Fradrage osv.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. februar 2018

Soonmom

Hvis man kun ser det fra er økonomisk synspunkt, kan det i dagens Danmark nærmest ikke betale sig at bo sammen.. Enlige får, ja for at sige det rent ud,  i hovede og røv. 

Jeg er på su og min kæreste har fuldtidsjob med god løn, så vi kan ikke få noget som helst (vi klare os også fint uden)

Hvis vi gik fra hinanden ville jeg som enlig med boligsikring, ekstra su, børnepenge fra faren (og sikkert mere) have stort set det samme til rådighed og med en mindre at mætte i husstanden.

Så du har helt ret, det giver ingen menning 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg ved heller ingenting om noget af det du spørg ind til, men må indrømme jeg jeg blir nysgerrig på hva jeres samlet indkomst er osv, i forhold til at lave opsparring osv.

Hvor mange timer arbejder du og har du mulighed for flere timer, spiller jo også ind på din løn.

Udover det så tænker jeg det er meget normalt, at den der tjener mest også betaler lidt mere i fælles udgifter, eftersom man jo har vidst hva man havde råd til at sætte sig for, inden man flyttede sammen osv. Vh Stine 

Anmeld Citér

2. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Ironien er den han får 6000kr mere udbetalt end mig ...

det er ret vildt.... 

han betale helt vildt meget i skat 

jeg forstå det ikke

6000 er da også en sjat. Men ligefrem “tjene kassen” gør han vel ikke, når han får ca. 12.000 mere før skat end dig, der tjener nærmest ingenting. Jeg er ikke helt med på din tankegang - det er da ret normalt at betale op mod 50 procent i skat, hvis man ikke har et højt fradrag. 

Hvad mener du, kommunen bør støtte jer med? 

Anmeld Citér

2. februar 2018

Cassandra

Anonym skriver:

Yes det gøre vi

De diverse tilskud er til personer som har brug for det - 

Anmeld Citér

3. februar 2018

Stivdie

Hej du, 

Jeg tænker, du er ansat i det offentlige  og her er forholdsvis faste regler for, hvad du bør tjene, se her:  https://www.foa.dk/social-sundhed/loen

Hvis din løn svarer overens med det, du er berettiget til, og du ønsker dig at tjene mere, så er løsningen enten at arbejde flere timer, eller at videreuddanne dig.

Når i bor sammen er der, så vidt jeg ved, mulighed for at søge boligstøtte og fripladstilskud, afhængig af jeres boligsituation og fælles økonomiske situation. Se på borger.dk eller Googl.

Alternativt skal i måske få hjælp til at få lagt et budget, hvis pengene ikke slår til. Måske har i sat jer for dyrt, og skal finde et billigere sted at bo eller opsige nogle unødvendige abonnementer? 

Anmeld Citér

3. februar 2018

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Hvis man kun ser det fra er økonomisk synspunkt, kan det i dagens Danmark nærmest ikke betale sig at bo sammen.. Enlige får, ja for at sige det rent ud,  i hovede og røv. 

Jeg er på su og min kæreste har fuldtidsjob med god løn, så vi kan ikke få noget som helst (vi klare os også fint uden)

Hvis vi gik fra hinanden ville jeg som enlig med boligsikring, ekstra su, børnepenge fra faren (og sikkert mere) have stort set det samme til rådighed og med en mindre at mætte i husstanden.

Tak for svaret det var det jeg vilde høre.

at der ikke er noget jeg kan søge jeg tænkte bare om vi ( jeg) gik glip af noget.....

ja man kan tydeligt se st det betaler sig at være enlig.

Det helt vildt en forskel 

Anmeld Citér

3. februar 2018

lineog4

at der ikke er noget jeg kan søge jeg tænkte bare om vi ( jeg) gik glip af noget.....

Nej det kan ikke betale sig at være enlig.

Det eneste en enlig får som du ikke får er ekstra børnetilskud som er ca 1400 pr barn hvert kvartal, dvs. Lidt over 400 kroner om måneden pr barn. Derudover kan du få ekstra cirka 1400 pr kvartal. Dvs. Hvis din bekendte har to børn, så kan hun få cirka 1200 kroner mere om måneden end dig (så får hun formodentlig også noget fra far men det er jo ikke tilskud fra staten).

Alt andet hun får er indkomstbestemt - boligsikring, I kan også søge og tjener I mindre end x antal kroner kan I også få. Friplads, I kan søge og tjener i x antal kroner så kan I få x antal kroners tilskud osv. Din bekendte får tilskud fra starten baseret på hende årlige indkomst og det samme kan I få.

Jeg lever i en familie, mor, far og 3 børn og vi kan ikke få noget. Hvorfor fordi vi har en for stor årlig indkomst tilsammen. Endte vi begge på dagpenge, kunne vi få, hvorfor fordi så var vores årlige indkomst det mindre og vi vare berettigede ikke fordi vi var enlige men fordi vi havd en lav årlig indkomst. Så søg de forskellige tilskud og se om jeres årsindkomst er lav nok til at få tilskud. Er den ikke så er det ikke fordi I bliver snydt, men blot fordi I har flere penge i hænderne end din bekendte.

Anmeld Citér

3. februar 2018

lineog4

Soonmom skriver:

Lige for at slå det fast engle får ikke i hoved og røv fordi de er enlige (og nej jeg er ikke enlig).

Enlig får et ekstra børnetilskud på ca 1400 pr barn pr kvartal og derudover cirka 1400 pr kvartal en gang uafhængigt af antallet af børn. Dvs. En enlig med to børn får  cirka 1400 mere i tilskud om måneden. 

Børnepengene fra faren er ikke noget de får - det betaler faren.

Ja er man så på enten kontanthjælp eller SU får man mere. Logikken ved SU er, at man som enlig forsørger formodentlig ikke har samme muligheder for at kunne arbejde ved siden af sin SU. Men er du enlig forsørger med et arbejde så får du ikke mere end de ekstra tilskud jeg lige skrev om.

Alle andre tilskud er indkomstafhængig - og en enlig med en høj løn a la 800.000 om året kan altså hverken få boligsikring eller friplads, på samme kan et par med 800.000 heller ikke. En enlig med en årsindkomst på 300.000 kan derimod få nogle tilskud, det samme kan en husstand med to voksne med en husstandsindkomst på 300.000 - ingen snyd, ingen favorisering - bare en udregning baseret på årlig husstandsindkomst (fair i min optik).

Anmeld Citér

3. februar 2018

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Undskyld , men synes måske at du lyder en anelse grådig. Diverse tilskud man kan få pga ens indkomst er beregnet til at “overleve” for og ikke for at få råd til et hus.

Anmeld Citér

3. februar 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart
Hck skriver:

Undskyld , men synes måske at du lyder en anelse grådig. Diverse tilskud man kan få pga ens indkomst er beregnet til at “overleve” for og ikke for at få råd til et hus.

Det er jo desværre symptomatisk for en holdning der breder sig her i landet. Det er gået fra "Hvad har jeg behov for?" til "Hvad har jeg ret til?"

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.