Anonym skriver:
Det er rigtig flot skrevet - og egentlig lige præcis der jeg vil hen... Overskud er det helt afgørende i en sådan situation.
Jeg får lyst til at spørge (kun bonusmødre, papmødre, mands børns kæreste:
Elsker I jeres bonusbørn lige så højt som jeres egne?
Kan I føle jer helt 100 % jer selv, når I er sammen med bonus?
Kan I putte sammen i sofa/ seng?
Kan I kysse dem i hele ansigtet ( som jeg i hvert fald kan med mine egne )
Kan I gå i bad, mens de er i rummet?
Må de komme ind på toilet, mens I sidder der?
Kan I fortælle dem, at I elsker dem?
Kan I falde helt i svime eller opleve oprigtig stolthed ?
Hvordan føles det, når de er efter jeres bio børn? Eller på anden måde ikke opfører sig pænt?
Ovenstående spørgsmål kan jeg vist selv svare nej til dem alle.
Det er det jeg personligt synes er det hårdeste i en sammenbragt familie. At erkende/ acceptere at de bla de ting jeg nævner ikke er noget du kan med barnet - og hvordan er det så?
Det er træls! Man føler sig ikke altid rigtig hjemme! Man afviser måske sine egne børn der står og hamrer på toiletdøren for at komme ind- eller beder sine børn gå ud fordi man har prøvet situationen før: man giver det ene barn lov- så kommer bonus
åh nej
hvad nu? Det er for mærkeligt! Hvordan forklarer man det?! Ej, du må ikke komme med herind.... Men Orla må gerne- han er jo min egen forstår du nok!
Eller: Du ligger i sofaen med dit bio barn- den største kærlighed du har ( og den kan ingen altså tage fra dig) bonus kommer og vil ligge der også. Du bliver lidt stiv, det føles lidt forkert. Barnet er skønt / I har det fint sammen- men det her er måske grænsen- det er for intimt- din krop stritter imod- OG du kan INTET gøre for at lave det om...
Shit... Nå, du smutter i stedet ud( når der lige er gået 5 min) og skræller kartofler...
Eller du råber farvel til dit bio barn og siger : jeg elsket dig. Bagved opdager du bonus. Du kan se barnet tænker over det. Men du kan IKKE få det over dine læber, når det er bonus du skal sige farvel til. I stedet giver du et knus og håber det er ok.
Jeg vil bare sige: der er så mange aspekter i bonusmor- halløjet. Helt vildt. Dertil kommer kemi også- hvilken kemi er der mellem bonus mor og barn- det er jo ikke alle børn man synes lige godt om, når man fx tænker på ens børns legwkammerater, ens fætre/ kusiner- børn på vejen, børn i institutioner? Er vi ikke enige om det?
Mig hør: ja- de voksne har ansvaret- MEN det er så dumt at tro, at voksne kan klare alt i en relation- det er ikke sandt. Nogle børn er bare skønnere end andre- og det ville da være fedt hvis alle bonusmødre kunne forgude deres bonusbørn, men sådan er det altså ikke altid 
Sådan er det bare- men skal vi så slå op med vores kæreste? Måske. Eller skal vi bare acceptere hinanden? Men uden at forvente at vi kommer til at elske?
Bonusmor til 8 årig dreng, som aldrig har oplevet kernefamilien, kom ind i hans liv da han var 5, flyttet sammen med far og ham da han var næsten 6. 7/7 ordning, med Biomor, som virker meget mere laisez faire med opdragelse end os, men ellers har intet problem med mig, men de to forældre taler meget lidt sammen, men har ok styr på det praktiske. Mand og jeg har haft nogle gevaldige issues om diverse problemer der følger med at være i sammenbragt, og vi lever stadig i skyggen af dem. Bonus kan rigtigt godt lide mig, og ser og opfatter mig som forældre, og omtaler mig som bonusmor.
Far og jeg er ligeværdige i opdragelse, men der er forskel på hans respekt for os. Jeg kan ikke slække ret meget på min autoritet, før han opfatter mig som en voksen skolekammerat, og jeg skal sætte mig i respekt gang på gang. Sådan er det ikke med hans far. Det er jævnt belastende, for jeg er i bund og grund også en legende, impulsiv, skør, gakket person.. Det er jeg nødt til at skrue ned for omkring ham, for han mister hurtigt voksenrespekten for mig.. Hvilket er mega ærgerligt. Har små fælles.
dine spørgsmål:
Elsker I jeres bonusbørn lige så højt som jeres egne?
Nej.. Er selv delt barn helt fra lille, og min stedfar er min far, da min rigtige far ikke rigtigt var til stede da jeg var barn. Tænkte i starten af mit forhold, at jeg ville få samme slags nære forhold til bonus.. Jeg blev klogere, for med en mor der er der, og en 7/7 ordning, så er han fint dækket ind af mor... Og han har et piedestalagtigt forhold til hende, så det er lidt kompliceret for ham, når det kommer til berøring, kærtegn, og hengivenhed til mig.
