What to do?? Konfirmation

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2017

Aristocats

Jeg går mod strømmen og siger at hvis det betyder noget for dem ville jeg gøre alt hvad der stod i min magt for at de fik hver deres fest. 

De er tvillinger og deler næsten alt fødselsdage mv så jeg kan godt forstå hvis de vil prøve at være alene i centrum. 

Hvis i havde 2  søskende ville i skulle holde 2 fester så når økonomien ikke er mega stram synes jeg i skal give dem 2 gode fester og spendere lidt mere end ellers. Det er om 2 år så i bør kunne spare op. Og hvis i ikke magter det så hold det ude i byen  

Jeg synes ikke i skal begynde at lokke med en stor fest og snakke økonomi med dem de er kun 12 år og skal ikke få dårlig samvittighed. Synes det er lidt afpresning at sige en stor god fest eller 2 små fester  

Som familiemedlem ville jeg sgu også bakke op og deltage evt. Kan de yderste deltagere blive delt og inviteret til en hver. 

Synes godt nok mange er meget kyniske og rationelle. Det er 14 år det behøver ikke være så rationelt det hele. 

Ellers tænk ud af boksen vi hold fx barnedåb lørdag og storesøsters fødselsdag søndag på et hotel med overnatning for gæster. Vi inviterede ikke så mange men det var mega hyggeligt. 

Men to 14-årige skal også lære, at der er grænser på mor og fars økonomi og man ikke kan få alt hvad man forlanger - teenagere tager ikke skade af at lære at tænke realistisk og forholde sig til en fornuftig økonomi og at man ikke altid har alle verdens penge at gøre godt med. 

Jeg ville gøre meget for mine børn, tvillinger eller ej, jeg ville gøre meget for at gøre dem glade, men jeg havde simpelthen ikke sat min økonomi over styr for 2 konfirmationsfester, når det kunne "overståes" på én samtidig med at det ville betyde at det ikke ville gøre nær så ondt på pengepungen. 

Jeg tror de fleste forældre vil gøre alt i sin mulige magt for at gøre sine børn glade og tilfredse, men samtidig har jeg heller ikke noget problem med at lægge kortene på bordet overfor mine børn og sige sådan er det bare for pengene rækker ikke uendeligt. De kunne arrangere forskellige dele af festen hver især, dele maden op så begge to selv fik lov til at bestemme halvdelen, de kunne splitte farvetemaet op og selvfølgelig kunne de få hver sin kjole, sko og blå mandags-tøj. Helt frit valg i forhold til selvbestemmelse. Børn skal IKKE have dårlig samvittighed overfor økonomi, men samtidig skal de også lære, at mor og far har begrænsede ressourcer i forhold til penge og 2 store fester og så må man gå på kompromis. Det er trods alt "kun" en fest og jeg synes det er fuldstændigt uansvarligt at bruge langt flere penge end man har på to enkelte dage. Det er simpelthen bare ikke det værd. Selvfølgelig skal de have en god og vidunderlig konfirmation, men det gør ikke noget at holde sig inden for den økonomiske rimelige grænse og så få det bedste ud af det man har at gøre med. 

De burde ovenikøbet bare være glade for, at der overhovedet stilles en fest til rådighed. Jeg tror de fleste ved hvor mange penge og ressourcer sådan en konfirmation koster og jeg tror der er mange unge mennesker der ikke aner, hvor priviligerede de er i forhold til at de kan få fester til 20.000+. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2017

Muhmi

Jeg går mod strømmen og siger at hvis det betyder noget for dem ville jeg gøre alt hvad der stod i min magt for at de fik hver deres fest. 

De er tvillinger og deler næsten alt fødselsdage mv så jeg kan godt forstå hvis de vil prøve at være alene i centrum. 

Hvis i havde 2  søskende ville i skulle holde 2 fester så når økonomien ikke er mega stram synes jeg i skal give dem 2 gode fester og spendere lidt mere end ellers. Det er om 2 år så i bør kunne spare op. Og hvis i ikke magter det så hold det ude i byen  

Jeg synes ikke i skal begynde at lokke med en stor fest og snakke økonomi med dem de er kun 12 år og skal ikke få dårlig samvittighed. Synes det er lidt afpresning at sige en stor god fest eller 2 små fester  

Som familiemedlem ville jeg sgu også bakke op og deltage evt. Kan de yderste deltagere blive delt og inviteret til en hver. 

