lineog4 skriver:
Jeg har også sådan en historie nej faktisk to i min familie, min mormors to brødre blev begge stemplet som ungdoms sløvsind, blev placeret på institutioner og fik diverse behandlinger (nogle dårligere end andre) sad på institution hele deres voksne liv, en døde tidligt pga behandlinger, den anden blev 97 og har aldrig arbejdet i hele sit liv men været på offentlig passiv forsørgelse og på institution. Så der har altid været folk på passiv forsørgelse
Kontanthjælp blev først indført 1/4 1976
Før det var der fattighjælp men det fik man ikke hvis man f.eks var på inst.
Min mors adoptivsøster var psykisk syg og hun var på inst det meste af hendes liv -
Der blev hun forsørget- med kost og logi
Men når hun var udskrevet så var det familien der stod for pasningen.
Fordi hun ikke opfyldte kriterierne for at kunne få fattighjælp -
Det samfund vi havde før kh kom på banen er der jo ingen der ønsker-
Men at vi lukker øjnene for at vores fremtid -børnene lever et dårligt liv pga besparelser især i inst fordi vi mener at børn der har forældre der ikke arbejder skal kunne komme på ferie og have com og iphone
Kh blev i sin tid indført som en ydelse så man ikke døde af sult -
Og dør man af sult med det beløb man nu får ja så har man prioteret forkert
Og vil sige det må være fra kommune til kommune hvordan unge med udfordringer bliver hjulpet.
For min nu 18 årige søn er igang med uddannelse til kok via hjælp af mentor og støttepædagog der sørger for at han holdes igang at han tager hans medicin og generet hele tiden har en hånd på hans skulder.
Her har der aldrig været tale om at han bare skulle parkeres på off forsørgelse -
Næ han får den omtalte støtte og har f.eks været i praktik hvor personalet jo netop vidste hvad han fejler og hvad han kan tåle så det blev en succes .
Han er færdig om 1½ år og er allerede i aftale med en virksomhed om at blive ansat som "hjælpekok" med støtte fra en anden kok -
Så ikke alle kommuner parkere kun de unge på off forsørgelse .
Og min dreng er et eksempel på at på trods af mange udfordringer kan man stadig godt yde .