Ny kh loft?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. april 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Abracadabra skriver:

Nu har vi mange diagnoser i spil - du bringer mental retardering på bane, hvis jeg har forstået dig rigtigt? 

Det store problem (som jeg ser det) er, ar diagnoser er nemme at gemme sig bag. "Jeg kan ikke arbejde, jeg har jo angst/depression/fibromyalgi/kronisk træthed. Jeg ville så gerne! Men jeg KAN jo ikke." 

Desværre er motivationen for at blive selvforsørgende lille, hvis man lever fint i sin 3 værelses lejlighed og ikke har færre penge end dem på mindsteløn. 

Jeg er ingen Løkke-fan, men han har ret i, at det skal kunne betale sig at arbejde. 

Problemet med angst/stress osv. Er at det er Så forskelligt hvor meget man lider under det. 

Man skal passe på med at sammenligne (sOm nogle gør i tråden) bare fordi man har samme sygdom. 

Min angst har engang været så slem, at jeg ikke kunne gå uden for en dør, jeg kunne ikke tage toget og bus - hvordan skulle jeg arbejde i den situation? 

I dag er jeg ved at tage uddannelse nr. 2... Men med meget besvær. Men jeg gør det! 

Problemet ligger nok i, at det kan være svært at få hjælp og støtte.. Jeg har fx. Fået nej til at få yderligere hjælp til trods for jeg stadigvæk har det skidt. Jeg betaler så selv for en psykolog - hvilket mange ikke har råd til. 

Jeg ved godt, der findes folk som har fået en diagnose ret hurtigt - men det er overhovedet ikke min oplevelse. Man skal igennem alt muligt. 

Det handler nok om at dem som har disse diagnoser skal have hjælp og støtte, og så et arbejde, som de kan klare. De jobs er der Jo så ikke mange af. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2016

MinPrins

Abracadabra skriver:

Du har ikke forstået mit indlæg. 

Vi danskere lider af 6.2 mio diagnoser (googl gerne), så hvis en diagnose betyder, at man kan lægge sig på sofaen med sin iPhone og blive liggende livslangt, fordi man ikke kan stille krav til "syge", så skal de "syge" lære at leve af vind-frikadeller, for intet samfund kan overleve på sofadronnninger. 

Ergo må sygdomsbegrebet redefineres: Der SKAL stilles meget højere krav til visse grupper af syge. Nej, ikke dem med kræft eller dem, der i årevis har troet, at de var Napoleon eller Tintin - men dem med angst, stress, smerter, depression. De SKAL bidrage eller virkelig skære ind til benet - måske fravælge familieforøgelse. Det er barskt, men vi kan ikke alle leve på overførselsindkomster - hvem skal tjene pengene til at finansiere eventyret. 

Derfor har jeg det fint med kontanthjælpsloftet. Man kan jo få sig et arbejde! 

Men det går jo ud over dem som ikk bare kan få et arbejde... De sidder jo i klemme på kh... 

Selvfølgelig skal der stilles krav til dem der ikk er alvorligt syge og det gør der også... Men det hjælper dem jo stadig ikk med at komme videre at de skal skrabe bunden...

Anmeld Citér

5. april 2016

lineog4

Abracadabra skriver:

Nu har vi mange diagnoser i spil - du bringer mental retardering på bane, hvis jeg har forstået dig rigtigt? 

Det store problem (som jeg ser det) er, ar diagnoser er nemme at gemme sig bag. "Jeg kan ikke arbejde, jeg har jo angst/depression/fibromyalgi/kronisk træthed. Jeg ville så gerne! Men jeg KAN jo ikke." 

Desværre er motivationen for at blive selvforsørgende lille, hvis man lever fint i sin 3 værelses lejlighed og ikke har færre penge end dem på mindsteløn. 

Jeg er ingen Løkke-fan, men han har ret i, at det skal kunne betale sig at arbejde. 

Ja lige her ved jeg kun noget om mental retardering med hensyn til de andre diagnoser kan jeg kun gætte og føler mig ikke kompetent til at tale på deres vegne omkring arbejde. 

