konfirmation - nonfirmation.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.820 visninger
56 svar
190 synes godt om
25. marts 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

lidt inspiration fra andre tråde.

fejrer man stadig den samme fest. Selv om man er konfirmeret i kirke eller ej.

tænker da jeg var i den alder der hed det man blev konfirmeret i kirke og holdte fest.

eller så blev man ikke og fik en rejse eller noget i den stil. For at fejre man er konfirmeret.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2016

Jegkiggerpåfugle

Nu kommer det jo helt an på hvem man er og hvad man er vokset op med. 

Men hos os hedder det konfirmation med enten fest eller rejse ( synes det er fint de får lov at vælge for nogle børn bryder sig ikke om at være midtpunkt) - vi selv som kommende konfirmanter fik lov at vælge i vores unge dage vi valgte begge festen og det er op til vores børn hvad de helst vil.

men vælger børnene ikke at ville konfirmeres så er der hverken fest eller rejse, for hvad er der så at fejre? Du har sagt nej til den kristne tro og bekendelsen af din dåb - så lad os holde en mega dyr fest og invitere alle vi kender uden at have noget at fejre. En konfirmant "træder" vel ind i de voksnes rækker og bekender dåben, men en nonfimant han gør vel intet?!? Ej jeg forstår det ikke men forstår heller ikke navngivningsfester når man er medlem af folkekirken - er man ikke er det en naturlig ting men at blive nonfirmeret er en ny trend jeg ikke håber er kommet for at blive (selvom den nok er)

Anmeld Citér

25. marts 2016

Loa

hannetheis skriver:

lidt inspiration fra andre tråde.

fejrer man stadig den samme fest. Selv om man er konfirmeret i kirke eller ej.

tænker da jeg var i den alder der hed det man blev konfirmeret i kirke og holdte fest.

eller så blev man ikke og fik en rejse eller noget i den stil. For at fejre man er konfirmeret.

I MIN verden skal man ikke have fest, gaver eller lign fordi man vælger konfirmationen fra.. Må ærligt indrømme at jeg synes det er noget fis at der overhovedet er noget der hedder nonfirmation....

Anmeld Citér

25. marts 2016

hannetheis

Jegkiggerpåfugle skriver:

Men hos os hedder det konfirmation med enten fest eller rejse ( synes det er fint de får lov at vælge for nogle børn bryder sig ikke om at være midtpunkt) - vi selv som kommende konfirmanter fik lov at vælge i vores unge dage vi valgte begge festen og det er op til vores børn hvad de helst vil.

men vælger børnene ikke at ville konfirmeres så er der hverken fest eller rejse, for hvad er der så at fejre? Du har sagt nej til den kristne tro og bekendelsen af din dåb - så lad os holde en mega dyr fest og invitere alle vi kender uden at have noget at fejre. En konfirmant "træder" vel ind i de voksnes rækker og bekender dåben, men en nonfimant han gør vel intet?!? Ej jeg forstår det ikke men forstår heller ikke navngivningsfester når man er medlem af folkekirken - er man ikke er det en naturlig ting men at blive nonfirmeret er en ny trend jeg ikke håber er kommet for at blive (selvom den nok er)

syntes også det virker lidt underligt at man fejrer noget man ikke er blevet.

vi selv er kristne vores børn er døbt ( den ældste dog kun fremvist i kirken da ham blev akut døbt ved fødslen)

vi prioterer at lære vores børn op i den kristne tro og derfor har vi også valgt en kristen skole og børnehave.

men når de når alderen at de skal konfirmeres får de selv lov til at vælge. Dog får de ingen fest eller gaver hvis dw vælger konfirmationen fra.

Anmeld Citér

25. marts 2016

Panther

Profilbillede for Panther

Tænk, jeg synes, det er en mærkelig holdning at have, at man ikke må blive fejret, hvis man vælger den kristne tro fra (eller "kun" bliver navngivet frem for døbt). Som en anden skriver, så 'træder man ind i de voksnes rækker' - og det er vel uanset, om man er kristen eller ej. Ligedan må man vel have ligeså meget lov til at fejre, at barnet får sit navn - om det så er med eller uden dåb.

Derudover ville jeg ærge mig, om muligheden for en fest eller en rejse ville få indflydelse på mine børns beslutning om at lade sig konfirmere.

Anmeld Citér

25. marts 2016

FrkGranger

Jer der ikke mener, at der skal være fest...

Tror i ikke bare det skaber, en generation af unge der kun er konfirmeret, pga gaver eller rejse...?

