Vi var inviteret til en nonfirmation for et par år siden og tog mig selv i at blive lidt udfordret da jeg skulle skrive kort. "Tillykke med....." Ja hvad??? Synes det er plat.
"Tillykke med, at du har taget et selvstændigt valg, der kan være lidt svært i din alder, hvor stort set alle de andre bliver konfirmeret. Vi ved, at det kan være lidt svært at skille sig ud fra mængden i din alder, men vi er stolte af, at du har stået ved, at du ikke er kristen, og at du derfor ikke vil bekende dig til en tro, som du ikke er engageret i." - behøver jeg at sige, at jeg er pro nonfirmation? 
Vi har den tit oppe at vende herinde når det kommer til dåb, og min holdning er nøjagtig det samme, når det kommer til konfirmation: Hvis du er kristen, er det helt fjong at du lader dit barn døbe/vil konfirmeres. Hvis du blot bruger kirken som en pæn ramme om din fest, så synes jeg at det er noget hyklerisk fis at stå og bekende sig til en tro, som man ikke tror på. Man står jo direkte og lyver for præsten, for gæsterne og for alle dem, som rent faktisk bruger kirken som et helligt samlingspunkt, når man siger, at man tror på helligånden, den hellige almindelige kirke, Jesu genopstandelse og what have we not.
Det her gælder kun for dem, som ikke tror på Gud, for som tidligere nævnt, så er det helt fint at man vil konfirmeres, hvis man reelt set er kristen, men i mine øjne fortjener dem, der frasiger sig konfirmationen et stort skulderklap! Det er et svært valg i en sårbar alder, så dem, der vælger sådan udviser en stor selvstændighed, og at de nok har reflekteret lidt mere over tingene, og hvad det egentlig vil sige at blive konfirmeret, end deres konfirmand-klassekammerater har.
I mine øjne burde konfirmationen (ja, rent faktisk dåben) først ligge meget senere i de unges liv. Man ved sgu ikke, hvad man "siger ja til" når man er 2-5 måneder gammel, og man ved det heller ikke rigtig når man er 13-14 år. Eller sådan var det i hvert fald, dengang jeg blev konfirmeret (jeg er 28 nu) og sådan var det også for de 2 klasser af kommende konfirmander, som min medstuderende og jeg fulgte, interviewede og lavede en religionssociologisk rapport om sidste år.