Ny kh loft?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2016

Abracadabra

MinPrins skriver:

Nu er der jo også syge på kh som lever af det, og ikk kun lever af det en overgang...

Der er vel rigtigt, rigtigt mange syge på kontanthjælp! Syge med rygsmerter, depression, angst, stress mm. Problemet er bare, at det er folkesygdomme, som er SÅ udbredte, at samfundet ikke har råd til at understøtte alle. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2016

Anonym

MinPrins skriver:

Nu er der jo også syge på kh som lever af det, og ikk kun lever af det en overgang...

nu er jeg så også af den mening at syge ikke skal leve på kontanthjælp men burde få en særlig sygeydelse. MEN syntes også vi snart skal passe på med hvem vi sender på kontanthjælp eller giver diagnoser mm.

eks.1: jeg kender en kvinde hvis søn har tourettes. Han går i specielskole, SAMT er på noget aflastning hver anden weekend. Han er slet ikke slem og sidder det meste af tiden foran en computer og spiller WOW. MEN alligevel får moren lov til på nu 16 år at gå hjemme på samfundets regning fordi det er hårdt at have et diagnose barn?? 

Er hun syg? Er hun berettiget til at få penge af staten eller kunne hun godt arbejde om ikke i en deltidsstilling?

Vi bliver nød til som samfund at indse at vi har ikke råd til at folk kan få hjælp af staten til ALT og man må godt gøre en indsats selv. Og 3000 kr til div og mad er altså mere end rigeligt til en voksen og et barn. Det ville jo svare til at min familie havde mellem 4000 og 5000 kr om måneden til mad og div. Og bare med 4000 kr pr måned ville jeg godt nok leve godt og ville nok også tage ud og spise noget oftere. 

det er altså ok at forlange noget sparsommelighed når folk bliver forsørget at alle os andre. Som jeg også skrev før så syntes jeg et tab på 2400 er for meget, men er helt med på at man ikke skal have 3000 kr til mad mm. 

Og så kan man jo vælge at bo mindre end 3 værelses når man nu kun er 2. det er jo et af de valg man helt personligt må træffe når man nu ikke har så mange penge, samt HVOR i landet man bor 

Anmeld Citér

4. april 2016

Rauw

Anonym skriver:

nu er jeg så også af den mening at syge ikke skal leve på kontanthjælp men burde få en særlig sygeydelse. MEN syntes også vi snart skal passe på med hvem vi sender på kontanthjælp eller giver diagnoser mm.

eks.1: jeg kender en kvinde hvis søn har tourettes. Han går i specielskole, SAMT er på noget aflastning hver anden weekend. Han er slet ikke slem og sidder det meste af tiden foran en computer og spiller WOW. MEN alligevel får moren lov til på nu 16 år at gå hjemme på samfundets regning fordi det er hårdt at have et diagnose barn?? 

Er hun syg? Er hun berettiget til at få penge af staten eller kunne hun godt arbejde om ikke i en deltidsstilling?

Vi bliver nød til som samfund at indse at vi har ikke råd til at folk kan få hjælp af staten til ALT og man må godt gøre en indsats selv. Og 3000 kr til div og mad er altså mere end rigeligt til en voksen og et barn. Det ville jo svare til at min familie havde mellem 4000 og 5000 kr om måneden til mad og div. Og bare med 4000 kr pr måned ville jeg godt nok leve godt og ville nok også tage ud og spise noget oftere. 

det er altså ok at forlange noget sparsommelighed når folk bliver forsørget at alle os andre. Som jeg også skrev før så syntes jeg et tab på 2400 er for meget, men er helt med på at man ikke skal have 3000 kr til mad mm. 