Jeg selv er kun konfirmeret grundet gaver, og snød endda med antal af kirke gange, for at få det overstået... 

Lige da jeg fyldte 18, var det første jeg gjorde, at melde mig ud af folkekirken... Min søn er ikke døbt, men vi holdte en velkommen til verden fest... Han skal ikke tvinges i en kasse, som jeg ikke har tænkt mig at bruge..

Min må vælge og får det han ønsker plus fest eller rejse 

Anmeld Citér

25. marts 2016

hannetheis

FrkGranger skriver:

Jer der ikke mener, at der skal være fest...

Tror i ikke bare det skaber, en generation af unge der kun er konfirmeret, pga gaver eller rejse...?

Jeg selv er kun konfirmeret grundet gaver, og snød endda med antal af kirke gange, for at få det overstået... 

Lige da jeg fyldte 18, var det første jeg gjorde, at melde mig ud af folkekirken... Min søn er ikke døbt, men vi holdte en velkommen til verden fest... Han skal ikke tvinges i en kasse, som jeg ikke har tænkt mig at bruge..

Min må vælge og får det han ønsker plus fest eller rejse 

jeg tror helt sikkert på det er hvad man selv gør det til. Hvis man selv oplærer børnene at konfirmation er for gaver så er det jo derfor.

men vælger man at opfostre med at det er for at fejre man nu selv er gammel nok til at sige ja til den tro man har. Så det ikke er gaver der kommer i fokus.

vi er selv kristne og har også valgt vores børn skal gå på en kristen skole og børnehave.

og derfor vil vi heller ikke fejre hvis de vælger konfirmationen fra.

Anmeld Citér

25. marts 2016

FrkGranger

hannetheis skriver:

jeg tror helt sikkert på det er hvad man selv gør det til. Hvis man selv oplærer børnene at konfirmation er for gaver så er det jo derfor.

men vælger man at opfostre med at det er for at fejre man nu selv er gammel nok til at sige ja til den tro man har. Så det ikke er gaver der kommer i fokus.

vi er selv kristne og har også valgt vores børn skal gå på en kristen skole og børnehave.

og derfor vil vi heller ikke fejre hvis de vælger konfirmationen fra.

Jeres valg kan jeg så godt forstå, for i går vel også i kirken om søndagen og ved høj tider?

Men kultur kristne, der gør det for tradition, forstår jeg ikke...

Anmeld Citér

25. marts 2016

Tiggi

Jegkiggerpåfugle skriver:

Jeg er selv døbt men valgte konfirmationen fra og fik ingen fest, men da min kusine skulle konfirmeres fik jeg 3000 kr. af vores bedsteforældre, fordi at de ikke ville gøre forskel, men de har også tydeligt været i mod at jeg ikke ville konfirmeres (min kusine fik 3000 kr. + en halskæde).

Jeg er ikke medlem af folkekirken og tror ikke på gud, men er gift i kirken da min mand ønskede det, og der var jeg meget splittet da jeg synes at det er en fin tradition men at jeg havde svæt ved på en måde at sige ja til gud i vielsen, så derfor overvejede vi også længe om det i stedet skulle være rådhuset.

Vores datter er ikke døbt, og vi har diskuteret det meget (sjovt nok er det min mand som nu er ligeglad, men mig som ser det som noget vi burde) Men tror at vigtigheden skyldes at nogle bedsteforældre er døde nyligt og det ville have betydet meget for dem. Men vi har begge svært ved at skulle stå i kirken og sige ja til den kristne tro for vores datter, da vi jo netop ikke er "rigtig" kristne, men lever efter mange kristne værdier som det danske samfund jo bygger på, men ikke at vi tror på gud i himlen. 

Hvis vores datter vil konfirmeres når hun bliver så gammel, vil vi selvfølgelig støtte hende og hjælpe hende med også at blive døbt osv. Men holder ikke noget som er en nonfirmationsfest. Men kunne da tænkes at vi tilgengæld så ville holde en lidt større fødselsdagsfest for hende det år

Anmeld Citér

25. marts 2016

God-mor

Jeg er for nonfirmation, da jeg mener en ungt menneske ikke skal vælge og blive konformeret udelukkende for festens og gavernes skyld. Ønsker min datter ikke at blive konfirmeret skal hun alligevel fejres, og det er på baggrund af at jeg mener, at det er den første voksne beslutning man træffer, og at man uanset hvad man vælger, har truffet et aktivt valg eller fravalg.    :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.