hipsomhapper skriver:
...men at skrive "tag dig sammen" er ingen hjælp for hverken barnet eller moren.
Det er jordens dårligste råd fordi det forsimpler en måske ret kompliceret situation. Det er jo ikke "bare" at hun skal tale pænt foran barnet eller stoppe med at skændes. Der ligger mange års dårlige vaner, frustrationer, skænderier m.m. bag, som vi ikke kender til og det ryster man ikke nødvendigvis bare af sig.
Det er aldrig rart at læse om et barn som måske (det er altså meget lidt vi ved om hans barndom udfra et enkelt indlæg) er i et utrygt miljø, men man hjælper ikke barnet ved at trampe på moren. Man hjælper ved at støtte og opmuntre moren så hun (og faren) igen kan få styr på deres hverdag og skabe et trygt hjem.
Jeg har arbejdet mange år med udsatte familier og den værste attitude man kan have der, er at de bare skal tage sig sammen... det går de bare ned med flaget over!
Jeg har også arbejdet med familier der er udsatte og er enig med dig næsten hele vejen. For en af de ting som skal anerkendes af de voksne i familien er de selv har et ansvar. Når jeg står for sent op fx så er det fordi jeg stod for sent op og ikke fordi det var fuldmåne, min mand snorkede, min sån slukkede vækkeuret osv. Det var mig der stod for sent op.
Når jeg falder om på sofaen lige efter arbejde og ikke får lavet mad, så er det mig der vælter om på sofaen, mig der vælger ikke at lave mad. Og det er okay at træffe det valg, men det er mig der træffer valget. Ja vi er også determineret af vores opvækst og især af vores narrativ, men vi kan faktisk selv tage ansvar og ændre narrativet blandt andet ved at se i øjnene at vi selv kan træffe aktive valg.
For nogle er de aktive valg nærmest umulige at tage, men for mig lyder det ikke til det er umuligt for ts, hun er endda i gang som hun har skrevet. bare ved at skrive indlægget er hun i en erkendelsesfase og endda meget langt.
Anmeld
Citér