Anonym: "Jeg håber, du kører galt og dør!"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. marts 2017

Ena

Anonym skriver:

1000 tak for jeres input - nogle kunne jeg ikke bruge, mens andre har sat alvorligt gang i tankerne. Især nanan78's svar vil jeg takke for. Det var virkelig spot on, og det er er stor eyeopener for mig. 

Jeg har snakket med min kæreste om at laver uge- og dagplaner. Og også om at have et ugentligt "møde", hvor vi lufter bekymringer og irritationer - og på den måde holder dem væk fra hverdagen, som er så skrøbelig lige nu. 

Endnu engang tak til jer, der er kommet med konstruktive svar. De åndsvage svar om plejefamilie bliver ignoreret, og dem vil jeg ikke kommentere mere :-)

I kan få hjælp gennem kommunen gennem samtaler, det kan man i alle kommuner. Jeg synes faktisk, det er så slemt, at I må have professionel hjælp med det samme. Jeres søn har ikke tid til at vente på at I måske/måske ikke selv finder ud af det. Det han bliver udsat for i hjemmet, det er stærkt bekymrende.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2017

Sprit25

Anonym skriver:

1000 tak for jeres input - nogle kunne jeg ikke bruge, mens andre har sat alvorligt gang i tankerne. Især nanan78's svar vil jeg takke for. Det var virkelig spot on, og det er er stor eyeopener for mig. 

Jeg har snakket med min kæreste om at laver uge- og dagplaner. Og også om at have et ugentligt "møde", hvor vi lufter bekymringer og irritationer - og på den måde holder dem væk fra hverdagen, som er så skrøbelig lige nu. 

Endnu engang tak til jer, der er kommet med konstruktive svar. De åndsvage svar om plejefamilie bliver ignoreret, og dem vil jeg ikke kommentere mere :-)

Hvad siger vuggestue til jeres søn ofte kommer for sent? 

Anmeld Citér

31. marts 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Det lyder til at I trænger til hjælp udefra. Så I har en, som ser objektivt på tingene.

I er kommet ud på et sidespor, hvor det måske kan være svært at komme på rette køl igen, derfor tror jeg, det er sindssygt vigtigt, I får hjælp udefra.

Anmeld Citér

31. marts 2017

Miti's mama

Joanhs skriver:

Jeg råbte ofte "Jeg hader dig" til min ekskæreste. Og til sidst begyndte jeg at mene det. Jeg hadede ikke hans humor, hans påskønnelse, hans venskab, men jeg hadede hans måde at ville være kærester på, hadede at b med ham, og at han ikke ville forandre noget som helst. Jeg hadede når han lavede de samme fejl fordi han ikke gad at tænke på mig. 
Men hey, jeg kunne jo ikke bare gå, det skulle jo bare være os to for livet, ikke? Og hvem ellers? Og jeg har også dårlig økonomi, det er for dyrt at flytte fra hinanden, så jeg skubbede det væk. Til sidst sloges vi også, og helt ærligt, jeg var kold over for volden, hvis han da bare for helvede kunne fatte at jeg hadede ham, og at han skulle forandre sig.

En dag kunne jeg ikke mere, jeg blev træt, livet skal fandme ikke være så kompliceret. Jeg er også et rode-hoved, men jeg ville fandme hellere være fattig og alene, end at skulle leve 2 mennesker på ingen penge. Jeg blev nød til at finde min egen lykke, og jeg følte helt ærligt han ikke elskede mig, som man skal. Hvis han virkelig elskede mig, ville han også have ændret sig for mig på de få punkter jeg bad om (såsom at tage ansvar for sit eget liv, være proaktiv over for regninger, og selv gøre noget husligt uden at skulle blive bedt om det, og han havde brugt mange forsøg på at få en uddannelse, men han har aldrig seriøst søgt et job!)
Jeg ville hellere gå i cølibat og være ensom, end at skulle trækkes igennem det slidsomme forhold.

Og det samme kan jeg sige til dig nu, hvad vil du, hvad vil han, hvad er jeres forhold til "det perfekte liv". 

