har mulighed for at selvrealisere os selv, følge vores drømme, finde vores talenter og dermed bidrage til samfundet med det vi kan bedst og brænder for. I stedet for at kæmpe med tilværelsen for at overleve,   smide sin talent væk fordi det unge menneske skal ud og arbejde og hjælpe til hjemme, så hans enlige mor og små søskende kan klare sig. Der bliver nemlig sørget for børnene, så de har samme muligheder for at sprede sine vinger og også bidrage efterfølgende. Hvordan kan det vække harme og forargelse? Og for rigtig mange er det også selvrealisering der er drivkraften for at arbejde, det der gør os lykkeligere og skaber et samfund som vores.

Anmeld Citér

3. februar 2018

Carina:-)

lineog4 skriver:

Påstanden var ikke: nogle spekulerer i det. Påstanden var enlige får i hoved og røv. 

Enlig med arbejde og et barn får maksimalt:

933 kroner om måneden i enlig forsørger børnetilskud

Lidt under 4000 i boligydelse

Institutionsplads (3000 for vuggestue)

Får den enlige hele vuggestue pladsen betalt har den enlige en årsindkomst før skat på 170.000. Fx en SOSU som desværre er en af de lavestlønnede i Danmark starter på løntrin 21 = 21.000 om måneden (så er der diverse tillæg men dem har jeg ikke inde under huden). Dvs. Den enlig mor får 252.000 om året og er så berettiget til et tilskud så hun/han skal betale 29% af insitutionstakst = tilskud på 2230 kroner om måneden. 

Den enlige forsørger som er SOSU uden tillæg og med et barn får altså maksimalt: 4000 + 2230 + 933= 7163. Det er på årsbasis og regnet ud som før skat = 143.260 kroner om året. Dvs. Den SOSU har en årsindkomst når man medregner boligydelse (ikke sikkert de får så meget), børnetilskud og procentdel friplads= 395.260 kroner. For at et par ingen tilskud får skal de have en hustandsinkomst på 570.000 en difference på næsten 200.000 - sig igen det kan betale sig at være en SOSU som er enlgi

Jeg kan se vi bliver ikke enige.

Og det skal der også være plads til mhs til hvad der debatteres  eller ej

Så sker det jo en debat tager forskellige retninger

Det er vel det der gør en debat interessant. 

Anmeld Citér

3. februar 2018

lineog4

Carina:-) skriver:

Jeg kan se vi bliver ikke enige.

Og det skal der også være plads til mhs til hvad der debatteres  eller ej

Så sker det jo en debat tager forskellige retninger

Det er vel det der gør en debat interessant. 

Vi kan sagtens debattere det andet - spændende debat. Men det er ikke en debat der beviser at enlige får i hoved og røv. Det er en debat der debattere om grænserne får tilskud er de rigtige, og så om socialt bedrageri.

Men faktum er og nu har jeg lavet et par udregninger at enlige som ikke bøjer reglerne ikke får i hoved og røv, ja selv den enlige SU studerende endte heller ikke med så meget som man måske kunne forvente.

Grænserne for tilskud til daginstitution er 570.000 om året - Før min mand skiftede arbejde og da jeg var på 80 % havde vi nok om kåring de 720.000 dvs. 150.000 mere end grænsen - vi var ikke rige, men vi var heller ikke der hvor det var påkrævet vi fik nogle tilskud.

Jeg kender ikke grænsen for boligydelse, men ved blev jeg enlig kunne jeg få 1700 om måneden og har omkring de 350.000 om året, 3 børn og en husleje på cirka 8000 uden varme og vand. 

Jeg ved ikke om jeg synes grænserne er fair. To på løntrin 21 uden tillæg ville kunne få en smule tilskud - måske de skulle kunne få mere?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.