Men jeg kan se de jobs som måske kræver lidt mindre forsvinder, kan se at de partier jeg ellers sympatiserer med kalder sådanne job meningsløse og i det hele taget at det at bidrage ved forskellige aktiveringsjob er forkert - her er jeg lodret uenig for jeg tror der er en stor menneskelig gevinst ved at bidrage, ved at have noget st stå op til, ved opleve succesen. Og jeg tror vi skal revurderer rigtig mange ting, men selve begrebet betale sig skal også i spil - betale sig kan også være på menneskelige områder og ikke kun økonomiske. En anden ting man kunne have i spil var frivilligt arbejde som man dårligt må på offentlig forsørgelse (og her er en faldgruppe for så kan det pludselig blive en konkurrence til reelle jobs og og og)... 

Jeg tænker vi skal starte et helt andet sted end penge, også fordi jeg naivt tror det har betalt sig at arbejde på rigtig mange punkter ikke blot økonomisk 

Anmeld Citér

5. april 2016

Anonym

Nu der snakkes hvad man kan snyde sig til.

En ung pige jeg kender. 23 og igang med sin 9 klasse, har en søn, i et forhold. Hun har længe været på kontanthjælp, den høje sats med 10.000 udbetalt mener jeg det er Ca. Fordi hun gad altså ikke på su, det var bare alt for lidt penge, og så gad hun altså ikke. Så hun render rundt på uddannelse men får høj kontanthjælp. Lidt et slag i ansigtet på os der knokler for at uddanne os, har barn og "nøjes" med en su på 5000 udbetalt. Man bliver da ikke millionær, bevares. Men det irriterer mig sgu lidt.

Anmeld Citér

5. april 2016

Abracadabra

MinPrins skriver:

Men det går jo ud over dem som ikk bare kan få et arbejde... De sidder jo i klemme på kh... 

Selvfølgelig skal der stilles krav til dem der ikk er alvorligt syge og det gør der også... Men det hjælper dem jo stadig ikk med at komme videre at de skal skrabe bunden...

Dem, der skraber bunden, skal på førtidspension. Dem, der er for raske til førtidspension, skal have et kæmpe los i røven og i gang med at bidrage. Groft sagt. Ja, der vil altid være enkelttilfælde, hvor systemet fejler eller nettet ikke er finmasket nok, MEN jo mere finmasket nettet bliver, jo flere svindlere lægger sig i det og nyder livet på andres bekostning. 

Der er mange, mange, mange, der udnytter systemet og dermed undergraver lysten til at betale skat. Systemet SKAL føles retfærdigt, for dem, der finansierer det, ellers bryder det sammen. Det handler ikke om den indre svinehund, men om at alle skal føle sig retfærdigt behandlet - ikke kun dem i bunden. 

Anmeld Citér

5. april 2016

lineog4

Abracadabra skriver:

Dem, der skraber bunden, skal på førtidspension. Dem, der er for raske til førtidspension, skal have et kæmpe los i røven og i gang med at bidrage. Groft sagt. Ja, der vil altid være enkelttilfælde, hvor systemet fejler eller nettet ikke er finmasket nok, MEN jo mere finmasket nettet bliver, jo flere svindlere lægger sig i det og nyder livet på andres bekostning. 

Der er mange, mange, mange, der udnytter systemet og dermed undergraver lysten til at betale skat. Systemet SKAL føles retfærdigt, for dem, der finansierer det, ellers bryder det sammen. Det handler ikke om den indre svinehund, men om at alle skal føle sig retfærdigt behandlet - ikke kun dem i bunden. 

Jeg føler mig egentlig retfærdigt behandlet, jeg betaler med glæde min skat og jeg priser mig lykkelig for jeg ikke er på passiv forsørgelse ikke fordi jeg har flere penge (har jeg også), men fordi jeg har en frihed, fordi jeg føler der er brug for mig, fordi jeg føler jeg er en del af samfundet og ikke bare en der andre skal trækkes med, fordi jeg har noget at stå op til, fordi jeg kan velkomne mine daglige smerter og sige: jeg vinder over jer, fordi jeg kan vise mine børn de skal arbejde og bidrage osv osv osv. 