Min eks og jeg blev altid hurtigt gode venner igen, men skændtes ret hurtigt få timer efter. Jeg kunne blive overrasket når der var gået 4 dage uden skænderi.

Med min nye kæreste tilgengæld, der skal vi bare lære at snakke samme sprog, men en del er hjulpet efter jeg er kommet af p-piller. jeg var virkelig sur og irritabel og trist på dem, nu hvor jeg ikke er på dem har jeg det 10 gange bedre, og han har fået en helt ny kæreste føler han. Udover det, så er vi bedre til at sige undskyld. Jeg går meget op I at man kan sige undskyld, for så er den anden også mere villig til at lytte, hvis man selv kan se sine fejl.

Vil bare lige sige samme her! Min mand og jeg skændtes mere og mere og det blev mindst en gang om ugen, og var fuldstændig kaos. Så gik jeg af p-piller og der blev pludseligt 10* nemmere for mig at holde hovedet koldt. Eftersom han blev sur, når jeg blev sur, så var det det der skulle til. De forbandede hormoner havde næsten kostet mig mit ægteskab 

Vi skændes stadig fra tid til anden i dag - men slet ikke i samme kaliber, og der er ingen der truer med skilsmisse og andet pjat.

Anmeld Citér

31. marts 2017

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

Kære baby.dk,

Jeg har ikke været inde på den her side i årevis. Men i dag har jeg brug for at lette mit hjerte anonymt. Jeg har simpelthen største nedtur, og jeg har brug for hjælp. Det bliver lidt langt, og det kommer til at omhandle parforhold og familieliv. Håber, I vil hjælpe mig med at svare sympatisk. Ikke-forstående kommentarer vil jeg helst frabede i den her skrøbelige situation.

Hjemme hos os har vi i morges haft et ret stort skænderi. Vi har råbt "jeg hader dig" og "jeg håber, du kører galt og dør" ad hinanden. 

Årsag til det her skænderi:

I går aftes lagde mig til at sove og tændte en lydbog. Jeg har meget svært ved at falde i søvn, og jeg tænkte, at det måske ville hjælpe.

Midt i at jeg tænker "hey, det her fungerer fint til at gøre mig døsig", siger min kæreste irriteret: "Har du tænkt, at den lydbog skal blive ved med at larme sådan?".

Det var ikke særlig ekstremt sagt - men jeg tog det simpelthen så tungt. Jeg sagde til ham, at han skulle ikke snakke sådan til mig -  som om han troede, at jeg bevidst var ude på at irritere ham.

Vi vrisser lidt ad hinanden, og min kæreste falder i søvn. Jeg ligger vågen indtil kl 1.30.

Jeg skulle op kl 7 i morges, men sov helt til kl 8.15, fordi vi i søvne havde slukket for vækkeuret. Vores søn på 2 år sov indtil jeg vækkede ham kl 8.30.

Jeg blev så irriteret pga hele situationen - jeg havde ikke sovet nok, jeg var sur, fordi min kæreste ikke lod mig høre lydbog i gåraftes, og jeg var mere grundlæggende frustreret over, at vores daglige rutiner er så meget ude på et sidespor.

Underliggende årsag:

Jeg ønsker inderligt en almindelig hverdag, hvor man står op kl 6-7, spiser morgenmad og tager på arbejde og i vuggestue. For så at komme hjem igen og spise, lægge barnet til at sove kl 19 og så selv i seng kl 22.

Men det fungerer bare ikke! Og hver gang jeg har sådan en kikset morgen som i morges, bliver jeg mega frustreret og sur på mig selv og min kæreste. Jeg skammer mig og føler mig som en dårlig forælder.

Alt for ofte ender det med, at sønnen ikke har tid til at spise morgenmad hjemme og kommer forsent i vuggestue (sådan 9.40, hvor de gerne vil have, at han møder senest 9.30). Jeg kommer også ofte for sent på arbejde, og det skaber dårlig energi.

Min kæreste er arbejdsløs og har været det i et år. Det skaber selvfølgelig også frustrationer og bekymringer om fremtid, økonomi osv.

