hjælp til regler på skole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mom skriver:

Det tager en lærer, lad os runde op til 10 min at sende en besked på intra - hvor man som forældre modtager en sms - og så er den ged barberet.

Jeg gentager lige mig selv, bare hvis du skulle have overset det jeg stoler på læreren. Men respekt går begge veje - jeg respektere lærens proffesion, imens må læreren respektere min forældrerolle. Hvis du tager mit barn et andet sted hen, end i nærområdet, forventer jeg besked - længere er sådan set ikke.

Ha en god dag

Nu går jeg slet ikke på intra i undervisningstiden, så det ville ikke ske. Men for at kunne tage et hensyn til dig og dit krav om at vide, hvor dit barn befinder sig, skal jeg selvfølgelig kende til kravet. Så jeg ville i hvert fald forvente, at du , når jeg overtog dit barns klasse i 7., gjorde mig tydeligt opmærksom på det. Reelt ville du skulle fortælle det på kontoret, da jeg jo næppe ville være den eneste lærer, det ville kunne angå. 

Så jeg ville ikke trodse dig med fuldt overlæg, men jeg ville klart forvente, at oplysninger om særkrav af den type ville blive formidlet af forældrene til ledelsen - som så måtte tage stilling til, om de ville æde den eller ej. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Mor og meget mere skriver:

Nu går jeg slet ikke på intra i undervisningstiden, så det ville ikke ske. Men for at kunne tage et hensyn til dig og dit krav om at vide, hvor dit barn befinder sig, skal jeg selvfølgelig kende til kravet. Så jeg ville i hvert fald forvente, at du , når jeg overtog dit barns klasse i 7., gjorde mig tydeligt opmærksom på det. Reelt ville du skulle fortælle det på kontoret, da jeg jo næppe ville være den eneste lærer, det ville kunne angå. 

Så jeg ville ikke trodse dig med fuldt overlæg, men jeg ville klart forvente, at oplysninger om særkrav af den type ville blive formidlet af forældrene til ledelsen - som så måtte tage stilling til, om de ville æde den eller ej. 

Jeg ser det sjovt nok ikke som et særkrav, at jeg som forældre skal have information om hvis mine børn opholder sig langt fra deres skole - i skoletiden. Jeg anser det for alment, og det undre mig stadig at du som lærer ikke kan se det. Du har jo ikke en uindskrænket råderet over mine børn, selvom de er i din varetægt. 

Men vi bliver ikke enige, og det er helt fint for mig, for ville verden dog være kedelig hvis vi alle sammen var enige hele tiden

Anmeld Citér

16. maj 2017

Mor og meget mere

Mom skriver:

Jeg ser det sjovt nok ikke som et særkrav, at jeg som forældre skal have information om hvis mine børn opholder sig langt fra deres skole - i skoletiden. Jeg anser det for alment, og det undre mig stadig at du som lærer ikke kan se det. Du har jo ikke en uindskrænket råderet over mine børn, selvom de er i din varetægt. 

Men vi bliver ikke enige, og det er helt fint for mig, for ville verden dog være kedelig hvis vi alle sammen var enige hele tiden

Men når nu tre lærere fra vidt forskellige steder i landet i nærværende forum studser over dit krav - og når jeg for mit eget vedkommende med 20 års virke på tre forskellige skoler i to forskellige kommuner aldrig er stødt på forældre, der har problematiseret spontane ture fx til nabobyen - kunne det så ikke være et hint i retning af, at det ikke er så alment og indforstået, som du opfattter det? Jeg kan jo kun sige, at praksis på "mine" skoler har været og er, at læreren giver besked på kontoret om, hvor klassen befinder sig, så i min - og åbenbart også mysterious angel's og Lines - virkelighed er det et særkrav og usædvanligt. Ligesom det havde været på mine egne tre ungers skole, hvor jeg heller aldrig er stødt på krav fra de andre forældre af den art. 

Du kan mene, det er helt galt, at det forholder sig sådan tydeligvis mange steder, men det er svært for mig på grundlag af din indstilling, som er fremmed for mig, at opfatte det som en almen holdning. Og da ikke mindst efter reformens intentioner om den åbne skole, hvor vi snarere kan klandres for ikke at drage nok og ofte nok udenfor skolens matrikel og bygrænsen - i mine øjne gælder det om at gribe alle muligheder, når de er der, og i langt højere grad end nu forlade tanken om skolen som et lukket rum og en isoleret matrikel. Det er i hvert fald præcis det, vi forventes og er blevet pålagt at arbejde hen imod, og så kommer det bag på mig, at det kan forårsage indsigelser og benspænd. Og opfattes som om, vi "overskrider" vores "råderet" over eleverne - sorry, men det er en helt ukendt måde at opfatte skole på for mig. 

