Read the baby, not the books.
Da jeg var gravid med min søn, mente jeg selv, at det bedste ville være at han kom i institution.
Da jeg fødte ham og han blev større, følte jeg det var det værdste nogensinde, den dag han blev afleveret til en komplet fremmed voksen, i fremmede omgivelser sammen med 4 helt fremmede unger i alderen 1 til 3 år.
Vores søn reagerede meget kraftigt på den drastiske ændring, trods lang indkøring og korte dage, han var på ingen måde klar til et institutionsliv og i dag er det min største fortrydelse, at vi ikke kunne give ham det han havde brug for og det som vi følte var det bedste for ham, nemlig den tid sammen med ham i vandte omgivelser og at kunne tage det i hans tempo.
Da vi ikke vidste at vi som forældre ville have det på den måde, havde vi ikke råd til at ændre vores liv drastisk nok til at det kunne lade sig gøre for én af os at blive hjemmegående på daværende tidspunkt.
Men jeg er så udemærket også godt klar over at det at være hjemmepasser, ikke er for alle. Men havde vi haft muligheden, havde én af os været hjemmegående.
At være hjemmegående betyder jo heller ikke at man bliver hjemme og ikke laver noget, kender efterhånden en del det går hjemme som er meget aktive med deres unger, både i forhold til aktiviteter og samvær med andre forældre, forskellen på det og institution er at man kan have tiden og overskuddet til at tage tingene i barnets tempo.
Men det vigtige i sådan en beslutning er om man selv har lyst og at det kan lade sig gøre og om det passer ind i ens familie og så lukke af for hvad andre mener, da det er forskelligt og det der passer for andre familier passer ikke nødvendigvis på lige netop jeres.
Det var mine tanker 
Anmeld
Citér