lineog4 skriver:
Men der er også bare rigtig mange af de jobs der ikke er der mere. Der er ikke i de kommunale budgetter afsat ressourcer til fx oprydning, offentlige toiletter osv. De elever jeg har ville ikke kunne strukturere et rengøringsjob så du ville ansætte dem, men de ville fx kunne i deres tempo med ydre strukturering kunne gå to og to og samle skrald og de ville føle de bidrog til samfundet, for de ved godt de ikke gør.
Og egentlig tror jeg ikke det handler om at få for mange penge på passiv forsørgelse alene (det er en del af forklaringen) når vi taler lavstatus, det er en betændt rotterede som også inkluderer at alle unge partout skal på gymnasiet for det er lavstatus og spild af gode kræfter og vælge et håndværk. Det handler også om noget som allerede var der da jeg var ung nemlig dum i arbejde, og det hed det og det kunne fx være oprydning - hvorfor er man dum i arbejde når man udfører et reelt stykke arbejde? Det handler også om vi har forskubbet identitet og mening til vores arbejdsliv - læste en stor rapport tilbage i 00'erne netop om de unges forhold til arbejde og man kunne desværre konkludere at de fleste ikke havde arbejdermentaliteten men den selvstændige eller lederens mentalitet. Det med blot at arbejde for at arbejde, bidrage og få en løncheck var forsvundet (der hører vi nu bla at en del virksomheder som skal ansætte arbejdere derfor meget gerne vælger unge med anden etnisk baggrund fordi de måske stadig har den mentalitet).
Vi vil vores børn skal blive mere end os, men vi har ramt loftet og skal "acceptere" vores børn også kan blive "mindre" end os og det sagtens kan skabe et godt liv med en masse mening, fordi mening også findes i andre facetter af livet. Jeg tror det er naivt at tro problemet løses ved at skære alene på penge, vi skal vende en tankegang
Men man bliver trods alt mere motiveret til at ændre den tankegang når det ikke længere er fedt at gå hjemme på off forsørgelse
Vi har flere i bekendtskabskredsen og familien hvor det er normalt og helt legalt at sige at rengøring først er noget man vil tage den dag fagforeningen eller kommunen står på nakken af en.
Har du set Asger og de langtidsledige?
Der er der flere af dem der har gået ledige i mange år og alligevel er rengøring på ingen måder i deres tanker -Først den dag kassen bliver smækket i vil de tage det skridt.
Så jo penge motiverer ellers ville 70% af mine ansatte heller ikke være polakker.
De ser nemlig både en ære i at klare sig selv,men de har også prøvet konsekvenserne ved ikke at have penge.
Da jeg i sin tid startede op som selvstændig efter mange år som rengøringsass. havde jeg den naive tilgang at jeg kun ville ansætte danskere .
For self. skulle jeg hjælpe mine landsmænd til job -
Jeg blev lynhurtigt klogere , og skulle jeg en dag få samme tanke igen behøver jeg bare kigge i de 2 mapper jeg har på kontoret med danskere der har sagt nej til job,blevet væk fra samtale eller 1 dag på job ,ringet og meldt sig syge 1 eller 2 dag og aldrig kommet igen .Eller dem der bevist sørger for ikke at blive ansat ved at skrive de mest absurde ansøgninger.
Der er flere hundrede - har endda indbudt Pia Olsen Dyrh til kaffe så hun kan se selvsamme mapper når hun gang på gang skriver feks på facebook at det er løgn at danskerne fravælger visse jobs-
Endnu har hun ikke takket ja