Fradrage osv.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. februar 2018

Carina:-)

lineog4 skriver:

Jeg viil gerne se udregningen på den skævvridning, hvis vi stadig taler skævvridningen mellem enlig og par.

Men tror du taler om skævvridningn mellem KH og fx SOSU på løntrin 21 og så kan de egentlig begge to sagtens være enlige? Her ved jeg godt især den siddende regering er kommet med nogle udregninger (de undlod så behændigt tilskuddene til de lavtlønnede og regnede dem med til KH), og ville gerne se nogle reelle udregninger, hvor begge fik medregnet de tilskud de fik så den enlige SOSU også fik indregnet boligydelse og friplads.

Jeg har aldrig lavet den udregning og vil derfor ikke sige noget skråsikkert. Men jeg har lavet dem hvor man sammenligner enlige hvor begge er SOSU eller begge er på SU og jeg kan ikke se påstanden om i hved og røv gør sig gældende. Men spændende med en udregning mellem to den på KH og en på løntrin 21, samme husleje og samme antal børn og så se hvor stor forskellen er eller om der overhovedet er nogen.

Nu er det ikke mig der har skrevet noget om hoved og røv - 

MEN jeg ved fra flere af mine ansatte - at de er nødt til at se på hvor meget ekstra arbejde de tager ,fordi at ellers bliver de modregnet i boligsikring og friplads.

Og det har de ikke råd til - 

Det kan være den 1000 kr seddel udbetalt der gør at man fx ikke kan få flere 1000 kr til sig selv netto

Og grunden til at skriver brutto kontra netto- er at du kan have et lavt brutto beløb,men stadig ende op med et højere netto beløb end en der har en del højere bruttoindtægt.

Jeg må ikke - men jeg gad virkelig godt smide den mappe jeg har liggende med bevis på folk der siger nej tak til job fordi de vil miste så meget i ekstra ydelser at det ikke kan betale sig. 

Jeg har endda indbudt Pia Olsen Dyhr til kaffe så hun kunne se sort på hvidt at de ydelser har noget at sige om folk vil tage et job eller ej ( Altså i lavtlønskatagorien ,for naturligvis så er det jo ligegyldigt hvis du i forvejen ikke modtager ekstra ydelser ) Hun svarede så aldrig på tilbudet ,selv om hun har travlt med at skrive på diverse sociale medier at det er løgn at det for nogen ikke kan betale sig at tage et job - Men det er jo en helt anden diskution. 

Så jo brutto beløbet kan man ikke regne med da det jo er en stor faktor for om man kan få  ekstra ydelser eller ej. 

Vi snakker self om folk i den lave løn katagori- for det har ingen relevans for folk der i forvejen tjener for meget- ligesom der også findes enlige med egen bolig - de kan heller ikke få boligsikring,selv om de reelt har et lige så stort hvis ikke højere behov end folk i lejebolig. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2018

Tommelise

Carina:-) skriver:

Mega forskel

Og der skal være forskel på dem der kan og ikke kan.

For selvfølgelig skal man ikke straffes fordi man ikke kan.

Og ja det er en anden diskution men vi er ikke uenige 

Jeg tror heller ikke, vi er vildt uenige.

Problemet er bare, at der netop er mange syge, der bliver parkeret på kontanthjælp, og det bliver desværre tit nævnt i forhold til disse mennesker, at "det skal kunne betale sig at arbejde"

I forbindelse med reformen af fleksjob og førtidspension, blev der f.eks. også talt om, at det "ikke var rimeligt i forhold til den kasseassistent, der arbejdede 37 timer i ugen" - altså at nogle fleksjobbere fik fuld løn (efter den gamle ordning) eller flekslønstilskud, så den samlede indkomst f.eks. blev højere end kasseassistentens. Men jeg tror, at de fleste fleksjobbere og førtidspensionister hellere ville bytte med en kasseassistent, der ingen skavanker har. 

I forhold til tilskud til enlige, så er jeg heller ikke tilhænger af at udnytte systemet til det yderste og spekulere i, hvilke tilskud man kan få. Jeg synes lige, det er at stramme den, hvis kærestepar flytter fra hinanden udelukkende for at den ene kan få tilskud. Jeg ved godt, det ikke er ulovligt, men måske lidt umoralsk.

Personligt ville jeg hellere klare mig for lidt mindre og så vide, at jeg ikke udnyttede systemet. 

Men i forhold til TS, så forstår jeg ikke, at hun går op i, om der er tilskud, hun kan få. Hun og hendes kæreste er begge i arbejde. Der er trods alt mange, der ikke lige kan købe hus eller tage på ferie.