Så jo for mig er det altså den indre svinehund og unuanceret hvis man kun har fokus på økonomi

Anmeld Citér

5. april 2016

Abracadabra

lineog4 skriver:

Jeg føler mig egentlig retfærdigt behandlet, jeg betaler med glæde min skat og jeg priser mig lykkelig for jeg ikke er på passiv forsørgelse ikke fordi jeg har flere penge (har jeg også), men fordi jeg har en frihed, fordi jeg føler der er brug for mig, fordi jeg føler jeg er en del af samfundet og ikke bare en der andre skal trækkes med, fordi jeg har noget at stå op til, fordi jeg kan velkomne mine daglige smerter og sige: jeg vinder over jer, fordi jeg kan vise mine børn de skal arbejde og bidrage osv osv osv. 

Så jo for mig er det altså den indre svinehund og unuanceret hvis man kun har fokus på økonomi

Godt, at du føler dig retfærdigt behandlet! Flertallet af skatteyderne skal føle det samme, og Løkke (den klaphat) er jo valgt af flertallet af BEFOLKNINGEN (altså både nyder og ydere)  blandt andet på, at få gevinsten ved arbejde op i forhold til overførselsindkomster. 

Jeg tænker, at kontanthjælpsloftet er ønsket af mange. 

Jeg personligt er på deltid, fordi jeg prioriterer min småbørnsfamilie meget højt - jeg elsker mit (meningsfulde læge-) job højt, men elsker mit yngel højere. Hvis jeg skulle undvære mine rollinger for at gøre rent og tilmed ingen økonomisk gevinst havde, ville det være svært at motivere mig selv. 

Anmeld Citér

5. april 2016

MinPrins

Abracadabra skriver:

Men de kommer jo ikk på førtidspension, de er jo stadig på kh.... og dem der stadig er syge og skal have noget hjælp til at komme i gang burde heller ikk rammes af loftet da det tager noget tid for dem at komme ordentligt tilbage..  

Tror bare vi skal være enige om at være uenige 

Anmeld Citér

5. april 2016

Anonym

En lille historie om forskellen på før og nu.

Min morfars bror døde i sommer.... 93 år gammel efter ca. 5-6 mdrs. Sygdom/alderssvækning. 

Lad os kalde ham Lars .....

Lars levede et meget anderledes liv end de fleste, meget alene og meget speciel var han. Lidt "landsby tosse agtig" er nok bedre forklaret. Havde Lars været født idag eller for 10 år siden havde han med sikkerhed fået en diagnose! Men!

Den diagnose han ville have fået eksisterede ikke for 93 år siden... til trods for sin ekstrem anderledes adfærd og væsen har Lars arbejdet hele sit voksen liv, taget uddannelse og boet og klaret sig selv efter hans forældre døde. 

Lars fik ikke nogen former for offentlig forsørgelse eller hjælp før han i sin tid gik på folkepension. Aldrig havde hjemmeplejen sat sine ben i hans lejlighed før den dag i foråret hvir han væltede på sin cykel og fik en blødning i hjernen 93 år gammel og hele sit liv havde cyklet Københavns gader tynde på hans faste ruter og gøremål.

Lars var autist  uden diagnose. Fordi man skulle altså arbejde og forsørge sig selv da han blev født, det var bare sådan. Det var hvad man gjorde for der fandtes ikke offentlige ydelser og man gjorde det næsten uanset hvad man fejlede og hvad man havde af særheder.

Bare en lille historie for at sætte tingene lidt i perspektiv 

Anmeld Citér

5. april 2016

lineog4

Abracadabra skriver:

Godt, at du føler dig retfærdigt behandlet! Flertallet af skatteyderne skal føle det samme, og Løkke (den klaphat) er jo valgt af flertallet af BEFOLKNINGEN (altså både nyder og ydere)  blandt andet på, at få gevinsten ved arbejde op i forhold til overførselsindkomster. 

Jeg tænker, at kontanthjælpsloftet er ønsket af mange. 

Jeg personligt er på deltid, fordi jeg prioriterer min småbørnsfamilie meget højt - jeg elsker mit (meningsfulde læge-) job højt, men elsker mit yngel højere. Hvis jeg skulle undvære mine rollinger for at gøre rent og tilmed ingen økonomisk gevinst havde, ville det være svært at motivere mig selv. 

Nu blev Løkke jo ikke valgt af flertallet :-) det gjorde blandt andet DF som faktisk havde lovet der ikke blev lavet et kontanthjælpsloft - så i bund og grund blev der ikke valgt er flertal for kontanthjælpsloftet men da DF løb fra sine løfter var der så et flertal.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.