Jehova????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. november 2017

Anonym trådstarter

Skovrup skriver:

Nu kan jeg jo så kun svare på hvordan vi gør det herhjemme hos os, det jo meget individuelt hvordan man håndtere den type situation 

min mand holder som sagt jul og fødselsdag og den slags, det skal jeg jo som partner og ægtefælle jo respektere og det gør jeg. Jeg snakket ikke grimt om de ting han nu går op i, som jeg jo ikke går op i, jeg behandler ham som jeg ønsker han skal behandle mig, hvilket apropo er et bibels princip  han tager vores søn med når han nu tager til hans arrangementer og det samme gør jeg. Nu er vores søn 6 år og han er lidt mere bevist om hvad han har lyst til og hvad han ikke har lyst til og det er da sjovere for ham at være til jul, børnefødselsdag og den slags end at tage med mig til møder fx. Så lige pt. Tager han ikke med mig til se arrangementer der nu engang er. 

Når han bliver voksen har han fået af begge verdener og der må han beslutte sig for hvad han vil og ikke vil, han er født med en fri vilje 

spørger han mig om nogle ting, fortæller jeg ham ud fra min overbevisning ogspørger han sin far, så fortæller han ud fra hans overbevisning. Uden at vi taler ned om det ene eller det andet. 

Håber det kan forklare hvad jeg mener, ellers er du velkommen til at spørge 

Wow hvor synes jeg bare der er fantastisk at i gør som i gør, og ligesom ikke "presser" noget ned over hovedet på ham, men at han selv må vælge. 

Og tusind tak for at du har lyst til at svare på ALLE mine spørgsmål hihi, jeg er bare så nysserigi, synes det er utroligt spændende at hører om andres tro og overbevisning. Tusind tak.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2017

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Anonym skriver:

Wow hvor synes jeg bare der er fantastisk at i gør som i gør, og ligesom ikke "presser" noget ned over hovedet på ham, men at han selv må vælge. 

Og tusind tak for at du har lyst til at svare på ALLE mine spørgsmål hihi, jeg er bare så nysserigi, synes det er utroligt spændende at hører om andres tro og overbevisning. Tusind tak.

Velbekomme da  som sagt, så er alle spørgsmål velkommen 

men det vil da være lidt mærkeligt, hvis vi sagde at vi lever efter biblen og så ikke levede efter det bibelske princip om at gøre mod andre som man ønsker de skal gøre mod dig fra Mattæus 7:17 “12 Derfor, alt hvad I ønsker at folk skal gøre mod jer, skal I også gøre mod dem”

så selvfølgelig presser jeg ikke noget over hovedet på min mand og ej heller min søn. 

Anmeld Citér

15. november 2017

Anonym trådstarter

Skovrup skriver:

Velbekomme da  som sagt, så er alle spørgsmål velkommen 

men det vil da være lidt mærkeligt, hvis vi sagde at vi lever efter biblen og så ikke levede efter det bibelske princip om at gøre mod andre som man ønsker de skal gøre mod dig fra Mattæus 7:17 “12 Derfor, alt hvad I ønsker at folk skal gøre mod jer, skal I også gøre mod dem”

så selvfølgelig presser jeg ikke noget over hovedet på min mand og ej heller min søn. 

Hvor er du fantastisk

Anmeld Citér

15. november 2017

Tommelise

Skovrup skriver:

Hvorfor skulle man ikke måtte det?

Hvem man vælger at gifte sig med er ens eget valg, det eneste der er, er at man ikke må have sex før ægteskabet.

Men man kan vende den om og sige, om det er en god idé.

Personligt elsker jeg min mand og jeg ære ham, men vi har meget store forskelligheder som kan være svært at få til at hænge sammen, vi er gode til at snakke sammen og finde en løsning som virker.

Min mand holder jul, fødselsdag og nytår fx. Hvilket jeg jo ikke gør. Men vi har fundet en måde at gøre det på som fungere fint for os.

De ting er jo slet ikke en udfordring i et ægteskab hvor begge er af samme tro eller overbevisning.

håber det svare på dit spørgsmål?

Jeg synes faktisk, det er ret imponerende, at I kan få jeres familie til at fungere og respekterer hinanden. 

Jeg håber, at det er ok, at jeg også stiller et spørgsmål. 

Altså jeg tænker, at din søn måske godt må komme til fødselsdag hos de andre børn fra klassen, når han godt må holde jul med din mand.

Der gik en pige, der var Jehovas Vidne i min parallelklasse i folkeskolen. Det er mange år siden, og hun måtte ikke komme med til fødselsdag hos de andre børn.

Hvis nu begge forældre er Jehovas Vidne, er det så stadig sådan, at de ikke må komme med til fødselsdag ? Altså det tror jeg jo, det er, men det er som sagt mange år siden, jeg gik i folkeskole.