Det er mere i forhold til de reelt enlige - jeg køber ikke helt den der med, at de altid "får i hoved og røv".  Nogle af mine veninder er "tidligere " enlige mødre, og det har været stramt for dem økonomisk. Men vi er heller ikke helt unge, så tilskuddene var nok anderledes dengang.

Anmeld Citér

4. februar 2018

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Soonmom skriver:

De 500 kr er jo self uden forbrug som vand osv

De 500 kr er for 2 børn og dækker fint udgifter til tøj (og mine børn går fint klædt, på trods af køb af brugt tøj og at den lille arver), det er absulut ikke fordi vi spare jeg gider bare ikke give over 1000 kr for en flyverdragt jeg kan få til en 100 kr som er så god som ny

Og jeg har på intet tidspunkt sagt noget om at det ikke var fair, jeg har bare sagt at økonomisk er er der fordele i at bo alene.

Boligstøtten er meget høj (i hvert fald i min situation) og vil stort set dække hele huslejen, så er der den post mindre.

Jeg ville bruge mindre strøm, vand og faktisk også varme (min kæreste vil gerne have det som var han i syden året rundt)

Jeg ville få hel/delvis friplads i institution (det er dælme mange penge)

Få øget børnetilskud 

Mere su

Og 1200 kr pr barn for faren det er altså 2400 kr 

Derudover modtager man jo stadig børnepenge som dælme også er luksus

Så enlige får rigtig meget foræret om det er fair udtaler jeg mig ikke om, men faktummet er i min situation ville min økonomi se ud på samme måde eller måske enda bedre hvis jeg var alene og det på trods af at jeg har en kæreste der tjener godt

Det undrer mig, at du fortsat tænker at en enlig har bedre økonomi end et samboende par. 

Jeg er enlig mor med to børn. Jeg bor i ejerbolig og får derfor ikke boligsikring. Forskellen på vores husstandsindkomst før min mands død og efter min mands død - og dette er medregnet samtlige tilskud jeg får (ekstra børnepenge, forhøjet beskæftigelsesfradrag og institution) - er 18.000 udbetalt kr om måneden. Så selv hvis jeg fik maks boligsikring, ville det aldrig gøre op for de 18.000. Ja, min mand havde en udmærket, men ikke prangende løn. Og lige meget hvordan jeg vender og drejer det, kan jeg ikke hente de resterende penge ind på besparelser på vand, el og varme.

Jeg klager bestemt ikke over tilskuddene, jeg synes staten gør ganske meget for enlige - og tak for det - men nogen guldrandet forretning er det altså ikke at være enlig...

Anmeld Citér

4. februar 2018

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Carina:-) skriver:

Jeg går ud fra naboen selv betaler sin bil?

Min marginalskat er 62 procent

Det ville da være rart hvis den kunne være blive 55 procent 

Men det kan ikke lade sig gøre fordi der bruges for mange penge blandt andet på tilskud der godt kunne begrænses så det kunne betale sig at arbejde

Jeg ved ikke helt hvordan dine medarbejdere anskuer deres økonomi. Jeg er enlig mor, bor i ejerbolig, tjener en middelløn i det offentlige.

Jeg er netop gået ned på 32 timer fordi jeg studerer på 2/3 fuldtid ved siden af arbejde, hus og børn. Det er en nødvendighed for at sikre min indtægt og dermed tænker jeg at det er en god investering både for samfundet og for mig. 

Ved den nedgang har jeg “mistet” 4.000 udbetalt om måneden. Samtidig mister jeg noget beskæftigelsesfradrag, som jeg endnu ikke kender konsekvensen af. Det eneste jeg mærker på tilskudskronerne er en besparelse på 400 om måneden på institution. Dvs. jeg har “mistet” 3600 kr hver måned på at gå de 5 timer ned. Så jeg kan slet ikke se, hvordan det kan betale sig at gå ned i tid pga. tilskud. 

Selv hvis jeg fik boligsikring, tænker jeg at den falder gradvis, og med mindre at de reelt tjener en god løn på de sidste 5 timer, tænker jeg ikke at de mister hele deres boligsikring på at gå de 5 timer op.

Dette her er på ingen måde brok over tilskud - jeg er glad over at det er muligt at få de tilskud jeg får. De gjorde det muligt for mig og mine børn at bibeholde vores bolig og dermed en stabil hverdag efter min mands død. Dette er blot en kommentar på at dine medarbejdere mener det ikke kan betale sig at arbejde... hvilket undrer mig meget. Måske de glemmer gevinsten ved at være i arbejde (ekstra fradrag) og at de tror at de mistet alle tilskud?

Anmeld Citér

4. februar 2018

An&Jo

lineog4 skriver:

Påstanden var ikke: nogle spekulerer i det. Påstanden var enlige får i hoved og røv. 