Anmeld Citér

16. maj 2017

Mor og meget mere

lineog4 skriver:

Der er jo ingen der har skrevet om 100 km - det giver egentlig sig selv, da man slet ikke kan nå frem og tilbage på en skoledag og man da selvsagt bliver informeret endda god tid i forvejen, hvis der er forskel på elevens mødetider.

Vi taler om, at jeg kan da sagtens finde på at smide madpakkerne i min rygsæk, finde nogle liter vand og smutte hen til gederne som er uden for skolens matrikel. Og jeg kunne også spontant (det kan jeg så ikke lige pt da jeg har en specialklasse der har brug for feedforward og struktur) sige ja, hvis en lærerkollega kom og sagde: nede på den anden skole er der en forestilling, jeg ved der er 20 billetter vil du og klassen med? Eller jeg kunne finde på en dag, hvor alle bare urolige, at sige: pak madpakkerne nu tager vi banen med skovfittnes - hellere det end en masse irettesættelser og absolut minus læring. Eller hvis en kom og sagde; ej har du hørt der er vikingeoptog på havnen eller hvad pokker ved jeg.

jeg ville aldrig impulsivt gøre noget som gjorde eleverne ikke var på skolen når skoletiden var færdig. Men jeg kan forstå fra dig, at det er vigtigt du har en oplevelse af du ved hvor dit barn er i de 6 timer det er i skolen, jeg selv er anderledes og har bare behov for at vide mit barn er trygt og bliver passet på i de 6 timer det er i skole og jeg har handlet ud fra det, og ved nu det skal jeg informere om kan ske i en lang skoledag på et langt skoleår - det er da godt at vide. Jeg vil dog fastholde jeg giver det som en generel besked til forældremøde og så må tage snakken med de forældre som oplever det som utrygt, for rent pædaogisk/didaktisk synes jeg det er synd at begrænse sig til skolens matrikel, og være så struktureret så man ikke kan ændre kurs når vejret, forholdene, eleverne er til det.

Jeg har i dette skoleår fået en elev i 9. klasse, som har boet i USA hele sit liv. Han var helt paf over, at biologilæreren tog dem på tur, helt spontant, ud i skoven (uden for bygrænsen), og at jeg inviterede hele klassen på besøg hos mig, 20 km. væk, hvor de selv tog toget - aftalt mellem dem og mig, men ikke med forældreinddragelse, da de var hjemme på skolen til normal tid. Hans forældre - som er danske, men jo aldrig har været forældre i den danske folkeskole før - kom begejstrede hen til mig til første forældremøde og sagde, at det lige netop var den slags kulturchok, de havde håbet, deres børn ville møde efter ti år i en indhegnet skole, hvor læreren end ikke måtte forlade matriklen med elever. 

Vi skal passe godt på det, vi har i DK - og selvfølgelig skønne på forældrenes tillid og opbakning, som jeg måske nok har taget som en selvfølge, men heller aldrig fået udfordret. Hos os er A. "den fede lærer", som eleverne håber at få, fordi hun er eminent til at gribe nuet og drage ud i verden med elever spontant - noget, jeg selv stræber efter at gøre meget mere. 

Anmeld Citér

16. maj 2017

Abracadabra

Mom skriver:

Men ville det ikke være meget mere interessant at diskutere fakta frem for holdninger? Flere skolelærere har givet udtryk for, at den regel, du efterspørger, ikke findes på deres skoler. 

Hvad med DIN skole? Ring til skolen og spørg til din skoles regler. Og hvad gør du, hvis din skole heller ikke har de regler, du efterspørger? 

Anmeld Citér

16. maj 2017

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Mor og meget mere skriver:

Jeg har i dette skoleår fået en elev i 9. klasse, som har boet i USA hele sit liv. Han var helt paf over, at biologilæreren tog dem på tur, helt spontant, ud i skoven (uden for bygrænsen), og at jeg inviterede hele klassen på besøg hos mig, 20 km. væk, hvor de selv tog toget - aftalt mellem dem og mig, men ikke med forældreinddragelse, da de var hjemme på skolen til normal tid. Hans forældre - som er danske, men jo aldrig har været forældre i den danske folkeskole før - kom begejstrede hen til mig til første forældremøde og sagde, at det lige netop var den slags kulturchok, de havde håbet, deres børn ville møde efter ti år i en indhegnet skole, hvor læreren end ikke måtte forlade matriklen med elever. 

