Jegkiggerpåfugle skriver:
Nu kommer det jo helt an på hvem man er og hvad man er vokset op med.
Men hos os hedder det konfirmation med enten fest eller rejse ( synes det er fint de får lov at vælge for nogle børn bryder sig ikke om at være midtpunkt) - vi selv som kommende konfirmanter fik lov at vælge i vores unge dage
vi valgte begge festen og det er op til vores børn hvad de helst vil.
men vælger børnene ikke at ville konfirmeres så er der hverken fest eller rejse, for hvad er der så at fejre? Du har sagt nej til den kristne tro og bekendelsen af din dåb - så lad os holde en mega dyr fest og invitere alle vi kender uden at have noget at fejre. En konfirmant "træder" vel ind i de voksnes rækker og bekender dåben, men en nonfimant han gør vel intet?!? Ej jeg forstår det ikke men forstår heller ikke navngivningsfester når man er medlem af folkekirken - er man ikke er det en naturlig ting men at blive nonfirmeret er en ny trend jeg ikke håber er kommet for at blive (selvom den nok er)
Jeg er selv døbt men valgte konfirmationen fra og fik ingen fest, men da min kusine skulle konfirmeres fik jeg 3000 kr. af vores bedsteforældre, fordi at de ikke ville gøre forskel, men de har også tydeligt været i mod at jeg ikke ville konfirmeres (min kusine fik 3000 kr. + en halskæde).
Jeg er ikke medlem af folkekirken og tror ikke på gud, men er gift i kirken da min mand ønskede det, og der var jeg meget splittet da jeg synes at det er en fin tradition men at jeg havde svæt ved på en måde at sige ja til gud i vielsen, så derfor overvejede vi også længe om det i stedet skulle være rådhuset.
Vores datter er ikke døbt, og vi har diskuteret det meget (sjovt nok er det min mand som nu er ligeglad, men mig som ser det som noget vi burde) Men tror at vigtigheden skyldes at nogle bedsteforældre er døde nyligt og det ville have betydet meget for dem. Men vi har begge svært ved at skulle stå i kirken og sige ja til den kristne tro for vores datter, da vi jo netop ikke er "rigtig" kristne, men lever efter mange kristne værdier som det danske samfund jo bygger på, men ikke at vi tror på gud i himlen.
Hvis vores datter vil konfirmeres når hun bliver så gammel, vil vi selvfølgelig støtte hende og hjælpe hende med også at blive døbt osv. Men holder ikke noget som er en nonfirmationsfest. Men kunne da tænkes at vi tilgengæld så ville holde en lidt større fødselsdagsfest for hende det år
.
Anmeld
Citér