Enlig med arbejde og et barn får maksimalt:

933 kroner om måneden i enlig forsørger børnetilskud

Lidt under 4000 i boligydelse

Institutionsplads (3000 for vuggestue)

Får den enlige hele vuggestue pladsen betalt har den enlige en årsindkomst før skat på 170.000. Fx en SOSU som desværre er en af de lavestlønnede i Danmark starter på løntrin 21 = 21.000 om måneden (så er der diverse tillæg men dem har jeg ikke inde under huden). Dvs. Den enlig mor får 252.000 om året og er så berettiget til et tilskud så hun/han skal betale 29% af insitutionstakst = tilskud på 2230 kroner om måneden. 

Den enlige forsørger som er SOSU uden tillæg og med et barn får altså maksimalt: 4000 + 2230 + 933= 7163. Det er på årsbasis og regnet ud som før skat = 143.260 kroner om året. Dvs. Den SOSU har en årsindkomst når man medregner boligydelse (ikke sikkert de får så meget), børnetilskud og procentdel friplads= 395.260 kroner. For at et par ingen tilskud får skal de have en hustandsinkomst på 570.000 en difference på næsten 200.000 - sig igen det kan betale sig at være en SOSU som er enlgi

Ikke for at rette dig, for jeg er helt enig i alt du skriver omkring tilskudene. 

Men den kommune jeg bor i, der er grænsen en del lavere end 570.000kr. Vi har imens jeg studerer en årsindkomst under 450.000kr og kan ikke få nogen tilskud overhovedet. 

Før vi flyttede kommune kunne vi få betalt 90% af vores institution og vi fik en mindre boligstøtte udbetaling og vores indkomst har ikke ændret sig. Det kommer altså også an på hvilken kommune man befinder sig i om hvor grænsen går for tilskud  

Anmeld Citér

4. februar 2018

Tommelise

Matsør skriver:

Det undrer mig, at du fortsat tænker at en enlig har bedre økonomi end et samboende par. 

Jeg er enlig mor med to børn. Jeg bor i ejerbolig og får derfor ikke boligsikring. Forskellen på vores husstandsindkomst før min mands død og efter min mands død - og dette er medregnet samtlige tilskud jeg får (ekstra børnepenge, forhøjet beskæftigelsesfradrag og institution) - er 18.000 udbetalt kr om måneden. Så selv hvis jeg fik maks boligsikring, ville det aldrig gøre op for de 18.000. Ja, min mand havde en udmærket, men ikke prangende løn. Og lige meget hvordan jeg vender og drejer det, kan jeg ikke hente de resterende penge ind på besparelser på vand, el og varme.

Jeg klager bestemt ikke over tilskuddene, jeg synes staten gør ganske meget for enlige - og tak for det - men nogen guldrandet forretning er det altså ikke at være enlig...

Det gør mig ondt at høre, at du har mistet din mand så tidligt.

Din historie er jo netop et eksempel på, at det ikke er så sort/hvidt, som mange gerne vil gøre det til. Der er virkelig mange, der oven i sorgen, kommer i økonomiske problemer, når de mister en ægtefælle.

Og jeg tror da, at mange lige som du er taknemmelig over tilskuddene og ikke bare tager dem som en selvfølge.

Jeg er f.eks. også meget taknemmelig for at bo i et land, hvor fleksjobordningen findes.

Anmeld Citér

4. februar 2018

lineog4

An&Jo skriver:

Ikke for at rette dig, for jeg er helt enig i alt du skriver omkring tilskudene. 

Men den kommune jeg bor i, der er grænsen en del lavere end 570.000kr. Vi har imens jeg studerer en årsindkomst under 450.000kr og kan ikke få nogen tilskud overhovedet. 

Før vi flyttede kommune kunne vi få betalt 90% af vores institution og vi fik en mindre boligstøtte udbetaling og vores indkomst har ikke ændret sig. Det kommer altså også an på hvilken kommune man befinder sig i om hvor grænsen går for tilskud  

Ja har fundet den i Roskilde kommune men troede faktisk det var den samme fordi deres kilde er social ministeriet. Kan så se den er faldet i 2018 for der er grænsen 540.000

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

4. februar 2018

lineog4

An&Jo skriver:

Tænker I skal vise den tabel fra socialministeriet for tror altså den er gældende for alle 

Anmeld Citér

4. februar 2018

Matsør skriver:

Jeg ved ikke helt hvordan dine medarbejdere anskuer deres økonomi. Jeg er enlig mor, bor i ejerbolig, tjener en middelløn i det offentlige.