Når vi kommer hjem kl 16, er vi ofte dødtrætte og super uenergiske. Vi orker ikke købe ind og orker ikke lave mad. Vi gør det selvfølgelig, men det er ofte med trætte kroppe. Det gør hverdagen super u-sjov. Jeg skammer mig over for min søn. Jeg er ked af, at han skal vokse op med to forældre, der er så ustrukturerede, trætte og useriøse.

Tilbage til skænderiet:

Nå. I morges snakker jeg ikke med min kæreste. Lige før jeg skal til og ud ad døren siger jeg: Hvorfor slukkede du vækkeuret i morges? Hvortil han så svarer, at det gjorde han ikke.

Så siger jeg, at han arbejdsløshed og apatiske indstilling til livet påvirker min og vores søns hverdag. Vi kommer ikke i seng til tiden, vi får ikke købt ordentligt ind, vi kommer ikke tidligt nok ud ad sengen og alt det gør, at hverdagen er en kamp at komme igennem.

Min kæreste flipper ud med det samme, fordi han ved, hvad jeg mener. Jeg har sagt det 100 gange før, og han er uenig, fordi han mener, at jeg selv har en del af skylden. Og det har jeg - jeg er ikke særlig struktureret. Jeg sløser for det meste og gør heller ikke ordentlig rent. Jeg smider med tøj og tørrer ikke op efter mig. Det er hans primære kritik af mig. Og så synes han, jeg generelt er for utilfreds og sur. Jeg skælder tit ud, fordi jeg bliver frustreret over hele situationen, hvor han mere er typen, der lader tingenge stå til.

Skælderiet ender så med, at vi får ønsket hinanden døde og siger, at vi hader hinanden. Min kæreste presser sit hovede helt tæt ind på mit hovede, mens han ryster i hele kroppen. Han har vores søn i armene, og jeg bliver meget, meget, meget ked af det hele. Jeg bliver bange og begynder at græde. Er selv vokset op med en voldelig far, og kan ikke lide, når voksne mænd bliver sure. Især ikke, når det er faren til min søn. Jeg vil virkelig ikke, at min søn skal vokse op i utrygge rammer.

Vi kan begge se, at vores søn bliver påvirket. Først prøver han at sige "stooop", men så trækker han sig ind i sig selv og siger ingenting.

Vi skændes videre og bliver begge to meget kede af det og frustrerede. Jeg ender med at sige: "Nu tager vi os sammen og siger undskyld til hinanden og fortæller vores søn, at det nok skal gå - eller skrider jeg og kommer aldrig tilbage."

Jeg ønsker virkelig, at min kæreste vælger første mulighed, og det gør han. Det lægger en dæmper på situationen, og vi får sagt farvel til hinanden i en hast - klokken er blevet 9.35, og både min søn og jeg er sene på den.

Jeg går ud i bilen med et alvorligt tudefjæs og får afleveret sønnen. Han var ikke glad for at blive afleveret. Han var selvfølgelig påvirket af skænderiet. Men pædagogerner tager sig godt af ham, og vi undgår et grædeflip.

Jeg sidder nu to timer efter og prøver at tage mig sammen til at arbejde. Det går bare ikke rigtig. Jeg tænker hele tiden på min søn og hele situationen.

Hvad skal vi dog stille op?

Det er ikke mere end 2 dage siden sidste skænderi og generelt skændes vi rigtig, rigtig meget. Vi kan have gode dage, og der kan i bedste fald gå en uge eller to mellem hvert store skælderi, men det er ved at tage pusten fra mig.

Vi har skændes i 8 år, og det bliver bare værre og værre.

At vi er kommet så langt som at kunne ønske hinanden døde, siger også lidt. Det fortæller vel om et forhold, der ikke er særlig positivt?

Det mærkelige er, at vi virkelig elsker hinanden. Vi vil virkelig. Og vi er også gode til at få snakket sammen, når bølgerne ligesom har lagt sig.