Vi skal passe godt på det, vi har i DK - og selvfølgelig skønne på forældrenes tillid og opbakning, som jeg måske nok har taget som en selvfølge, men heller aldrig fået udfordret. Hos os er A. "den fede lærer", som eleverne håber at få, fordi hun er eminent til at gribe nuet og drage ud i verden med elever spontant - noget, jeg selv stræber efter at gøre meget mere. 

Da jeg læste dit indlæg, kom jeg til at tænke på en historie fra USA(Dansk familie), deres datter(hun var vist mellem 4 og 6) skulle til fødselsdag, så de kørte derhen og afleverede hende og så kørte de igen, som vi jo gør. Da de så kom tilbage for at hente hende, fik de nærmest dødsblikke(hvordan kunne de bare efterlade deres datter?) for alle de andre børn havde en eller begge forældrene der hele fødselsdagen.  

Jeg elsker at vi er så frie og spontane i Danmark, og elsker lærere der siger; Fuck det, lad os faktisk opleve vores land og ikke bare bøger 

Anmeld Citér

16. maj 2017

bøllen

lineog4 skriver:

Jeg egentlig ked af du oplever det som arrogant, for jeg oplever det egentlig alene som jeg vurderer i den givne situation, hvad der er mest hensigtsmæssigt i forhold til læring, sociale trivsel mm. Nu er det jo ikke noget der sker tit (med mindre jeg tæller det med at vi har en fantastisk nærområde for det burger jeg flittigt qua der er krav om bevægelse i skolen og det er dog immervæk nogle gange lidt mere inspirerende og gå ud og kigge på snegle i den skov der er tæt på end at stå på legepladsen i skolen, hvor sneglene stort set er blevet trampet ned).

Men egentlig er det jo meget let, for jeg lærer og tager til mig, at jeg skal huske til det første forældremøde i en klasse, at fortælle om jeg nyder at bruge nærområdet og sagtens kan tage spontane ture, men forældrene selvsagt har ret til at melde tilbage hvis de oplever det som problematisk. For jeg anede ikke, der sad forældre og havde den holdning (det kommer faktisk bag på mig)

Uden at have læst hele tråden får jeg lyst til at byde ind. Vi bor i en lille flække, så hvis mot barn skal på tur med skolen , ville det være med bus/tog - også en tur i svømmehallen .

vi har en lille skov og stranden tæt på - i gå afstand. Jeg ville som forældre bestemt ikke have noget imod man tog på an spontan tur - på stranden eller i skoven

men skal skolen på tur ud af byen ville jeg som forældre forvente at få en uddybende seddel med information .

jeg ville ikke bryde mig om at mine børn bliver taget med på en spontan tur ud af byen. Jeg forventer at når jeg aflevere mine børn i skolen så er de der .

lige som at jeg ønsker ( og forventer ) at mine børn fortæller mig , hvor de opholder sig hvis de ikke er hjemme. 

Pylret måske men jeg sætter pris på at vide hvor mine kære er. Så fremt der skulle ske dem noget eller andet , hvor jeg har brug for at vide hvor de er

Anmeld Citér

16. maj 2017

Mor og meget mere

bøllen skriver:

Uden at have læst hele tråden får jeg lyst til at byde ind. Vi bor i en lille flække, så hvis mot barn skal på tur med skolen , ville det være med bus/tog - også en tur i svømmehallen .

vi har en lille skov og stranden tæt på - i gå afstand. Jeg ville som forældre bestemt ikke have noget imod man tog på an spontan tur - på stranden eller i skoven

men skal skolen på tur ud af byen ville jeg som forældre forvente at få en uddybende seddel med information .

jeg ville ikke bryde mig om at mine børn bliver taget med på en spontan tur ud af byen. Jeg forventer at når jeg aflevere mine børn i skolen så er de der .

lige som at jeg ønsker ( og forventer ) at mine børn fortæller mig , hvor de opholder sig hvis de ikke er hjemme. 

