Hvis der ikke var penge i at være enlig. Er det da tankevækkende at der laves socialt bedrageri for milliarder.
Min store søn og svigerdatter har regnet den ud.
De er kærester men vil ikke bo sammen for det kan ikke betale sig.
Hvis de bor sammen moster hun boligsikring fripladser til ungerne og ekstra børnepenge.
Hun får og Så dobbelt su .
Jeg er stærkt imod at man udnytter systemet
Men de følger reglerne for man må gerne være kærester og have hver sin adresse.
Men som min søn siger så koster det dem 3500 for hans værelse
Men hun får fx boligsikring for 3500 og så er den dobbelte su, de ekstra bp og gripladserne jo bare ekstra gevinst.
Der spekuleres rigtig meget i at være enlig
Det er ikke længe siden at der var en sag med lejligheder hvor flere af dem var lejet proforma ud til 7-8 mænd pr lejlighed..
Men så kan det jo også betale sig netop fordi de ikke er enlige på andre måder end de har en ekstra udgift på 3500. De deler alle andre udgifter.
Du tager jo netop fat i dem der laver socialbedrageri - en enlig mor der er enlig i ordets bogstavelige forstand får altså ikke ekstra i hoved og røv samtidig med hun har de andre økonomiske fordele ved at være et par. At nogle laver socialet bedrageri betyder jo ikke at de som ikke gør får i hoved og røv. Jeg har virkelig svært ved at forstå at logikken: man får tilskud efter sin indkomst er så svær at forstå. En enlig mor med en indkomst på 1 million får intet (kun det ekstra børnetilskud), en enlig mor med 200.000 om året får og det samme gør parret med 200.000.
En enlig mor, hvor det eneste tilskud der gives fra faren er de 1200 kroner i børnepenge har jo ikke samme mulighed som din søn og svigerdatter, hun har kun sin egen indkomst når der skal købes mad, når der skal betales for ferie osv.
Jeg er ked af det, men en enlig med en indkomst (ikke offentlig forsørgelse), som reelt er enlig dvs. Ikke har en der betaler halvdelen af alle udgifter eller bare 1/3 del hun har ikke lige så meget at gøre godt med som et par med to indkomster - havde hun det ville hun jo ikke kunne få mere tilskud end parret med de to indkomster.
Ja så er der nogle, der vælger at flytte fra hinanden og fx have et udgift på en adresse på 2500 kroner og de kan så få de ekstra tilskud (1400 r barn pr kvartal) mere i kontanthjælp eller SU, boligsikring (som de forresten begge to kan få ikke kun den der har barnet boende) osv. Og samtidig deler de udgifter til mad, til el, til vand, til ferier, til fritidsinteresser osv. Men det er altså ikke alle der vælger den løsning, nogle går fra hinanden fordi de går fra hinanden og de har ikke samme økonomiske vilkår.