I morges kom vi da også til fornuft og fik sagt til vores søn, at det nok skulle gå. Så vi er ikke helt gået i stykker.

Men jeg har brug for jeres hjælp. Jeg har ikke brug for at høre, at vores forhold er kæntret eller at vi straks skal flytte hver for sig. For det kommer vi ikke til. Vores økonomiske situation (vi har kun min indtægt + en lille sum dagpenge) tillader det ikke, og vi ønsker det heller ikke inderst inde.

Jeg tror selv, at det hele bunder i, at vi begge er så utilfreds med vores liv. Jeg er utilfreds med at have så stor mangel på rutiner, mangel på penge, mangel på sex, mangel på venner, mangel på oplevelser.

Og min kæreste er selvfølgelig tynget af, at han ikke har et fast job og en almindelig hverdag. Men han er nok mest af alt tynget af, at jeg tager det hele så tungt. At jeg er så utilfreds med vores liv.

Min kæreste er en meget sympatisk og velmenende mand, der kan se bort fra alverdens problemer. Han er god til at holde humøret oppe, selvom alt sejler rundt om ham. Det er jeg bare ikke, og derfor har jeg nok drevet ham til vanvid med mit brok og mine bekymringer om fremtiden.

Jeg overvejer at kontakte en parterapeut for at lære konflikthåndtering. Problemet er bare, at det selvfølgelig koster en masse penge - og derfor er vi aldrig kommet så langt, selvom vi har snakket om det 100 gange.

Så kære babyfolk - har I nogle gode råd til et par, der bare virkelig gerne vil have en struktureret, stille og rolig hverdag, hvor der er plads til leg og udvikling hos vores barn, selvom det hele sejler lidt rundt om os?

Baggrund: Vi er 27 og 37 år, begge højtuddannede og ellers almindelige mennesker.

Kærlig hilsen fra anonyme mig <3

nu ved jeg ikke hvor ofte du har de søvn problemer, men hvis det er stort set altid, kunne det så ikke hjælpe at komme til lægen og få fundet ud af om du mon lider af DSPS? Jeg ved at det er en meget sjælden sygdom, men det er det min venindes svigerinde fejler, og det var derfor de havde så mange skænderier. Efter hun fik diagnosen kunne de få tilpasset deres hverdag, og det resulterede i stort set ingen skænderier.

Det at jeres søn trækker sig ind i sig selv er bestemt ikke godt. Min eks havde en kæreste efter mig som han ofte skændtes med, og det fik vores søn til at trække sig ind i sig selv. De var kun sammen i et par måneder, men det tog knægten næsten et år at slippe af med alle mareridtene og få ham på benene igen psykisk.

Du skriver i et senere indlæg at " desuden får han selvfølgelig morgenmad i vuggestuen, når han ikke spiser hjemme." Det kan godt være at det for jer er en selvfølge, men hvis det havde været min datter der først blev afleveret kl. 9:30 (hvilket er en time efter hun skulle have været afleveret) så havde de forventet at hun havde fået mad hjemmefra, og så havde de ikke bare lige fundet noget til hende.

Anmeld Citér

31. marts 2017

Anonym

Ms.Momo skriver:

nu ved jeg ikke hvor ofte du har de søvn problemer, men hvis det er stort set altid, kunne det så ikke hjælpe at komme til lægen og få fundet ud af om du mon lider af DSPS? Jeg ved at det er en meget sjælden sygdom, men det er det min venindes svigerinde fejler, og det var derfor de havde så mange skænderier. Efter hun fik diagnosen kunne de få tilpasset deres hverdag, og det resulterede i stort set ingen skænderier.

Det at jeres søn trækker sig ind i sig selv er bestemt ikke godt. Min eks havde en kæreste efter mig som han ofte skændtes med, og det fik vores søn til at trække sig ind i sig selv. De var kun sammen i et par måneder, men det tog knægten næsten et år at slippe af med alle mareridtene og få ham på benene igen psykisk.

