Anonym skriver:
Jeg er jordemoder og ser sådan her på det:
Fødselsoplevelsen er det vigtigste!
Alle kvinder bringer deres livshistorie, erfaringer og værdier med sig ind i fødslen. Derfor kan smerte opleves forskelligt, man kan have forskellige vilkår for at tackle smerter/modgang, man kan gemme på fysiske traumer som fødslen trigger til angstfulde følelser osv osv. Og ingen fødsler er ens. Hvis hovedet fx står skævt, vil det oftest være mere smertefuldt end hvis det stod korrekt.
Så der er utrolig mange parametre der spiller ind.
Jeg kan have DYB respekt for en fødende med epidural blokade, fordi hun har klaret HENDES fødsel vildt flot og har fundet nogle skjulte ressourcer. Det er altså ikke om der er lindring eller ej, men om kvinden har kæmpet SIT bedste. Og hvad man har kræfter til mentalt er bestemt af alt det ovenstående og mere til.
Fødslen skal ses som en begivenhed med et KÆMPE potentiale. Dvs at en god Fødselsoplevelse kan styrke kvindens selvværd, selvtillid og hendes forhold til hendes krop samt udvikle hendes personlighed positivt. Omvendt kan en dårlig oplevelse føre til et knæk i selvtilliden, mistillid til kroppen, depression osv.
Ja, det at føde uden smertestillende kan give et kæmpe rus og give en god oplevelse. Men det kan det altså også at føde med en epiduralblokade. Hvis kvinden slet ikke har tro på hun kan føde overhovedet, men oplever at det KAN hun med hjælp fra en epi, ja så vil følelsen være den samme.
Så jeg synes det er rigtig ærgerligt hvis du føler dig set ned på. Mærk efter, er DU stolt af din præstation set i forhold til hvordan du oplevede fødslen da du var i det?
Hvor er det bare fint beskrevet og det giver så god mening. Oplevede ved min 2 og 3 fødsel at have problemer med at producere gode veer. Tredie fødsel fik jeg vedrop og havde en god oplevelse med det, men følte mig som en fiasko fordi min krop ikke kunne finde ud af de veer. Men her 4 gang producerede min krop fantastiske veer og var simpelthen så stolt af min krop. Så stolt at jeg slet ikke oplever at have noget imod min krop og mine pt 7 kg for meget. Det var en kæmpe succesoplevelse der påvirker mit liv positivt nu på andre måder. Så ja man kan bruge sine fødelsoplevelser som mennesket man er i sit liv og derfor er det vigtigt man føder på sin måde.