Hvorfor skamme sig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2017

alenemor42

Epidural er et mirakel middel

3 og sidste fødsel orkede jeg ikke de smerter.... det var 16 år siden jeg sidst havde født.

Jeg fik epi fra start til slut og elskede det

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2017

Aristocats

Jeg har født begge mine unger hjemme på stuegulvet uden smertelindring - helt bevidst valg fra min side af og jeg er glad for at jeg har født på denne måde og ønsker 100 % at gøre det på samme måder med mine fremtidige unger. Jeg er som sagt glad for at have gjort det på denne måde, men der er også en masse kvinder der har været glade for kejsersnit, bistik, epidural-blokade, lattergas eller noget helt tredje -  fødsler er enestående, helt personlige oplevelser som ikke sort/hvidt kan stilles op mod hinanden - jeg er én kvinde ud af millioner, hvad der har været godt for mig har ikke været godt for andre kvinder - og omvendt. Det ene udelukker ikke det andet. 

Jeg tænker, at du måske selv skammer dig over at have fået smertelindring og derfor lidt ubevidst opfatter andres beretninger som endnu et dunk i hovedet, som du giver dig selv? 

Anmeld Citér

15. maj 2017

Nel

Som det allerede er blevet sagt, så tror jeg det er noget du i høj grad selv forestiller dig. Ikke at der ikke er nogen som kan synes de er lidt mere tough fordi de ikke fik smertelindring, men jeg kan ikke selv genkende det du skriver.

Jeg har næsten lige født og ville ønske at jeg havde fået en epidural!! Min fødsel gik desværre alt for hurtig til det, hvilket gjorde at jeg havde forfærdelige smerter, som jeg slet ikke kunne være i. Absolut ikke en god oplevelse og jeg kan næsten misunde dem der har haft tid/mulighed for at få en epidural under fødslen. Jeg føler mig på ingen måder sej, jeg var total fjern, skreg og græd non stop i den 1,5 time det tog mig at udvide mig 5 cm.

Anmeld Citér

15. maj 2017

migxher

Jeg har prøvet en fødsel hvor jeg fik alt det smertestillende der var, epidural, bistik, akupunktur og varmt badekar. Og så min 2. Fødsel hvor jeg intet fik foruden at jeg var i badekar. Jeg er da pisse stolt over begge mine fødsler jeg kan ikke umiddelbart genkende det du beskriver men det er da ærgerligt at du føler at det skal være en konkurrence. 

Anmeld Citér

15. maj 2017

Flomama

det har jeg godt nok ikke skænket en tanke om folk har eller ej, og aldrig oplevet noget "overlegent" hos nogen 

min første fødsel tog 36 timer, fik epi efter 24 timer med regelmæssige veer (, jeg var kun 3 cm åben og der skulle ve drop til nu, nej tak ikke uden epi! 

min anden var aks og der endte jeg i fuld narkose (halv vejs gennem kejsersnittet)  fordi spinal bedøvelsen ikke virkede. 

Anmeld Citér

15. maj 2017

Mullesmith

Anonym skriver:

Hejsa. 

Jeg er så stolt over at have født min datter, men føler samtidig lidt at man skal skamme sig over at have fået smerte lindring. 

Møder ofte dem der ikke har fået noget som helst og kan føle hvordan de overlegent ser ned på mig og fortæller hvor seje de var og hvor udholdende de var. 

Ja i er seje. Det er alle der har født, om det så er med epidural blokade, kejsersnit eller helt naturligt. 

Jeg havde selv veer i 16 timer så da jeg var 8 cm. Åben ja der trængte jeg til en pause og fik en epidural blokade. Den virkede godt nok ikke i den ene side og endte med bistik og aldrig har jeg prøvet noget så smertefuldt som bistik! 

Det burde man få en medalje for at overleve

Ej men synes bare der er en tendens til at hvis man har fået smertelindring er man "svag" og man skal argumentere for det. Er jeg den eneste? 

Nu ved jeg ikke hvordan det ville føles uden en epidural! Min virkede også kun i den ene side. Men jeg vil da vove at påstå  at min fødsel gjorde nøjagtig ligeså ondt som hvis jeg ikke havde fået en blokade. Det er da den vildeste smerte når man presser sådan et barn ud, det brænder det svier, det strammer og gør bare afsindigt ondt. Synes ikke det er svagt at få smertelindring synes mere det er dumt ikke at få det! 

Anmeld Citér

15. maj 2017

CC79

Det sjovt for jeg har da slet ikke sådan at kvinder der får smertelindring ikke er seje. Jeg har bare en forventning til mig selv om at føde mine børn uden smertelindring fordi jeg ved jeg kan, har en høj smertetærskel og godt vil mærke alt hvad der sker 100% fordi jeg synes det gør fødslen ekstra enestående og elsker at se hvor meget jeg kan presse mig selv psykisk og fysisk. Men at der er andre kvinder der frygter smerten, har en lav smertetærskel og i det hele taget har det svært med fødslen psykisk som fysisk har jeg fuld forståelse for. Vi mennesker opever livet forskelligt og det skal man kunne sætte sig ind i. Men jeg ville have svært ved at acceptere selv at skulle smertelindres og ville føle jeg var svag da jeg sagtens kan klare smerterne fordi jeg ikke er bange for fødslen. Derudover hader jeg tanken om en epiduralblokade og ikke selv have fuld føling med processen. Så tror det er en følelse hos dig selv du overfører til andre ligesom jeg selv er lykkelig for aldrig at have oplevet et kejsersnit og synes det er synd og ikke nemt sluppet når kvinder fortæler de har fået det. Det handler jo om en individuel oplevelse og vi gør det på hver vores måde. Nogle vil gerne undgå smerten og jeg syns den skal være der men kunne aldrig se ned på andre. Så er der sikkert noget de kan jeg ikke formår og sådan har man hver sine ting man kan klare her i livet.��

Anmeld Citér

15. maj 2017

noder1

Profilbillede for noder1
CC79 skriver:

Det sjovt for jeg har da slet ikke sådan at kvinder der får smertelindring ikke er seje. Jeg har bare en forventning til mig selv om at føde mine børn uden smertelindring fordi jeg ved jeg kan, har en høj smertetærskel og godt vil mærke alt hvad der sker 100% fordi jeg synes det gør fødslen ekstra enestående og elsker at se hvor meget jeg kan presse mig selv psykisk og fysisk. Men at der er andre kvinder der frygter smerten, har en lav smertetærskel og i det hele taget har det svært med fødslen psykisk som fysisk har jeg fuld forståelse for. Vi mennesker opever livet forskelligt og det skal man kunne sætte sig ind i. Men jeg ville have svært ved at acceptere selv at skulle smertelindres og ville føle jeg var svag da jeg sagtens kan klare smerterne fordi jeg ikke er bange for fødslen. Derudover hader jeg tanken om en epiduralblokade og ikke selv have fuld føling med processen. Så tror det er en følelse hos dig selv du overfører til andre ligesom jeg selv er lykkelig for aldrig at have oplevet et kejsersnit og synes det er synd og ikke nemt sluppet når kvinder fortæler de har fået det. Det handler jo om en individuel oplevelse og vi gør det på hver vores måde. Nogle vil gerne undgå smerten og jeg syns den skal være der men kunne aldrig se ned på andre. Så er der sikkert noget de kan jeg ikke formår og sådan har man hver sine ting man kan klare her i livet.��

Nu behøver kvinder, der har fået f.eks. en epidural jo ikke at have en lav smertetærskel. Der er stor forskel på hvor ondt en fødsel gør. Jeg fik ikke smertestillende, men det var da fordi, at mine smerter var overkommelige og jeg havde en nem fødsel. Tør vove at påstå, at mange andre kvinder har haft væsentligt mere ondt end mig - fordi smerterne simpelthen har været stærkere. Det har intet med min smertetærskel at gøre. Jeg kender en kvinde, der ikke havde smerter forbundet med sine veer, hun mærkede først presseveerne. 

Anmeld Citér

15. maj 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mullesmith skriver:

Nu ved jeg ikke hvordan det ville føles uden en epidural! Min virkede også kun i den ene side. Men jeg vil da vove at påstå  at min fødsel gjorde nøjagtig ligeså ondt som hvis jeg ikke havde fået en blokade. Det er da den vildeste smerte når man presser sådan et barn ud, det brænder det svier, det strammer og gør bare afsindigt ondt. Synes ikke det er svagt at få smertelindring synes mere det er dumt ikke at få det! 

Hvorfor er det dumt ikke at få smertelindring? Det er da at gå i den anden grøft i f.t. at pege fingre af andre fødendes valg.

Jeg havde intet behov for smertelindring og satte stor pris på at mærke ALT, hvad der skete i kroppen, så for mig ville det da have været torskedumt - ligesom at tage en panodil uden grund. Ydermere fødte jeg hjemme to gange og kunne slet ikke få smertelindring, så det var et velbegrundet valg, jeg traf - og på ingen måde dummere end andre fødendes valg. 

Anmeld Citér

15. maj 2017

NRO

Hej ! 

Jeg fødte min søn uden epi osv. Fik altså ingenting, andet end et forsøg på akupunktur hvilket var forfærdeligt. Vildt irriterende for mig ! �� 

Alle veninder har født ved kejsersnit og/eller med epidural blokade. Alle er kommet med en kommentar om at det da var meget sejt at klare det uden... Og jeg er da også super stolt af mig selv. Jeg klarede det. Men jeg havde en super fødsel, fuldstændig som jeg kunne have håbet. Og jeg kan tåle meget smerte. 

Havde min fødsel været anderledes, altså mere udfordrende havde jeg måske bedt om en blokade - andet ville da næsten være skørt! Det tog også lidt tid at komme mig fordi det er hårdt arbejde, og det er da egentlig lidt skørt når nu muligheden for at klare en fødsel på en mindre udmattende facon foreligger, jamen hvorfor så ikke bare tage den?? 

Men min mand og jeg er meget tilhænger af det naturlige (hvilket jo bare er et valg af overbevisning, og dermed ikke det mest rigtige) så vi er klart stolte! Men jeg er sku' bare stolt af alle kvinder der klare en fødsel, uanset hvordan.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.