Du skriver i et senere indlæg at " desuden får han selvfølgelig morgenmad i vuggestuen, når han ikke spiser hjemme." Det kan godt være at det for jer er en selvfølge, men hvis det havde været min datter der først blev afleveret kl. 9:30 (hvilket er en time efter hun skulle have været afleveret) så havde de forventet at hun havde fået mad hjemmefra, og så havde de ikke bare lige fundet noget til hende.

Jeg tænker også at vuggestuen da må tænke deres, hvis sønnen kommer 9.40 og de bliver informeret om at der ikke er spist morgenmad. I min datters vg kan de spise morgenmad indtil kl 8. 

Kl 9 er der frugt og kl 11.30 frokost..

ts søn kommer midt imellem frugt og frokost (hvad jeg ved af, er denne spiserytme ret standard i vuggestuer) det MÅ de da bemærke. 

Anmeld Citér

31. marts 2017

Panther

Profilbillede for Panther

Jeg er som udgangspunkt enig med mange indlæg i tråden. Dog med den undtagelse, at det altså ikke er kritisk i sig selv, at et barn ikke har spist "langt op ad formiddagen". For os, der lever som b-mennesker, er det jo netop ikke langt op ad formiddagen. Og i mange vuggestuer er der kontinuerligt brød og frugt tilgængelig hele dagen. Så der må man altså lige slå bremserne i - det kan kikse en gang i mellem, og værre er det altså heller ikke.

Alt det andet (de voldsomme skænderier foran sønnen specifikt) er til gengæld skræmmende at læse om, og det ville jeg aldrig udsætte mine børn for!

Anmeld Citér

31. marts 2017

Drwhosaidthat

Kære ts. 

Hvor er du sej, at du først skriver et så ærligt indlæg om problemerne i jeres familie og derefter formår ikke at tage de mange "tag dig sammen" kommentarer til dig. Generelt er "tag dig sammen" et relativ ukonstruktivt forslag efter min mening. Og uanset problemets størrelse giver det aldrig mening at give den slags råd. 

Det er tydeligt på dit indlæg, at du selv kan se at situationen er uholdbar og at du ønsker at ændre den. Det er et vigtigt første skridt. 

Jeg synes allerede du har fået mange fine og brugbare svar omkring at kigge lidtindad og starte med dig selv - det giver måske også din kæreste lidt inspiration til at komme igang. 

Det lyder som om i er kørt fuldstændig fast i nogle dårlige mønstre og ikke formår at se udvejen. Jeg ville som enkelte andre foreslå at jeres søn blev passet en dag, så i kan sætte jer sammen og tage en ordentlig snak om jeres ønsker for et familieliv. Få lavet en liste over de vigtigste ting at ændre, også selvom det måske er små skridt i starten. Start med få ting, så det ikke bliver uoverskueligt, og så byg mere på hen ad vejen, når der begynder at se lysere ud. Fx 1) tale pænt til hinanden 2) stå op til tiden og spise morgenmad sammen. 

Lav så nogle konkrete måder at gøre det på (fx tæl til 10 indeni, hver gang jeg vil sige noget dumt. Eller: giv hinanden lov til at gå fra et potentielt skænderi ind i et andet rum og tag snakken op igen efter 10 minutter, når man er kølet lidt ned. Og mht at stå op: sæt flere vækkeure, evt sov på sofaen i en periode, tag et koldt bad så snart uret ringer etc etc etc.

Det vigtigst: få lavet nogle regler/mål og nogle helt konkrete forslag til hvordan i skal nå dem. Bestem jer for at i er et team. 

Og lad være med at slå dig selv i hovedet med jeres nuværende situation. det får man ikke noget ud af. Se fremad og bliv ved med at fokusere på de ting i gerne vil ændre. Og husk at rose hinanden når det går godt! 

og så et andet råd: Gå til din læge. Snak om dine søvnproblemer og jeres familieproblemer. Tag imod den hjælp han eller hun evt kan henvise dig til. Også selvom der er langt ventetid, så har i noget at se frem i mod, også hvis jeres egne tiltag ikke har den effekt i ønsker. 