Tager forældre, som ikke tilhører Jehovas Vidner hensyn og holder en børnefest engang imellem, så børnene fra din tros tilhængere, kan komme med til fest - eller fejrer de kun fødselsdag ?

Anmeld Citér

15. november 2017

Loa

Skovrup skriver:

Hvorfor skulle man ikke måtte det?

Hvem man vælger at gifte sig med er ens eget valg, det eneste der er, er at man ikke må have sex før ægteskabet.

Men man kan vende den om og sige, om det er en god idé.

Personligt elsker jeg min mand og jeg ære ham, men vi har meget store forskelligheder som kan være svært at få til at hænge sammen, vi er gode til at snakke sammen og finde en løsning som virker.

Min mand holder jul, fødselsdag og nytår fx. Hvilket jeg jo ikke gør. Men vi har fundet en måde at gøre det på som fungere fint for os.

De ting er jo slet ikke en udfordring i et ægteskab hvor begge er af samme tro eller overbevisning.

håber det svare på dit spørgsmål?

Jamen jeg troede egentlig bare at det var reglerne, ligesom man ikke må have sex inden ægteskabet... 

holder du heller ikke nytår? Men det er da ikke religiøst betinget er det?

Anmeld Citér

15. november 2017

Anonym trådstarter

Loa skriver:

Jamen jeg troede egentlig bare at det var reglerne, ligesom man ikke må have sex inden ægteskabet... 

Det har jeg faktisk også tænkt på, for hos os holder vi bare nytår så'en at vi spiser god mad med venner/familie, og ellers bare ser raketter

åhh man lærer så meget, jeg elsker den debat her!!

Anmeld Citér

17. november 2017

Skovrup

Tommelise skriver:

Jeg synes faktisk, det er ret imponerende, at I kan få jeres familie til at fungere og respekterer hinanden. 

Jeg håber, at det er ok, at jeg også stiller et spørgsmål. 

Altså jeg tænker, at din søn måske godt må komme til fødselsdag hos de andre børn fra klassen, når han godt må holde jul med din mand.

Der gik en pige, der var Jehovas Vidne i min parallelklasse i folkeskolen. Det er mange år siden, og hun måtte ikke komme med til fødselsdag hos de andre børn.

Hvis nu begge forældre er Jehovas Vidne, er det så stadig sådan, at de ikke må komme med til fødselsdag ? Altså det tror jeg jo, det er, men det er som sagt mange år siden, jeg gik i folkeskole.

Tager forældre, som ikke tilhører Jehovas Vidner hensyn og holder en børnefest engang imellem, så børnene fra din tros tilhængere, kan komme med til fest - eller fejrer de kun fødselsdag ?

det helt i orden du stiller spørgsmål 

Beklager meget det sene svar, jeg er i disse uger til svendeprøve og er derfor mega ophængt, med skole, familie og en masse transport frem og tilbage på mærkelige tidspunkter.

Da vi har en delt husstand (det vil sige en familie hvor vi har hver vores religiøse overbevisning) fungere det jo en del anderledes end hvis jeg havde en mand som var af samme tro som mig selv.

Min søn tager med til de fødselsdage han selv har lyst til, det kan og skal jeg jo ikke styre. Så ja han har da været til fødselsdag med børn fra hans børnehave og nu hans klasse, men det er min mand der sørger for alt det praktiske omkring det, ligesom jeg heller ikke forventer min mand sørger for alt det praktiske omkring de ting jeg nu deltager til.

Med hensyn til pigen du gik i klasse med, hendes forældre var højest sandsynligt Jehovas vidner, og hun var nok endnu ikke et indviet vidne, det ikke så ofte man bliver døbt i folkeskolealeren, vil jeg sige, da det jo er en kæmpe beslutning, men der er selvfølgelig nogen der er blevet døbt i den alder 

Hvis begge forældre er Jehovas vidner, så ønsker man da ikke at ens barn skal deltage i noget man ikke selv tror på, eller går op i. Her skal du så også lige tænke på at vi ligger rigtig meget vægt på hvad de enkelte højtider egentlig betyder, fx. jul, vi tror på jesus, men der er ingen belæg for at han blev født juleaften og at han i så fald ønskede at vi skulle fejre det. Som jeg kan se det ud fra min mands måde at fejre jul, er det intet med jesus fødsel, men mere gaver, familie og danse om juletræ (hvilket er en hedensk tradition og ikke en kristen højtid)

med hensyn til børnefester, så sørger jeg personligt for at give min søn gaver på andre tidspunkter og jeg sørger også for at jeg holder en anden form for børnefest for ham, som skrevet tidligere, så har jeg haft holdt noget vinterfest for ham, det var i januar, hvor alt var nedsat og vi havde et vinter tema og inviterede børn fra familien og han venner fra børnehave med og der var pakkeleg og andre planlagte aktiviteter. Det var faktisk rigtig hyggeligt 

