CC79 skriver:
Der er faktisk lavet mange studier af smerteoplevelser og alt fra musik, meditation, billeder af familiemedlemmer og kæledyr kan påvirke ens oplevelse af smerte. Det er meget psykisk baseret når man forholder sig til smerte. Jeg har haft menstrationssmerter jeg syntes var værre end fødselssmerter fordi der ikke er nogen "gevinst" forbundet med dem og ja smerter er altså noget man psykisk kan arbejde med og have indflydelse på. Det er der vist ikke noget nyt og overaskende i. Men måske er det ikke noget alle magter og det er noget helt andet der bunder i hvad man har med sig i bagagen og ens personlighed. Min jordemoder sagde også jeg var meget god til at lytte til min krop og arbejde med smerten og hun sagde det er der mange der ikke formår fordi de panikker og lader frygten overtage. Men det er jo ikke noget med at føle sig bedre. Det er bare en anden tilgang til det så man kan få mere kontrol med smerten med hvis man ønsker det.
Helt ærligt, synes jeg, det er noget bullshit af sige (ja, undskyld mit sprog). Og decideret nedladende. Det er meget muligt, at det ikke er sådan du mener det.
Men at sige, at det handler om ens indstilling og forberedelse, og at man vælger smertestillende, fordi man lader frygten tage over, er simpelthen ikke rigtig. Bevares, der er da nogen, der frygter smerterne, men det er ikke alle.
Du er faktisk en af dem, der gør, at nogen føler skam over at have valgt smertestillende, for du siger, at man ikke arbejdede/kæmpede nok med smerterne. Og det er endda på trods af, at du har oplevet forskellige fødsler. Det er din mening, og den har du selvfølgelig ret til at have, men det ville klæde dig, hvis du undlod at generalisere på baggrund af din holdning.
Anmeld
Citér