Håber det bedste for dig og din familie 

Anmeld Citér

31. marts 2017

hipsomhapper

Jeg er faktisk mere forarget over de svar du har fået herinde, end det indlæg du har skrevet...

Manglen på empati og forståelse er jo helt afsindig! Generelt forstår jeg ikke at NOGEN bruger baby.dk til sårbare emner for der er altid nogle meget skrappe tilbagemeldinger, der på ingen måde overholder trådstarters ønske om medfølelse. Det er i øvrigt fuldstændig ukonstruktivt at sige "Tag dig sammen", og burde virkelig bandlyses som "råd".

Du er jo godt klar over at dette ikke er en holdbar situation - hverken for dig, dit barn eller din kæreste. Det er synd for jer allesammen at I er kommet i en situation som I ikke selv formår at løse. Dit barn er uden skyld i jeres problemer, men ja, det går ud over ham. Når det så er sagt, kan børn overkomme meget, men det er vigtigt at I ikke bare lader stå til og lader det fortsætte. En ting er at han HAR oplevet nogle ting og hørt jer sige nogle skrækkelige ting til hinanden, noget andet er hvor længe I lader det forblive sådan. Søg hjælp. I kan tydeligvis ikke selv komme ud af det, og hvis det er økonomien der trykker så er der andre muligheder, fx mødrehjælpen.

Jeg håber virkelig at baby.dk's ufølsomme brugere ikke har fået dig mere ned med nakken end du var i forvejen, for hvis du skal komme ovenpå har du ikke brug for at blive trådt på, men derimod hjulpet op, og hvis du har svært ved at finde den styrke indefra lige nu så skynd dig at søge hjælpen

Anmeld Citér

31. marts 2017

lineog4

hipsomhapper skriver:

Jeg er faktisk mere forarget over de svar du har fået herinde, end det indlæg du har skrevet...

Manglen på empati og forståelse er jo helt afsindig! Generelt forstår jeg ikke at NOGEN bruger baby.dk til sårbare emner for der er altid nogle meget skrappe tilbagemeldinger, der på ingen måde overholder trådstarters ønske om medfølelse. Det er i øvrigt fuldstændig ukonstruktivt at sige "Tag dig sammen", og burde virkelig bandlyses som "råd".

Du er jo godt klar over at dette ikke er en holdbar situation - hverken for dig, dit barn eller din kæreste. Det er synd for jer allesammen at I er kommet i en situation som I ikke selv formår at løse. Dit barn er uden skyld i jeres problemer, men ja, det går ud over ham. Når det så er sagt, kan børn overkomme meget, men det er vigtigt at I ikke bare lader stå til og lader det fortsætte. En ting er at han HAR oplevet nogle ting og hørt jer sige nogle skrækkelige ting til hinanden, noget andet er hvor længe I lader det forblive sådan. Søg hjælp. I kan tydeligvis ikke selv komme ud af det, og hvis det er økonomien der trykker så er der andre muligheder, fx mødrehjælpen.

Jeg håber virkelig at baby.dk's ufølsomme brugere ikke har fået dig mere ned med nakken end du var i forvejen, for hvis du skal komme ovenpå har du ikke brug for at blive trådt på, men derimod hjulpet op, og hvis du har svært ved at finde den styrke indefra lige nu så skynd dig at søge hjælpen

Jeg kan godt se nogle at svarene er hårde, dog synes jeg også du fælder en hård dom over en del konstruktive svar. 

Tag dig sammen er ikke specielt konstruktivt, men at fastholde man som voksen skal se på sig selv og anerkende at ansvaret er ens eget, om det så er et ansvar der resultere i handlinger hvor man selv vender skuden eller det er handlinger hvor man rækker hånden ud efter hjælp er vel hip som hap. Det essentielle er man ser i øjnene det er ens eget ansvar at ændre på tingene. 

Ved bare at skrive indlægget har ts taget det første store skridt imod at tage ansvar, og mangler så måske det lille skub hen imod: du kan sgu godt, du kan godt enten på egen hånd eller med hjælp. Hvorfor er det hårdt at sige?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.