Aristocats skriver:
Og alle mine argumenter bunder ud i udsagnet om, at økonomien ikke kan holde til det - og jeg ser det også som en fordel at kunne signalere fornuftige forbrugsvaner og valg omkring hvad der kan lade sig gøre i forhold til penge. Forældrene kunne også bare sige fuck it, i får de 2 fester selvom økonomien vil have det det en smule skidt efterfølgende og at vi har 30.000 i overtræk eller forbrugslån - for den fest der kun varer én dag, den skal du have! Så op i bagdelen med, at vi godt vidste vi ikke havde penge til det men gjorde det alligevel. Jeg gider bare heller ikke være idioten der har et barn på 20 år der lige pludselig skylder 40.000 i gæld, for det fladskærms-tv havde de fortjent, den bytur den ene lørdag var yderst nødvendig, den taske ville altså gøre mine kærestesorger meget bedre... fordi mor og far havde lært dem at det kan godt være der ikke er råd, men følg da dine lyster alligevel og gem den realistiske og fornuftige sans væk til en anden god gang. Not on my watch! Unge skal i den grad lære ordentlig dømmekraft og sunde vaner i forhold til penge og hvad der rent økonomisk kan lade sig gøre uden at man skyder sig selv i foden.
Jeg læser intet om, at TS er ude i tanker om forbrugslån, overtræk på 30.000, "undervisning" af pigerne i, at man bare skal følge sine lyster og havne i kæmpegæld som 20-årig. Jeg læser, at TS mener, økonomien ikke vil have godt af to konfirmationer, mens hendes mand ser det som en mulighed med to beskedne fester. Måske er der basis for at overveje mulighederne i forhold til dét og nå frem til en økonomisk bæredygtig plan, såfremt pigerne involveres og får en realistisk ramme at bevæge sig indenfor - "I kan få fest A sammen med dét og dét og dét, eller I kan få fest B og C hver for sig, men det bliver så uden dét og dét." Udfra det kan de så træffe deres realistiske og økonomisk mulige valg.
Jeg synes, der bliver malet nogle meget ekstreme billeder af situationen ud fra TS' oplysninger, og at du sætter nogle meget sort/hvide scenarier op af en familie, der grundet pres fra to ekstremt privilgerede teenageres ønsker havner i Luksusfælden lige om lidt. Jeg ser en åbning over for pigernes ønske fra deres fars side og tænker, at han jo muligvis har en velbegrundet pointe i, at det kan lade sig gøre at komme deres ønske i møde uden at sætte økonomien helt over styr.
Ideen med at give dem en stak Matadorpenge og illustrere for dem, hvilke muligheder, der er indenfor rammerne af plan A og plan B, er lige efter mit hoved. Erfarer de så, at to fester bliver for skrabede, og at en fælles fest bedst opfylder deres ønsker, har man dels taget dem alvorligt, dels givet dem en helt anden læring og forståelse af økonomi end ved blot at sætte dem på plads med fraser om, at de skal være glade for, der overhovedet bliver en fest, og at kvinderne i Sierra Leone må gå syv km for at hente vand.
Man kan godt bevidstgøre sine unge mennesker om, at de er ekstremt priviligerede, at vi lever i et smørhul, at verdens goder er uhyrligt ulige fordelt, uden at tage deres, helt naturligt, store ønsker vedr. fx konfirmation som et udtryk for forkælelse og manglende proportionssans. Vi leverer næsten alle dagligt talrige eksempler på fråds over for vores børn, med mindre vi bor i en jordhule. Mine børn er vokset op med social indignation i modermælken og er på hver deres måde dybt engagerede i social- og miljøpolitik, frivilligt arbejde etc. - men det betyder ikke, at de er blottet for ønsker af materialistisk karakter, og at studenterfesten til sommer ønskes aflyst og pengene sendt til Røde Kors eller hjemløse i stedet.