hårdt at være weekendfar og bonusmor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. maj 2016

Miti's mama

Enig med svigermor - sorry

Der er ingen pauser når man har børn, og det er 24/7. Jeg har ikke sovet længe siden min datter blev født og hun er 17 mdr... Hun er også non-stop arbejde fordi hun har fingrene i ALT. Men sådan er det nu engang når de er små.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2016

mpr

lineog4 skriver:

Klart hun må brokke sig og var egentlig vel heller ikke det tråden handlede om eller måske er det. Jeg oplevede og læste ts vitterlig tror det er lettere med eget barn fordi man har rutiner og derfor er det ikke hårdt som det er at have et barn i en weekend. Og ts derfor ikke forstår fx svigermors bekymring over hvorvidt de er parate til eget barn hvis det virker så hårdt.

svigermor har jo ret i det er mere hårdt med et barn man har hver dag uafhæbgigt af rutiner. 

Jeg tror vi alle sammen anerkender det kan være hårdt med weekend barn, men vi vil bare ikke give ret i det er lettere med er barn 24/7

Okay så tror jeg vi har skrevet forbi hinanden Jeg forstod TS's tråd om at det var frustrerende at bare fordi man brokkede sig over at det var hårdt at have weekends barn at så blev de stemplet til at så måtte de hellere lade være med at få børn.. Det ville jeg nok også have fået et lidt spidst ansigt over Tror godt TS ved at det er hårdere at have børn hele tiden. 

Anmeld Citér

13. maj 2016

Pikku Myy

lineog4 skriver:

Nej det ændrer ikke på det er hårdt i øjeblikket, det jeg bare synes er vigtigt at huske på er at efter en hård weekend med eget barn (for dem har jeg altså også), en sygdomsperiode uden søvn, en periode med mareridt, en periode hvor de kalder 2-3 gange pr nat, så har man så ikke perioden til at restituere og derfor vil jeg aldrig gå med til at det er hårdere at have weekend børn end have børn hver dag.

Og realitets chokket når man står med en lille baby som nybagt mor og sammenligner det med en 3 årig hver anden weekend er jeg sikker på er stort. Især hvis fokus er nattesøvn. 

Men dermed ikke sagt det ikke er hårdt at være weekend forælder - det er det, men det er som at sammenligne æbler og pærer. Og skal jo kun tænke på begrebet hårdt og udmattende så tog jeg weekend tjansen - hvis jeg derimod skal tænke på alt det andet så tager jeg helst 24/7 med alle 3 børn. 

Og så er det måske også fordi jeg er omvendt, barnlig eller hvad ved jeg, men en weekend med drøn på med bon bon land, leg, vandkamp osv er ikke halvt så hård som hverdagen der starter med vækkeuret 5.21 og så kører det ellers derud af til jeg falder om før 22 mens jeg desperat forsøger at få 1. Kapitel i den spændende krimi læst....

kan sammenligne det med jeg lige har haft en intens periode via arbejdet hvor jeg har lagt mellem 60-70 timer om ugen, været på i alle timerne med 24 grønlandske elever der bare skulle have så meget med hjem som muligt. Ja det var pisse hårdt, men det sluttede jo efter 3 uger, skulle jeg derefter have forsat med mellem 50-60 timer og samme tempo så var jeg faldet. Istedet kom jeg tilbage på min nedsatte tid og normalen og restituerede. Og jeg vil aldrig påstå at jeg kan sammenligne det jeg tog 3 uger med dem der gør det hver uge

Jeg læser det ikke som om TS skriver at det er hårdere at være weekendmor. Hun skriver at hun er mega træt efter en weekend, hvor hun har været på med bonussønnen, og hvis hun siger det til nogen, får hun at vide at så er hun hvert fald ikke klar til at få børn.

