Anonym skriver:
Det er rigtig flot skrevet - og egentlig lige præcis der jeg vil hen... Overskud er det helt afgørende i en sådan situation.
Jeg får lyst til at spørge (kun bonusmødre, papmødre, mands børns kæreste:
Elsker I jeres bonusbørn lige så højt som jeres egne?
Kan I føle jer helt 100 % jer selv, når I er sammen med bonus?
Kan I putte sammen i sofa/ seng?
Kan I kysse dem i hele ansigtet ( som jeg i hvert fald kan med mine egne )
Kan I gå i bad, mens de er i rummet?
Må de komme ind på toilet, mens I sidder der?
Kan I fortælle dem, at I elsker dem?
Kan I falde helt i svime eller opleve oprigtig stolthed ?
Hvordan føles det, når de er efter jeres bio børn? Eller på anden måde ikke opfører sig pænt?
Ovenstående spørgsmål kan jeg vist selv svare nej til dem alle.
Det er det jeg personligt synes er det hårdeste i en sammenbragt familie. At erkende/ acceptere at de bla de ting jeg nævner ikke er noget du kan med barnet - og hvordan er det så?
Det er træls! Man føler sig ikke altid rigtig hjemme! Man afviser måske sine egne børn der står og hamrer på toiletdøren for at komme ind- eller beder sine børn gå ud fordi man har prøvet situationen før: man giver det ene barn lov- så kommer bonus
åh nej
hvad nu? Det er for mærkeligt! Hvordan forklarer man det?! Ej, du må ikke komme med herind.... Men Orla må gerne- han er jo min egen forstår du nok!
Eller: Du ligger i sofaen med dit bio barn- den største kærlighed du har ( og den kan ingen altså tage fra dig) bonus kommer og vil ligge der også. Du bliver lidt stiv, det føles lidt forkert. Barnet er skønt / I har det fint sammen- men det her er måske grænsen- det er for intimt- din krop stritter imod- OG du kan INTET gøre for at lave det om...
Shit... Nå, du smutter i stedet ud( når der lige er gået 5 min) og skræller kartofler...
Eller du råber farvel til dit bio barn og siger : jeg elsket dig. Bagved opdager du bonus. Du kan se barnet tænker over det. Men du kan IKKE få det over dine læber, når det er bonus du skal sige farvel til. I stedet giver du et knus og håber det er ok.
Jeg vil bare sige: der er så mange aspekter i bonusmor- halløjet. Helt vildt. Dertil kommer kemi også- hvilken kemi er der mellem bonus mor og barn- det er jo ikke alle børn man synes lige godt om, når man fx tænker på ens børns legwkammerater, ens fætre/ kusiner- børn på vejen, børn i institutioner? Er vi ikke enige om det?
Mig hør: ja- de voksne har ansvaret- MEN det er så dumt at tro, at voksne kan klare alt i en relation- det er ikke sandt. Nogle børn er bare skønnere end andre- og det ville da være fedt hvis alle bonusmødre kunne forgude deres bonusbørn, men sådan er det altså ikke altid 
Sådan er det bare- men skal vi så slå op med vores kæreste? Måske. Eller skal vi bare acceptere hinanden? Men uden at forvente at vi kommer til at elske?