Kan I føle jer helt 100 % jer selv, når I er sammen med bonus?
Nej, små subtile vibes, fornemmelser, handlinger fra bonus side gør, at jeg aldrig helt kan slappe helt af, og være helt mig selv. Men gør alt hvad jeg kan for at prøve, og det bliver langsomt bedre. Jeg har indført en til to aftener om ugen, hvor jeg er væk og først kommer hjem efter han er kommet i seng, det hjælper meget på mit overskud til ham.
Kan I putte sammen i sofa/ seng?
Ja, hvis bonus vil.. Men man ved aldrig om bonus vil. Den ene dag er han afvisende, den anden dag gider han godt putte. Så jeg er holdt op med at prøve, med mindre jeg har så meget overskud, at jeg forsøger at læse, hvor han er og enten gør mig tilgængelig og rækker både fysisk og nonverbalt ud efter ham og/eller holder en afvisning ud.
Kan I kysse dem i hele ansigtet ( som jeg i hvert fald kan med mine egne )
På ingen måde, det er kun for far, ligesom ægte varme knus kun er for far, og de to små... Jeg får et småstift halvkram.. Medmindre han af sig selv får lyst til at give mig et knus, så det ærligt og rart, men stadig lidt demonstrativt hårdt, så'en lidt bjørnekram givet mellem børn.
jeg kysser mine, og er nu begyndt at bøvle med tanker om, om han så gerne vil, vil jeg det? skal jeg lade være med at kysse på mine, når han er der. Lige som at sige jeg elsker dig til mine, hvad gør jeg når han er i nærheden, hvad siger jeg, hvis han spørger om jeg elsker ham..
Kan I gå i bad, mens de er i rummet?
ja og nej. Vores bad er for småt, og han er ved at være naturligt blufærdig, men var det større så ikke et problem. Han kommer ud og tisser når jeg er i bad. Jeg insisterer på at være naturlig i vores familie, samme er far.
Må de komme ind på toilet, mens I sidder der?
Ingen må komme ud, kun de små.. Jeg er for blufærdig og taburamt omkring toilet, mest med nr 2. Hvis ikke jeg havde været det, så fint.
Kan I fortælle dem, at I elsker dem?
jeg elsker ham ikke, men jeg holder af ham. Nogle gange meget, nogle gange lidt.
Kan I falde helt i svime eller opleve oprigtig stolthed ?
falde i svime tror jeg ikke jeg gør mig i, men jeg kan godt blive stolt af ham. Specielt når han gør noget, han troede han ikke kunne, mest fordi han ikke bliver udfordret hos hans mor. Gør meget ud af at rose ham, men skal selvfølgelig ikke være tomme ord.
Hvordan føles det, når de er efter jeres bio børn? Eller på anden måde ikke opfører sig pænt?
han knuselsker sine småbrødre, som er brødre, ikke noget halvt eller lign her. Men hvis han var efter dem, så vil jeg opdrage på ham, som havde han været min egen. Jeg kan mærke jeg er mere stiks med ham, jeg er opmærksom på, at det kommer af at han ikke er min, og arbejder på det. men det handler også om, at han har nogle andre værdier og normer med sig fra moderen, end vi har. Og vores regler gælder, når han er her. Men han skal omstille sig hver gang han er her, hvilket er anstrengende for alle parter.
Det er så kompliceret, jeg gad helt vildt godt at det ikke var, at det var som andre her, Sne tror jeg det er, som oprigtigt, går jeg ud fra, har et helt fantastisk forhold til sine. Jeg ville elske at det var så ukompliceret, at jeg kunne være helt mig selv, at kunne brænde igennem som den person jeg er, uden at han vil føle sig udenfor, overset, opfatte mig som legekammerat i stedet for voksenautoritet. Slappe helt af og gøre hvad jeg vil, ikke blive såret, når jeg kærligt stryger han over ryggen, og han akavet forsøger at undgå det. Jeg kunne blive ved.
Men jeg gør alt hvad jeg kan, for at det er så godt som muligt. Og når jeg brænder sammen, og ikke har mere, og ved jeg kommer til at sige ting jeg ikke bør eller må. Ja så tager jeg væk fra mit hjem, mine børn, min mand og går i flyverskjul hos andre, jeg forlader mit hjem og mine børn, fordi jeg ikke kan være mig selv, pga en andens barn. Det er til tider fucking hårdt at leve i. Og dem der ukærligt og dømmende siger: du viste hvad du gik ind til, der siger jeg: går af helvede til, for du ved ingenting!