Synes godt nok mange er meget kyniske og rationelle. Det er 14 år det behøver ikke være så rationelt det hele. 

Ellers tænk ud af boksen vi hold fx barnedåb lørdag og storesøsters fødselsdag søndag på et hotel med overnatning for gæster. Vi inviterede ikke så mange men det var mega hyggeligt. 

Problemet er at det er ret diva-agtigt at forlange hver sin fest når det er konfirmation... Derimod synes jeg ikke det er diva at ville have hver sin fødselsdagsfest... Der er det jo altså ikke flere tusinde kroner der skal bruges på to fester... Altså jeg tænker jo.. To buffeter, to lokaler, to omgange bordpynt, ja to gange alting... Det bliver jo dobbelt så dyrt, for der er nok ingen af dem der heller har lyst til at gå ned i budget selvom de så burde..

Nu kender jeg intet til deres familie eller økonomi, men herhjemme var den altså ikke gået

Anmeld Citér

5. januar 2017

Anonym

Kan sige det sådan at jeg selv er tvilling og der var det en selvfølge at vi holdt konfirmation sammen. Hjemme i stuen hvor alle møbler var flyttet ud. Vi havde en fantastisk dag og jeg havde da absolut intet imod at holde konfirmation med min bror.. vi gik i klasse sammen og blev konfirmeret samme dag så det ville være decideret åndssvagt (i min optik) at trække i konfirmationstøjet et par uger efter fordi man selv ville have al opmærksomheden. Kan godt se at teenagere har en anden idé om tingene, men så ville jeg sige at de må holde en anden fest hver for vennerne sådan casual i stedet for så de hver især kan være midtpunkt der. Det er stadig dem det drejer sig om ved en stor fest og taler og sange kommer formentlig også seperat. Synes det eneste rigtige er at holde én fest. Det andet giver for mig ingen mening. Som nogen siger kan de bestemme noget hver. Men to fester er for meget at forlange.. konfirmeres de to forskellige dage er det mere forståeligt, men synes stadig at en stor fest giver mest mening. De får vel alligevel en god dag med de samme mennesker og gaver. 

Håber du får familien overtalt til det økonomien og du kan holde til..

Anmeld Citér

5. januar 2017

Berta

Anonym skriver:

Shit, jeg er i uvejr med manden herhjemme. 

Vi har to døtre på 12, som skal konfirmeres inden for en overskuelig fremtid. Vi har en fin indkomst, som vi kan leve af, men ikke en som skaber total overflod og derfor har vi de sidste mange år, sparet op til deres store dag, så vi har en fin god sjat penge til den store fest. Så langt så godt.

Vores uenighed viser dog sit grimme ansigt her .. Min mand og jeg har nok taget det lidt som en selvfølge, at vi kun skulle holde en fest, fordi vores døtre er tvillinger, og som de fleste tvillinger gør, fejre ting sammen. MEN.. Vores to preteens af døtre vil pt på ingen måde holde det sammen, og kræver hver deres fest. 

Gør man det??? Eller skal vi som forældre bestemme det, om det skal holdes hver for sig eller sammen? 

Jeg har det jo lidt sådan at vores økonomi på ingen måde ville syntes godt om 2xkonfirmationer, men jeg syntes også lidt det er komplet hul i hovedet at skulle holde to konfirmationer med så kort tid imellem, for de samme mennesker osv. Altså, der er så mange glæder ved tvillinger og være tvillinger, og her vil jeg så mene at her er der så bare et minus - og det er der er nogle ting man bliver nødt til at dele (ligesom sin fødselsdag) og sådan er det bare. 

Men det er min mand dybt uenig i, og mener vi "bare" kan holde to små beskedne fester, end en stor fest hvor intet ville mangle. Hvad har i andre med tvillinger gjort??

Hej

Jeg er helt på linje med dig - 2 konfirmationsfester for de samme gæster med 1 eller få ugers mellemrum synes jeg er helt tosset. Ikke mindst for gæsterne - som man jo som vært gerne vi give en god dag også.

Men I skal jo som forældre kunne nå et kompromis. 

Som flere skriver er pigerne nok for unge til at kunne forstå / sætte sig ind i den økonomiske del. 

Jeg synes faktisk ikke man kan være bekendt overfor gæsterne at invitere på denne måde 2 gange på så kort tid.

Et kompromis kunne være at de får hver deres fest - men ikke samme år. Så den ene pige venter med at blive konfirmeret til hun kommer i 8. klasse.