Jeg er netop gået ned på 32 timer fordi jeg studerer på 2/3 fuldtid ved siden af arbejde, hus og børn. Det er en nødvendighed for at sikre min indtægt og dermed tænker jeg at det er en god investering både for samfundet og for mig. 

Ved den nedgang har jeg “mistet” 4.000 udbetalt om måneden. Samtidig mister jeg noget beskæftigelsesfradrag, som jeg endnu ikke kender konsekvensen af. Det eneste jeg mærker på tilskudskronerne er en besparelse på 400 om måneden på institution. Dvs. jeg har “mistet” 3600 kr hver måned på at gå de 5 timer ned. Så jeg kan slet ikke se, hvordan det kan betale sig at gå ned i tid pga. tilskud. 

Selv hvis jeg fik boligsikring, tænker jeg at den falder gradvis, og med mindre at de reelt tjener en god løn på de sidste 5 timer, tænker jeg ikke at de mister hele deres boligsikring på at gå de 5 timer op.

Dette her er på ingen måde brok over tilskud - jeg er glad over at det er muligt at få de tilskud jeg får. De gjorde det muligt for mig og mine børn at bibeholde vores bolig og dermed en stabil hverdag efter min mands død. Dette er blot en kommentar på at dine medarbejdere mener det ikke kan betale sig at arbejde... hvilket undrer mig meget. Måske de glemmer gevinsten ved at være i arbejde (ekstra fradrag) og at de tror at de mistet alle tilskud?

Nu har jeg lige siddet og regnet lidt på dit indlæg

Du mister 4000 udbetalt pr måned ved at gå 5 timer ned pr uge?

Det er så 1000 kr pr uge - lig med 200 kr efter skat - så din løn er vel 400 pr time ?

400 x 37 x 52 er 769,600

Efter din nedgang er det så 400 x 5 x 52 - 104.000

769.600 - 104.000 er 665,600 så hvordan kan du få tilskud til inst når grænsen for en enlig er 588,801

Tror der er et eller andet galt et eller andet sted i det du mister - eller kan jeg ikke finde  ud af at regne? 

Anmeld Citér

4. februar 2018

Jeg tror heller ikke, vi er vildt uenige.

Problemet er bare, at der netop er mange syge, der bliver parkeret på kontanthjælp, og det bliver desværre tit nævnt i forhold til disse mennesker, at "det skal kunne betale sig at arbejde"

I forbindelse med reformen af fleksjob og førtidspension, blev der f.eks. også talt om, at det "ikke var rimeligt i forhold til den kasseassistent, der arbejdede 37 timer i ugen" - altså at nogle fleksjobbere fik fuld løn (efter den gamle ordning) eller flekslønstilskud, så den samlede indkomst f.eks. blev højere end kasseassistentens. Men jeg tror, at de fleste fleksjobbere og førtidspensionister hellere ville bytte med en kasseassistent, der ingen skavanker har. 

I forhold til tilskud til enlige, så er jeg heller ikke tilhænger af at udnytte systemet til det yderste og spekulere i, hvilke tilskud man kan få. Jeg synes lige, det er at stramme den, hvis kærestepar flytter fra hinanden udelukkende for at den ene kan få tilskud. Jeg ved godt, det ikke er ulovligt, men måske lidt umoralsk.

Personligt ville jeg hellere klare mig for lidt mindre og så vide, at jeg ikke udnyttede systemet. 

Men i forhold til TS, så forstår jeg ikke, at hun går op i, om der er tilskud, hun kan få. Hun og hendes kæreste er begge i arbejde. Der er trods alt mange, der ikke lige kan købe hus eller tage på ferie.

Det er mere i forhold til de reelt enlige - jeg køber ikke helt den der med, at de altid "får i hoved og røv".  Nogle af mine veninder er "tidligere " enlige mødre, og det har været stramt for dem økonomisk. Men vi er heller ikke helt unge, så tilskuddene var nok anderledes dengang.

Jeg er enig

Det er forfærdeligt med kronisk syge det står parkeret 

Jeg har selv en smadret ryg med 4 diskoprolapser og slid i hele ryggen nakke og skuldre . Er dog ikke i systemet da jeg er selvstændig og selv kan tilrettelægge mit arbejde alt efter hvor slemme smerterne er.

Men fx min ex svigerdatter der er meget hårdt ramt psykisk kæmper så står på sidelinjen og ser hvor hårdt hun kæmper.

Nga til tilskud førhen Ja de er ændret da vi fik den første som 16 og 17 årig var jeg på du på 3500 kr og kæresten 37.5 i timen som ungarbejder .

De var ingen boligsikring eller friplads fordi grænserne var meget lave .  så det har da heldigvis ændret sig for de hang havde vi sultet hvis ikke svigerforældrene gav mad jævnligt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.