Pylret måske men jeg sætter pris på at vide hvor mine kære er. Så fremt der skulle ske dem noget eller andet , hvor jeg har brug for at vide hvor de er

Jeg er nysgerrig - gælder det også/vil det også gælde store unge(r) i udskolingen? Jeg tænker, det ville have været en brat opvågning for mig, hvis jeg ikke havde været vant til det og helt rolig omkring det fra mine børns folkeskoletid, da de begyndte i nabobyerne på hhv. 10. klasses-center, i Handelsskolen og på gymnasiet, hvor vi absolut aldrig blev adviseret om, hvad der foregik i skoletiden og hvor. Eller da den yngste begyndte på efterskole 100 km væk, og vi da på ingen måde anede, når de tog på busture langt væk fra skolen. 

Jeg kender ikke til forældrekrav af den slags fra mit eget lærervirke, og "mine" forældre kan bestemt ikke regne med, der altid bliver givet besked, hvis vi krydser bygrænsen i skoledagens løb. Jeg forestiller mig, det KAN være et issue hos nogle forældre til indskolingsbørn, men jeg har kun de store i 7.-9., og jeg har aldrig oplevet det problematiseret. Tværtimod. 

Anmeld Citér

16. maj 2017

lineog4

bøllen skriver:

Jeg læser hvad du og en anden bruger skriver, men er egentlig lidt overrasket behovet for st vide præcis på sted og tid ens børn er. Hvad når de fx starter i klub, må børnene så heller ikke gøre noget spontant? 

Nu er jeg jo lidt gammel efterhånden, men jeg havde en ungdom fra jeg startede i klub da jeg var 9 (tror jeg), hvor reglen var jeg var hjemme hver dag kl 18. Mobiltelefoner eksisterede ikke, havde 25 ører i snørrebåndene så jeg altid kunne ringe, men gjorde det stort set aldrig for reglerne var jo klare: hjemme kl 18 hver dag senest. 

Foesøger at lære mine egne børn det, for husker det som skøn tid, frihed, spontanitet og hygge med venner. Ravne mor - måske men de skal jo lære at strukturere egen tid. Og som udgangspunkt har jeg besluttet jeg stoler på verdenen og det hele nok skal gå godt. 

Så ja bliver jo så lidt overrasket fordi de i skolen endda er sammen med voksne som skal overholde langt flere regler end jeg overhovedet overvejer i min fritid, som er bevidste om det store ansvar det er at have ansvar for andres børn. Og så tænker jeg gør det mig mere tryg at vide de kl 8.10 går ud af skolen, tager bussen 8.25 til havnen, fanger krabber, spiser frokost kl 11.30, tager bussen hjem kl 12.30 og rammer skolen 13.00. Eller at gøre det mig mere tryg, at jeg ved læreren vurderer og gør det som giver en god dag for mine poder? 

Nu lyder det som om jeg drøner land og rige rundt med eleverne - gid jeg kunne. Men faktum er det er sjældent og når det sker er det noget vi har glæder os helt vildt til og det er skrevet ud, dog ikke med en masse detaljer. Men jeg er uden for matriklen cirka en gang om ugen og det er ikke altid meldt ud på ugeplanen. Eksempelvis var det i dag meldt ud vi ville forlade matriklen, men jeg vurderede der var nogle elever der ikke var parate så vi blev inden for matriklen, der ville du jo så også som forældre ikke vide hvor dit barn er, er det så også forkert?  

Anmeld Citér

17. maj 2017

bøllen

Jeg er nysgerrig - gælder det også/vil det også gælde store unge(r) i udskolingen? Jeg tænker, det ville have været en brat opvågning for mig, hvis jeg ikke havde været vant til det og helt rolig omkring det fra mine børns folkeskoletid, da de begyndte i nabobyerne på hhv. 10. klasses-center, i Handelsskolen og på gymnasiet, hvor vi absolut aldrig blev adviseret om, hvad der foregik i skoletiden og hvor. Eller da den yngste begyndte på efterskole 100 km væk, og vi da på ingen måde anede, når de tog på busture langt væk fra skolen. 

Jeg kender ikke til forældrekrav af den slags fra mit eget lærervirke, og "mine" forældre kan bestemt ikke regne med, der altid bliver givet besked, hvis vi krydser bygrænsen i skoledagens løb. Jeg forestiller mig, det KAN være et issue hos nogle forældre til indskolingsbørn, men jeg har kun de store i 7.-9., og jeg har aldrig oplevet det problematiseret. Tværtimod. 

Her hvor vi bor informere både skole / børnehave om ture ud af huset. Har endnu aldrig oplevet sådanne spontane ting, ej heller i udskolingen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.