Hvorfor skamme sig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.197 visninger
59 svar
93 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. maj 2017

Anonym trådstarter

Hejsa. 

Jeg er så stolt over at have født min datter, men føler samtidig lidt at man skal skamme sig over at have fået smerte lindring. 

Møder ofte dem der ikke har fået noget som helst og kan føle hvordan de overlegent ser ned på mig og fortæller hvor seje de var og hvor udholdende de var. 

Ja i er seje. Det er alle der har født, om det så er med epidural blokade, kejsersnit eller helt naturligt. 

Jeg havde selv veer i 16 timer så da jeg var 8 cm. Åben ja der trængte jeg til en pause og fik en epidural blokade. Den virkede godt nok ikke i den ene side og endte med bistik og aldrig har jeg prøvet noget så smertefuldt som bistik! 

Det burde man få en medalje for at overleve

Ej men synes bare der er en tendens til at hvis man har fået smertelindring er man "svag" og man skal argumentere for det. Er jeg den eneste? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2017

Anonym

Tillykke med den lille. 

Jeg tænker det er en følelse du har. Du er dig og gør det der passer bedst til og for dig. Det er muligt nogle klare en fødsel i stiv arm uden lindring, nogle når det ikke pga. hurtige fødsler og vi er alle forskellige med hensyn til smertetærskler. 

Lad være med at gå op i og brug tid på hvad andre gør og kan, det er ikke til at holde ud i længden. 

Jeg lå fx 48 timer i aktiv fødsel med mit barn nr. 2, for så at ende i kejsersnit. Ja, jeg havde mange smerter og ja, det kan være smertefuldt med et kejsersnit. Men jeg fik ikke mulighed for smertelindring, da jeg bad om det pga. akutoperationer og anæstesilægen ikke kunne komme. Men jeg var lyn hurtigt på benene igen, var hurtigt hjemme ved vores ældste barn og var egentlig rimelig frisk. Min veninde derimod der fik kejsersnit, var afkræftet i flere uger. 

Min pointe er bare at vi alle er forskellige, har forskellige egenskaber og kompetencer og der er intet at skamme sig over. Ingen er perfekte og der er ikke lavet kasser for hvordan vi skal være. 

Anmeld Citér

15. maj 2017

Enlig

Anonym skriver:

Hejsa. 

Jeg er så stolt over at have født min datter, men føler samtidig lidt at man skal skamme sig over at have fået smerte lindring. 

Møder ofte dem der ikke har fået noget som helst og kan føle hvordan de overlegent ser ned på mig og fortæller hvor seje de var og hvor udholdende de var. 

Ja i er seje. Det er alle der har født, om det så er med epidural blokade, kejsersnit eller helt naturligt. 

Jeg havde selv veer i 16 timer så da jeg var 8 cm. Åben ja der trængte jeg til en pause og fik en epidural blokade. Den virkede godt nok ikke i den ene side og endte med bistik og aldrig har jeg prøvet noget så smertefuldt som bistik! 

Ej men synes bare der er en tendens til at hvis man har fået smertelindring er man "svag" og man skal argumentere for det. Er jeg den eneste? 

Har det lidt på samme måde som dig. Men da keg havde haft veer i 24 timer, ville jeg skide højt o helligt på alt, jeg skulle have en pause nu. Den fik lov til at sidde i, i en halv time, for så kom mine presse veer. Men måtte jeg presse? Niks. Men den kom ud alligevel. Vi er alle super seje! 

Anmeld Citér

15. maj 2017

AnoMom

Anonym skriver:

Hejsa. 

Min fødsel varede 23 timer og jeg fik ingen smertelindring. Men jeg ser på ingen måde ned på kvinder der gør. 

jeg fik ikke fordi jeg er røv bange for konsekvenserne ved en epidural. så om noget synes jeg i er mere seje at i tør få sådan en kontra mig selv der er kylling og ikke tør 

Anmeld Citér

15. maj 2017

Anonym

Anonym skriver:

Hejsa. 

Jeg har to fødsler i bagagen. 1 med smertelindring og 1 uden. Jeg nåede ikke at få smertelindring ved min nr. 2. Nr. 2 fødsel var klart den bedste og hurtigste. Jeg ser under ingen omstændigheder ned på dem der har fået smertestillende. Det fik jeg jo også med nr. 1. Nr. 1 var klart mest smertefuld på trods af smertestillende. Men den træk ud. Hvorimod nr. 2 gik så hurtigt så jeg nærmest aldrig oplevede at jeg var gået i fødsel før baby var ude. 

Anmeld Citér

15. maj 2017

nielsen80

Man kan og skal ikke sammenligne fødsler. Jeg synes generelt, der er en tendens til at ville konkurrere om alt - hvem var sejest, hvem havde mest ondt osv.... fødsler handler i bund og grund om 1 ting, at få barnet ud i bedst mulig tilstand(uden at skade mor for meget). Alt andet er sekundært.