Og så kan man jo vælge at bo mindre end 3 værelses når man nu kun er 2. det er jo et af de valg man helt personligt må træffe når man nu ikke har så mange penge, samt HVOR i landet man bor 

Nu ved jeg ikke om det var mig du mente med treværelses og 3000 til mad før kh loftet træder i kraft men jeg svare lige. Jeg har tre børn 50% af tiden, men kun en fast på adressen, derfor kan jeg ikke rigtig klare mig med en 2 værelses når alle tre børn er her. Og 3000 til mad har vi nu her inden, men når loftet kommer, har vi 600kr til mad, hele måneden mig og tre børn. Og det er med børnepenge. Nu regner jeg med at ha fundet job snart så det er ikke værre. Men for dem der ikke finder job. Ja de ender da med at sulte og stå på gaden

Anmeld Citér

4. april 2016

Sandratoft

Abracadabra skriver:

Der er vel rigtigt, rigtigt mange syge på kontanthjælp! Syge med rygsmerter, depression, angst, stress mm. Problemet er bare, at det er folkesygdomme, som er SÅ udbredte, at samfundet ikke har råd til at understøtte alle. 

Enig. Samtidig er der også et stigende antal med livsstilssygdomme hvor det til sidst er så slemt at de må stoppe deres arbejde og komme på KH, dem bliver samfundet heller ikke ved med at have råd til. 

Anmeld Citér

4. april 2016

Rauw

Rammer det egentlig også folk på su? Det er jo også offentligt betalt. 

Anmeld Citér

4. april 2016

lineog4

Skal ingen hemmelighed være jeg er modstander af kontanthjælpsloftet og har aldrig selv modtaget kontanthjælp så bliver ikke ramt selv på pengepungen denne gang. 

Det undrer mig egentlig hver gang debatten tages, at det er de lavtlønnede der oftest er de største fortaler for kontanthjælpsloftet udfra devicen: hvorfor skal de næsten have lige så meget som mig? Det simple svar er for mig, for ellers vil din løn også kunne falde. Alle er enige om det på sæt og vis skal kunne betale sig at arbejde, og det har kunne betale sig både menneskeligt men også økonomisk selv om der har været lavet en del spin om det modsatte. Og jo lavere den offentlige ydelse er, jo lavere kan de lave lønninger være og stadig betale sig. 

Ja de offentlige finanser sparer en lille smule ved kontanthjælpsloftet og vi får fodret den indre svinehund, men de som er mest tilfredse er arbejdsgiverne for nu kan lønningerne også drosle ned for de lavtlønnede og vi kan ende working poor som fx i Tyskland. 

Og jo måske lyder 3000 af meget, men jeg tænker 3000 er til ALT. Og jeg ved fx i min søns klasse er der fælles regel om en fødselsdagsgave til 250 der skal gives en måned. Har haft 7. Klasse hvor blå mandag arrangeret af forældrene kostede 600. Og så er der tøj, sko.... 

Anmeld Citér

4. april 2016

MinPrins

Abracadabra skriver:

• Der er netop rigtig mange syge på kh... om det er folkesygdomme eller ej, så bliver de jo ikk raske af at blive presset og skal leve for en del mindre penge... De får det netop værre...

Anmeld Citér

4. april 2016

MinPrins

Anonym skriver:

Kan ikk svare ud fra det du skriver da jeg ikk kender sagen præcis... 

Om vi råd eller ej, så bliver det jo kun slemmere for dem der er syge, de bliver jo ikk raske af at blive presset til at leve for en del mindre... Det kan godt være at du synes at man sagtens kan leve for 3000, men hvis man f.eks har medicin, psykolog mm der skal betales af de penge så er ikk meget tilbage... 

Anmeld Citér

4. april 2016

Abracadabra

MinPrins skriver:

• Der er netop rigtig mange syge på kh... om det er folkesygdomme eller ej, så bliver de jo ikk raske af at blive presset og skal leve for en del mindre penge... De får det netop værre...

Tjah, når op til  45% af os har rygsmerter, op til 25% af os vil opleve depression, 5% af os har angst, og 700.000 har en personlighedssforstyrrelse, så er der meget få tilbage, der egentlig kan arbejde. Så enten skal de "syge" presses ud i selvforsørgelse ellers skal de leve så sparsomt (og uden børn), at hjulene alligevel kan køre rundt. 

Pengekassen er ikke bundløs, som nogen måske tror. 

Anmeld Citér

4. april 2016

Sandratoft

Rauw skriver:

Rammer det egentlig også folk på su? Det er jo også offentligt betalt. 

SU og kontanthjælp er 2 helt forskellige ting. Begge betales af det offentlige ja, men den ene er en investering, den anden er blot en passiv ydelse.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.