Det synes jeg ikke nødvendigvis er fair, men det lyder det til at der er mange her i tråden der gør. For det er meget hårdere, på den lange bane, at have børn hele tiden. Ja, men det er også anderledes. Og jeg tror at det kan være nemmere at finde frirum i fællesskabet som hverdagsforældre end som weekendforældre. Både pga rutinen, men også fordi ting kan vente uden man får dårlig samvitighed.

Du syr, ikke? Er der ikke weekender, hvor du siger i dag vil jeg gerne sy, så alle "skal" lave ting, der bevirker at det kan lade sig gøre. Du behøver ikke at have dårlig samvittighed for i onsdags hentede du tidligt og gav is, og i morgen tager I på museum. Og dine børn kan finde ud af det, fordi de er i deres vante rammer, og ved hvordan de kan bruge et par timer på værelset. Så lige i dag, er der noget du skal for dig selv. Det tror jeg er svært når man har en afmålt mængde tid.

Der er ingen tvivl om at det er hårdt at blive forældre. Hvis man vidste det inden man gik i gang, var der nok mange der havde droppet det allerede ved planlægningen Og det er rigtigt at det slet ikke kan sammenlignes at have en 3-årig hveranden weekend, og at stå med en nyfødt, men det er vel sådan set heller ikke TS der gør det, men hendes svigermor ...

Anmeld Citér

13. maj 2016

Pikku Myy

Tatarata skriver:

Enig med svigermor - sorry

Der er ingen pauser når man har børn, og det er 24/7. Jeg har ikke sovet længe siden min datter blev født og hun er 17 mdr... Hun er også non-stop arbejde fordi hun har fingrene i ALT. Men sådan er det nu engang når de er små.

Så synes jeg du skal bede din mand om at komme på banen. Du burde da godt kunne få en lang morgen i sengen en gang imellem

Anmeld Citér

14. maj 2016

Sprit25

lineog4 skriver:

Men med ens eget barn har man det jo også i weekenderne og endda alle weekenderne. Så kan ikke se hvordan det kan være lettere at have eget barn 14 dage på to uger, end at have delebarn 3 dage på 2 uger. 

Måske mig der er tungnem, men forstår det ikke. Forstår udemærket det kan være hårdt at gå fra at være voksen med en masse voksen tid til at have en lille mand på 3 år, men kan ikke forstå hvordan det bliver nemmere med søvn, fysisk osv med eget barn og da slet ikke da man jo ikke får barnet som 3 årig men som en meget krævende nyfødt 

Det er nok fordi jeg har vænnet mig til den lette søvn. Jeg har vænnet mig til at gå i seng kl 10 og op kl 5 

jeg siger bare jeg synes folk er lidt unfair i tråden og ih hvor er hub umoden og naiv. Fordi jeg kan sgu godt forstå det er lidt hårdt. 

Kan kun forstille mig man er på, på en anderledes måde når man kun har sit barn hver anden weekend. Ville jeg hvertfald være

Anmeld Citér

14. maj 2016

lineog4

Jeg læser det ikke som om TS skriver at det er hårdere at være weekendmor. Hun skriver at hun er mega træt efter en weekend, hvor hun har været på med bonussønnen, og hvis hun siger det til nogen, får hun at vide at så er hun hvert fald ikke klar til at få børn.

Det synes jeg ikke nødvendigvis er fair, men det lyder det til at der er mange her i tråden der gør. For det er meget hårdere, på den lange bane, at have børn hele tiden. Ja, men det er også anderledes. Og jeg tror at det kan være nemmere at finde frirum i fællesskabet som hverdagsforældre end som weekendforældre. Både pga rutinen, men også fordi ting kan vente uden man får dårlig samvitighed.

Du syr, ikke? Er der ikke weekender, hvor du siger i dag vil jeg gerne sy, så alle "skal" lave ting, der bevirker at det kan lade sig gøre. Du behøver ikke at have dårlig samvittighed for i onsdags hentede du tidligt og gav is, og i morgen tager I på museum. Og dine børn kan finde ud af det, fordi de er i deres vante rammer, og ved hvordan de kan bruge et par timer på værelset. Så lige i dag, er der noget du skal for dig selv. Det tror jeg er svært når man har en afmålt mængde tid.