Måske I kan tilbyde at de selv kan finde ud af hvem der skal vente - eller I kan tilbyde at I trækker lod mens de selvfølgelig er tilstede. Så får de 2 fester som alle andre søskende ville få - men så må den ene også vente. 

Budgettet er jo som det nu er - og skal selvfølgelig række til 2 fester. 

Berta 

Anmeld Citér

5. januar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg er lidt splittet. På den ene side er jeg helt med på, at det er dyrt og besværligt, også for gæsterne, med to runder. På den anden side - så tænker jeg, at det må være en fantastisk oplevelse for en tvilling at få sin helt egen fest, hvor hun er midtpunkt, et individ og ikke "en ud af to" bare denne ene gang. Mine to yngste er født med 14 mdr.'s mellemrum, og dine døtre er jo ikke "mere søskende" end mine sønner - som i sagens natur fik hver deres fest. Det var også en dyr omgang med to konfirmationer på to år, men ser man logisk på det, så er der også i jeres tilfælde tale om to forskellige børn, og det koster jo altså normalt "dobbelt op" på udgifter. 

Jeg synes ikke, det er diva-agtigt eller primadonna-stil at ønske sig at være eneste midtpunkt til sin konfirmation. Men - når det er sagt, så ville jeg frygte, at en fest nummer to ville blive en lidt "mat" udgave af den foregående, få uger før. Og vil de sammenligne? - "Mormors tale til A var meget bedre", "Folk blev hængende meget længere til B's fest" - det er jo en risiko, når der går så kort tid imellem. Sæt, farmor bliver syg og melder fra til den ene fest, og det skuffer konfirmanden! 

Jeg ville tage pigernes ønske alvorligt og tale LÆNGE med dem om evt. konsekvenser af deres ønske. Kunne man lave et kompromis, hvor A er konfirmand og hovedperson efter kirken og til kl. X, hvorefter B's "session" begynder? Og fra kl. X er det så begges fest? Jeg ved ikke, om det er langt ude. Jeg ville i hvert fald gå i - realistisk - dialog med dem. 

Iøvrigt synes jeg, konfirmationer eller "overgangsritualer" er vigtige. I netop den alder er de kære teens så usikre, så konfliktsøgende, så sk...irriterende - og det er skønt at fejre dem og minde dem om, at vi stadig er vilde med dem, selv om de giver udfordringer. Det er IKKE altid så fedt at være 13-15 år. 

Anmeld Citér

5. januar 2017

Anonym

Sig mig hvornår blev en stor fest en ret??

helt ærlig så bør I som forældre slet ikke give dem valget. Første gang de nævnte det burde der være sagt. En fest eller ingen. Slut.

jeg har to niecer på samme alder. Min brors og min søsters. Den ene begyndte straks at stille krav om stor fest og dyre ting og desværre kunne min bror ikke sige fra og stiftede gæld. Min søster gjorde det klart at budgettet var lille så det blev holdt hjemme. Hun fik en buffet menu præsenteret og fra denne kunne hun vælge mad. Invitationerne lavede hun selv osv. Min søsters datter havde ikke meget at skulle have sagt men var glad for det hun måtte bestemme. Min brors datter bestemte det hele og var stadig ikke tilfreds. 

Men men men. Problemet er jo at din mand og dig ikke er enig.. her må I tage en snak og fremvise jeres synspunkter. Og kan I ikke blive enige ja så havde jeg nok sagt til min mand at så står han for det for jeg ville ikke orke det. Deres teenager nykker rammer både jer, resten af familien osv. Helt ærligt de er børn og børn bestemmer altså kun det vi lader dem bestemme.

Dajeg skulle konfirmeres fik jeg et buget vist. Hverken mere eller mindre. Ønskede jeg mere måtte jeg jo få et job. Dette gjorde jeg. Jeg gik med hund fordi jeg gerne ville have den store frisør tid.

Det er jeres penge, jeres tid, jer der skal se familie. I øjnene. Ergo JER der bestemmer 

Anmeld Citér

6. januar 2017

Anonym

Men hvad nu hvis pigerne er fuldstændigt ligeglade med, om mors faster Oda deltager? Altså, det kan jo ligeså vel være forældrenes forventninger til en fest, der gør, at man skal invitere mange, osv. 

Måske det slet ikke er ønsket? 

Og ja, 2 gange udgifter.. men det er vel ligesom rimeligt normalt, når man har 2 børn. Og konfirmation kommer vel ikke ligefrem bag på nogen.