Håber det var svar på dine spørgsmål og ellers er du velkommen til at skrive og spørge yderligere 

Anmeld Citér

17. november 2017

Ena

Fedt med en tråd, hvor man får gjort op med nogle af sine fordomme og lært noget  

Anmeld Citér

17. november 2017

Skovrup

Loa skriver:

Jeg beklager meget at jeg ikke har haft tid til at svare dig før nu, jeg sidder midt i min svendeprøve hvor jeg skal jonglere skole, familie og transport. Det er lettere kaos 

Jeg vil nok egentlig svare på dit spørgsmål angående nytår, med et andet spørgsmål  Hvad er det man fejre, når man fejre nytår?

Nytår har været fejret helt tilbage på Babylons tid (tredje årtusind før vores tidsregning) hvor nytår var af afgørende betydning for på det tidspunkt afgjorde Marduk (deres gud) landets skæbne for det kommende år.

Julius Cæsar lavede det så om i år 46 før vores tid og indførte at året skulle starte 1. januar, den dag blev så viet til Janus, guden for begyndelse. den 1. januar hengav man sig til tøjlesløse udskejelser og fulgte forskellige hedenske og overtroiske skikke.

I dag er der meget overtro forbundet med nytår, med en masse skikke for at afværge ulykke og sikre velstand, det kommende år, alt sammen levn fra den gamle overtro at vi er underlagt skæbnen som afgøres ved et nyt års begyndelse.

Men vi tror ikke på skæbne læren og derfor holder vi ikke nytår.

håber det er svar nok, ellers er du velkommen til at skrive og spørge 

Anmeld Citér

17. november 2017

Pikku Myy

Skovrup skriver:

det helt i orden du stiller spørgsmål 

Beklager meget det sene svar, jeg er i disse uger til svendeprøve og er derfor mega ophængt, med skole, familie og en masse transport frem og tilbage på mærkelige tidspunkter.

Da vi har en delt husstand (det vil sige en familie hvor vi har hver vores religiøse overbevisning) fungere det jo en del anderledes end hvis jeg havde en mand som var af samme tro som mig selv.

Min søn tager med til de fødselsdage han selv har lyst til, det kan og skal jeg jo ikke styre. Så ja han har da været til fødselsdag med børn fra hans børnehave og nu hans klasse, men det er min mand der sørger for alt det praktiske omkring det, ligesom jeg heller ikke forventer min mand sørger for alt det praktiske omkring de ting jeg nu deltager til.

Med hensyn til pigen du gik i klasse med, hendes forældre var højest sandsynligt Jehovas vidner, og hun var nok endnu ikke et indviet vidne, det ikke så ofte man bliver døbt i folkeskolealeren, vil jeg sige, da det jo er en kæmpe beslutning, men der er selvfølgelig nogen der er blevet døbt i den alder 

Hvis begge forældre er Jehovas vidner, så ønsker man da ikke at ens barn skal deltage i noget man ikke selv tror på, eller går op i. Her skal du så også lige tænke på at vi ligger rigtig meget vægt på hvad de enkelte højtider egentlig betyder, fx. jul, vi tror på jesus, men der er ingen belæg for at han blev født juleaften og at han i så fald ønskede at vi skulle fejre det. Som jeg kan se det ud fra min mands måde at fejre jul, er det intet med jesus fødsel, men mere gaver, familie og danse om juletræ (hvilket er en hedensk tradition og ikke en kristen højtid)

med hensyn til børnefester, så sørger jeg personligt for at give min søn gaver på andre tidspunkter og jeg sørger også for at jeg holder en anden form for børnefest for ham, som skrevet tidligere, så har jeg haft holdt noget vinterfest for ham, det var i januar, hvor alt var nedsat og vi havde et vinter tema og inviterede børn fra familien og han venner fra børnehave med og der var pakkeleg og andre planlagte aktiviteter. Det var faktisk rigtig hyggeligt 

Håber det var svar på dine spørgsmål og ellers er du velkommen til at skrive og spørge yderligere 

Jeg hæfter mig ved at du skriver:

"Hvis begge forældre er Jehovas vidner, så ønsker man da ikke at ens barn skal deltage i noget man ikke selv tror på, eller går op i"

som om det er en værdi-norm, der er generel. Det mener jeg ikke den er. I vores familie er begge forældre overbeviste ikke-religiøse, men vi ønsker da netop at vores søn også oplever hvordan andre mennesker gør tingene. Fx. er han en gang imellem med en af sine bedste venner til gudstjeneste, fordi det er hyggeligt og det måske kan hjælpe dem til at forstå hinanden bedre i længden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.