Der er ingen tvivl om at det er hårdt at blive forældre. Hvis man vidste det inden man gik i gang, var der nok mange der havde droppet det allerede ved planlægningen Og det er rigtigt at det slet ikke kan sammenlignes at have en 3-årig hveranden weekend, og at stå med en nyfødt, men det er vel sådan set heller ikke TS der gør det, men hendes svigermor ...

Nu kan svigermor have sagt det på mange måder og ts kan have sagt det på mange måder. Men stod jeg overfor en weekend bonusmor og hun sagde: nørj jeg er så fysisk træt, jeg får jo så dårlig søvn i sådan en weekend, for jeg kan jo ikke lade være at lytte efter den skønne dreng og ja i det hele taget så er jeg bare på sådan en weekend. Og jeg også vidste de var i gang med projekt baby, så ville jeg ikke sige de ikke var parate, men jeg ville inde i hovedet grine og tænke ja bare vent. 

Jeg tror ikke nogle er parate til at få børn i den forstand, jeg tror ikke nogle kan begribe bare med ord hvordan livet sættes på stand by, hvordan søvnen kan forsvinde og 3 sammenhænge timer kan føles som paradis. Jeg var da heller ikke parat og er sikker på jeg også kunne have klaget over en weekend med en 3 årig. Jeg skulle fx have 8 timers søvn med mindre det var den presset periode med eksamen og afleveringer, ellers hang jeg ikke sammen. 8 timers søvn var da så enten historie eller science fiction da jeg fik min datter, det er da først inden for de sidste par år det har været muligt og det vel og mærke kun fordi jeg går tidligt i seng og med en 13 årig betyder det at gå i seng før 22 at man ikke har en voksen tid. 

Men jo du har ret jeg kan nogle Line ting i fx weekenden, dog ikke alle slags tibg. Sy er en aktivitet hvor jeg kan svare på tusind spørgsmål, gå fra og lave en LEGO ting, læse en historie, hvor de kan sidde med perler imens og vi kan tale om alt, hvor vi kan danse sammen, hvor vi kan høre lydbøger, hvor den mindste kan sidde på skødet, hvor min store datter også syr osv. At finde tiden til at sidde og læse en bog, fordybe mig er kun muligt hvis far tager børnene ud uden mig, og jo så har jeg sgu alligevel dårlig samvittighed, hvis ugen på arbejder har betydet jeg har været hjemme efter 16 hver dag og deres fritidsinteresser har betydet vi har haft en time om dagen hvor vi reelt kunne  være sammen, og så vælger jeg nærmest uden at blinke altid tiden sammen, det er kun hvis det er studie eller arbejdsrelateret jeg må sende dem afsted, sender dem ikke afsted fordi jeg gerne vil læse 4 bind i kvinder der hader mænd, som nu har ligget siden januar og blevet læst med max 5 sider pr dag og derfor absolut ikke er spændende - den må vente til teltturen i Italien for der er jeg på nul i dårlig samvittighedhedskontoen 

Og tænker jeg tilbage til den gang vi kun havde vores datter på 3 (og en bonus) nej så havde jeg slet ingen tid, jeg syede ikke. Jeg skulle tage tid for jeg sad og skrev specialet færdigt mens hun var i vuggestue/børnehave og op til delafleveringer måtte jeg fysiske flytte mig fra hjemmet for kunne ikke sidde og læse og skrive her hjemme når hun var hjemme. Jeg var på med en 3 årig (og hun sov endnu ikke igennem og droppede middagsluren). Med nummer 2 hvis jeg kun havde haft ham så havde jeg haft meget tid i en weekend, en fridag alene sammen med ham som 3 årig var total afslapning også for mig, for han legede med sit lego og andre ting og kom sjældent og spurgte om noget. Med den mindste en blandingen, men langt mere på en med storebror men heldigvis ikke så meget på som med storesøster. 