Anmeld Citér

6. januar 2017

Aristocats

Anonym skriver:

Men hvad nu hvis pigerne er fuldstændigt ligeglade med, om mors faster Oda deltager? Altså, det kan jo ligeså vel være forældrenes forventninger til en fest, der gør, at man skal invitere mange, osv. 

Måske det slet ikke er ønsket? 

Og ja, 2 gange udgifter.. men det er vel ligesom rimeligt normalt, når man har 2 børn. Og konfirmation kommer vel ikke ligefrem bag på nogen.

Der er så forskel på at have 2 udgifter på 20.000 + (ofte omkring de 40.000) med et mellemrum på en uge og så de to udgifter med et par år imellem. Det kan være sværere at diske op med 80.000 plus/minus med så kort tidsrum end at diske op med 40.000 og så går der lige et par år hvor man kan nå at spare en vis sum op igen til samme beløb. 

Anmeld Citér

6. januar 2017

Kløver

Anonym skriver:

Shit, jeg er i uvejr med manden herhjemme. 

Vi har to døtre på 12, som skal konfirmeres inden for en overskuelig fremtid. Vi har en fin indkomst, som vi kan leve af, men ikke en som skaber total overflod og derfor har vi de sidste mange år, sparet op til deres store dag, så vi har en fin god sjat penge til den store fest. Så langt så godt.

Vores uenighed viser dog sit grimme ansigt her .. Min mand og jeg har nok taget det lidt som en selvfølge, at vi kun skulle holde en fest, fordi vores døtre er tvillinger, og som de fleste tvillinger gør, fejre ting sammen. MEN.. Vores to preteens af døtre vil pt på ingen måde holde det sammen, og kræver hver deres fest. 

Gør man det??? Eller skal vi som forældre bestemme det, om det skal holdes hver for sig eller sammen? 

Jeg har det jo lidt sådan at vores økonomi på ingen måde ville syntes godt om 2xkonfirmationer, men jeg syntes også lidt det er komplet hul i hovedet at skulle holde to konfirmationer med så kort tid imellem, for de samme mennesker osv. Altså, der er så mange glæder ved tvillinger og være tvillinger, og her vil jeg så mene at her er der så bare et minus - og det er der er nogle ting man bliver nødt til at dele (ligesom sin fødselsdag) og sådan er det bare. 

Men det er min mand dybt uenig i, og mener vi "bare" kan holde to små beskedne fester, end en stor fest hvor intet ville mangle. Hvad har i andre med tvillinger gjort??

mit svar afhænger lidt af datoerne. Skal de konfirmeres samme dag eller har de forskellige datoer ? Umiddelbart tænker jeg det ikke er unfair krav at få hver deres selvom de deler samme fødselsdag. En fødselsdag er jo ikke det samme som de større begivenheder i livet. Den med at gæster ikke orker/gider flere er lidt tarvelig, hvis gæsterne bruger den, ville vel ikke være anderledes end de som feks har fætre/kusiner i familien i samme årgang og der et år er 2-4 konfirmationer i løbet af et forår, hvem vil være den man vælger ikke at fejre ?! Har de konfirmation samme dato virker det dog mere naturligt at fejre den sammen, men har de hver deres dato virker det jo ogdå omvendt meget naturligt at de holder hver deres 

Anmeld Citér

6. januar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Muhmi skriver:

Problemet er at det er ret diva-agtigt at forlange hver sin fest når det er konfirmation... Derimod synes jeg ikke det er diva at ville have hver sin fødselsdagsfest... Der er det jo altså ikke flere tusinde kroner der skal bruges på to fester... Altså jeg tænker jo.. To buffeter, to lokaler, to omgange bordpynt, ja to gange alting... Det bliver jo dobbelt så dyrt, for der er nok ingen af dem der heller har lyst til at gå ned i budget selvom de så burde..

Nu kender jeg intet til deres familie eller økonomi, men herhjemme var den altså ikke gået

Der er vi uenige. Jeg synes ikke det er divaagtigt. Det er da ok at have selvstændige ønsker. Hvis de forlangte limousine og rød løber ville det være diva agtigt. 

Synes alt for mange for det til st lyde som noget der bare skal overstået istedet for at glæde sig. 

Jeg mener ikke de skal have en fedt hver for en hver pris men hvis det vitterlig betyder noget for dem ville jeg efterkomme det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.