Man kan og skal ikke sammenligne fødsler. Jeg synes generelt, der er en tendens til at ville konkurrere om alt - hvem var sejest, hvem havde mest ondt osv.... fødsler handler i bund og grund om 1 ting, at få barnet ud i bedst mulig tilstand(uden at skade mor for meget). Alt andet er sekundært.
Jeg har to fødselsforløb bag mig, et som endte i akut KS- i det stod mit barn forkert, var stjernekigger m.m. Hun endte med at mangle ilt, og kom ud meget hurtigt via KS. Veerne i det forløb var bare meget mere smertefulde, end med fødselsforløb nr 2, hvor søster kom rigtigt ned i bækkenet og skruede som hun skulle. Det var helt andre veer, og en helt anden kontrol. Dermed var behovet for smertedækning selvfølgelig også! Med det første forløb skreg jeg efter smertedækning, ved nr 2 havde jeg overhovedet ikke brug for det.
Tag udgangspunkt i dig selv, føler du, du skal skamme dig? Og hvis ja hvorfor? Jeg mener, at cirka 2/3 af alle kvinder får smertedækning ved første fødsel, så det er da dumt, hvis de alle føler, de skal skamme sig. De skal da være ligeså stolte over at have fået et mirakel, som alle andre. På den anden side, så skal kvinder som ikke har fået smertedækning jo også have lov til at være stolte, og fortælle om det. En fødsel er en kæmpe begivenhed, som mange kvinder har behov for at snakke om for at bearbejde. Pas på du ikke tager andres beretninger, som et angreb på dig. Man må gerne sige, "jeg er stolt af at have født uden nogen form for smertedækning" uden det skal opfattes som" du burde skamme dig og ikke være stolt, fordi du fik dækning".
Anmeld
Citér