Anmeld Citér

14. maj 2016

lineog4

Sprit25 skriver:

Det er nok fordi jeg har vænnet mig til den lette søvn. Jeg har vænnet mig til at gå i seng kl 10 og op kl 5 

jeg siger bare jeg synes folk er lidt unfair i tråden og ih hvor er hub umoden og naiv. Fordi jeg kan sgu godt forstå det er lidt hårdt. 

Kan kun forstille mig man er på, på en anderledes måde når man kun har sit barn hver anden weekend. Ville jeg hvertfald være

Okay, synes hverken hun er umoden eller ikke parat til egne børn eller rettere præcis lige så ikke parat som de fleste af os her inde nok var. Jeg havde da også før jeg blev mor syntes en weekend med et barn var hårdt, hvor nu om der er mine 3 børn eller fordoblet med 3 mere i form af venner er hip som hap. Ja der er nærmest omvendt, vi oplevede for en måned siden en søndag hvor pludselig alle 3 børn var ude på legeaftaler og ville være det i 3 timer vi var fuldstændig apatiske, hvad pokker laver man med en pludselig frihed?

At sige til en de ikke er parate til at få børn er noget pjat for ingen er parate til at stoppe med at sove, til at sætte barnet før sig selv i alle minutter osv. Det er noget man bliver parat til i situationen og ikke noget man kan træne på forhånd. Ts er dog heldig fordi hun ligesom jeg får lov at prøve en light version før hun står i det selv, hun går ikke direkte fra den egoistiske tosomhed, hvor man kan hvad man vil til bum nu er der en der bestemmer alt og det er det lille sårbare menneske. 

Men ts fik nok skrevet det lidt forkert i starten, da det i mine øjne blev skrevet naivt som: hvis bare der er rutiner som man har med egne børn så bliver det ikke så hårdt. Og det tror jeg mange reagerer på, for der er naivt, jeg synes så det er sødt naivt og kunne formodentligt have sagt det samme før jeg selv blev mor og så blev jeg klogere 

Anmeld Citér

14. maj 2016

Sandratoft

beti skriver:

Jeg er udmærket godt klar over at det bestemt ikke er nemt at være 24/7 forældre. Det er hårdt uden tvivl, og har nok også fået formuleret mig lidt forkert, det erkender jeg gerne!

Jeg ved godt at der kan gå flere år hvor man kan være kronisk træt fordi børnene ikke sover ordentlig, skal plejes og vardes op hele tiden! Jeg vil være naiv hvis jeg mente andet. 

det med at sige at ens søvn bliver ødelagt, var bare den ting jeg lige kom først i tanke om, var et problem, især når man har haft en måned med fritidsarbejde på plejehjem, de weekender min bonus søn ikke har været der, også praktik i børnehave i hverdagene. det vil sige 1 måned hvor man konstant har været på hele tiden. 

der hvor jeg så falder lidt af på den, er der hvor folk nærmest har konkluderet at jeg ikke ønsker min bonus søn, og heller ikke elsker ham. fordi jeg åbner et tabu emne op, omkring at jeg syntes det kan være hårdt.  Dette gør mig ked af det, for er der en jeg elsker så er det ham, og er der en jeg vil gøre alt for er det ham. 

"..... skal plejes og vartes op hele tiden!" Sikke et syn på forældreskabet. 

Anmeld Citér

14. maj 2016

beti

Sandratoft skriver:

"..... skal plejes og vartes op hele tiden!" Sikke et syn på forældreskabet. 

de skal også elskes, nusses, hygges om, forkæles, leges med osv

Anmeld Citér

14. maj 2016

snuskesmor

Hej TS, Jeg tror ikke det er nogen, der er parat, inden barnet ligger der. Men man har 9 mnd til at blive parat :-) Ignorer svigermor. I finder ud af det!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.