Jeg har to fødselsforløb bag mig, et som endte i akut KS- i det stod mit barn forkert, var stjernekigger m.m. Hun endte med at mangle ilt, og kom ud meget hurtigt via KS. Veerne i det forløb var bare meget mere smertefulde, end med fødselsforløb nr 2, hvor søster kom rigtigt ned i bækkenet og skruede som hun skulle. Det var helt andre veer, og en helt anden kontrol. Dermed var behovet for smertedækning selvfølgelig også! Med det første forløb skreg jeg efter smertedækning, ved nr 2 havde jeg overhovedet ikke brug for det.

Tag udgangspunkt i dig selv, føler du, du skal skamme dig? Og hvis ja hvorfor? Jeg mener, at cirka 2/3 af alle kvinder får smertedækning ved første fødsel, så det er da dumt, hvis de alle føler, de skal skamme sig. De skal da være ligeså stolte over at have fået et mirakel, som alle andre. På den anden side, så skal kvinder som ikke har fået smertedækning jo også have lov til at være stolte, og fortælle om det. En fødsel er en kæmpe begivenhed, som mange kvinder har behov for at snakke om for at bearbejde. Pas på du ikke tager andres beretninger, som et angreb på dig. Man må gerne sige, "jeg er stolt af at have født uden nogen form for smertedækning" uden det skal opfattes som" du burde skamme dig og ikke være stolt, fordi du fik dækning". 

Anmeld Citér

15. maj 2017

Løven149

Jeg kan godt huske, det fra der jeg født i mødregrupper var der lidt en konkurrence om, hvem der havde haft den hårdeste fødsel. 

Og det er jo lidt dumt. For du er pissesej uanset om du fik smertelindring eller ej. 

Jeg ville gerne have haft smertelindring havde det kunne hjulpet eller ladet mig sove, men jeg var bange for nåle så fik det aldrig. 

Hvis det har hjulpet dig under fødselen, så blievr du absolut ikke mindre sej af det. Der så mange holdning om alt når man er mor. Du må bare navigerer i det og vælge dine egne meninger og holdninger, andres kan du ikke ændre

Anmeld Citér

15. maj 2017

MiniMe2005

Jeg fik en epidural, og det var dælme det bedste nogensinde! Jeg har aldrig skammet mig over, for det var bestemt nødvendigt på det tidspunkt. Havde jeg ikke selvvalgt det, havde jordemoderen helt sikkert gjort det! Jeg havde haft veer i 16 timer på det tidspunkt og var kun fem cm åben. Desuden kastede jeg alt op, også vand, så jeg var ved at blive meget dehydreret, og jeg måtte da også have væske i drop af to omgange, da epiduralen var lagt. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan min fødsel var gået, hvis jeg ikke havde fået blokaden. Jeg tror, det var blevet en traumatiserende oplevelse uden, og det havde heller ikke været særligt godt. 

I stedet kan jeg se tilbage på min fødsel, som en god og positiv oplevelse, og i det lange løb er det vigtigere.

Og for fanden, selvom jeg fik smertestillende, så har jo stadig presset min søn ud helt selv! Der hjalp epiduralen jo ikke ;-)

Anmeld Citér

15. maj 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg kan godt følge dig, for jeg har også mødt nogle, som kan virke som om de er lidt overlegen, pga. måden de påpeger at de ingen smertelindring fik. Jeg ved ikke om det er deres hensigt (det tror jeg ikke)

Som en anden skriver, så er der bare stor tendens til at der bliver konkurrereret i forhold til fødsler. Det er super ærgerligt, fordi forløbene er SÅ forskellige, så de kan altså ikke sammenlignes!

Min mening er, at alle kvinder er seje! Du skal selvf. ikke skamme dig

Anmeld Citér

15. maj 2017

Anonym trådstarter

Tusinde tak for alles svar. 

Godt at høre jeg ikke er den eneste der har en følelse af at der går konkurrence i det. 

Jeg skammer mig ikke over min fødsel og synes den var rigtig god og var glad for mit valg med epidural blokade. 

Jeg har dog oplevet at få afvide at ej det skulle du ikke have gjort det er så meget bedre uden. Hvor hun belærede mig i hvor sej man er når man gør det helt naturligt. Hun er andengangs og fik en ved første og ikke ved nr. 2. Men det er jo helt individuelt hvordan den virker på en og hvor hårde veerne er og hvor lang tid man har været igang.. 

Ja og inden da havde jeg også flere der sagde at jeg skulle gøre det uden og det var det bedste for mig og barnet.. Synes det er en fræk attitude. Men ved bedst selv hvad der er bedst for en og ens barn.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.