konfirmation - nonfirmation.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. marts 2016

ekebiv

Vi var inviteret til en nonfirmation for et par år siden og tog mig selv i at blive lidt udfordret da jeg skulle skrive kort. "Tillykke med....." Ja hvad??? Synes det er plat.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2016

M (:

lidt inspiration fra andre tråde.

fejrer man stadig den samme fest. Selv om man er konfirmeret i kirke eller ej.

tænker da jeg var i den alder der hed det man blev konfirmeret i kirke og holdte fest.

eller så blev man ikke og fik en rejse eller noget i den stil. For at fejre man er konfirmeret.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg synes om nonfirmationsbegrebet, men man kan vel argumentere for, at man fejrer, at barnet er blevet voksent og selvstændigt nok til selv at tage stilling til sin tro, og at man så derfor fejrer selve beslutningen og ikke så meget udfaldet af belutningen? 

Anmeld Citér

25. marts 2016

helle85

hannetheis skriver:

lidt inspiration fra andre tråde.

fejrer man stadig den samme fest. Selv om man er konfirmeret i kirke eller ej.

tænker da jeg var i den alder der hed det man blev konfirmeret i kirke og holdte fest.

eller så blev man ikke og fik en rejse eller noget i den stil. For at fejre man er konfirmeret.

Da jeg skulle konfirmeres  der fik jeg valget mellem at holde fest, eller lade være med at blive konfirmeret  også få de penge som festen ville have kostet.

Og nå det bliver mine børns tur så få de samme valg. 

Jeg syntes ikke at de skal holde fest nå de ikke er blevet  konfirmeret. 

Det kan dog godt blive lidt et problem her da børne skal konfirmeres samtidig, hvis de vælger hver deres ting 

Anmeld Citér

25. marts 2016

Panther

Profilbillede for Panther
God-mor skriver:

Jeg er for nonfirmation, da jeg mener en ungt menneske ikke skal vælge og blive konformeret udelukkende for festens og gavernes skyld. Ønsker min datter ikke at blive konfirmeret skal hun alligevel fejres, og det er på baggrund af at jeg mener, at det er den første voksne beslutning man træffer, og at man uanset hvad man vælger, har truffet et aktivt valg eller fravalg.    :-)

...det er den første voksne beslutning man træffer, og at man uanset hvad man vælger, har truffet et aktivt valg eller fravalg

God pointe - bedre forklaret end mit indlæg. Er helt enig.

Anmeld Citér

25. marts 2016

Tante15

Det er i bund og grund op til den enkelte om man vil fejre det - er ikke i tvivl om hvis mine børn siger nej til konfirmation, at vi vil vælge ikke at fejre det. Vi har taget et valg ved dåben og håber at vores børn vil sige ja, når de bliver så gamle. Hvis de ikke ønsker det, er det selvfølgelig i orden at de siger nej.

i min verden kan man være kristen på mange forskellige måder uden der er noget rigtig eller forkert. Fx. Er man ikke mere kristen i min verden, fordi man fast går i kirke om søndagen, da tro for den enkelte er en privatsag, og andre ikke kan stille sig til dommer herfor.

Anmeld Citér

25. marts 2016

Risse

Nu kender jeg mange der er blevet konfirmeret alene pga. ønsket om fest og især gaverne (inklusiv min forlovede, som faktisk også var imod dåb af vores børn til at begynde med)

Derfor har vi også snakket meget om herhjemme, at vi gerne vil give børnene muligheden for at vælge på baggrund af tro og ikke festen. Dvs. At hvis de vil have en fest må de også gå til konfirmationsforberelse uanset om de så tror på det eller ej, for hvordan skulle de ellers kunne tage et valg? Og ellers ville der jo slet ikke være noget at fejre.

Så hvis de så har fulgt konfirmationsforberelserne - og fulgt det godt! og de så stadig ikke vil konfirmeres, vil vi gerne fejre, at de har taget et aktivt valg på baggrund af et års forløb og give enten en stor fødselsdagsfest eller en rejse. Men der kommer ikke til at være noget der hedder nonfirmation herhjemme!

Anmeld Citér

25. marts 2016

snuskesmor

Jeg synes personligt at religion er noget skidt, og ville da fejre et "nej" med større entusiasme end et "ja". Men uanset hvad fejrer jeg gerne at min pige er blevet" voksen".

Kan virkelig ikke se at man skulle være mindre voksen eller skulle fortjene at straffes med ingen fest fordi man har rygrad til at sige nej tak til kirken.

Anmeld Citér

25. marts 2016

Monski

ekebiv skriver:

Vi var inviteret til en nonfirmation for et par år siden og tog mig selv i at blive lidt udfordret da jeg skulle skrive kort. "Tillykke med....." Ja hvad??? Synes det er plat.

Tillykke med at den unge har taget et aktivt valg? 

Jeg synes det er langt mere modent at vælge konfirmation fra - end at vælge det for gaverne og festens skyld, hvilket jeg er overbevist over mange gør. I min klasse blev 28 konfirmeret, én troede på Gud.

Anmeld Citér

25. marts 2016

Loa

PUHK skriver:

Tænk, jeg synes, det er en mærkelig holdning at have, at man ikke må blive fejret, hvis man vælger den kristne tro fra (eller "kun" bliver navngivet frem for døbt). Som en anden skriver, så 'træder man ind i de voksnes rækker' - og det er vel uanset, om man er kristen eller ej. Ligedan må man vel have ligeså meget lov til at fejre, at barnet får sit navn - om det så er med eller uden dåb.

Derudover ville jeg ærge mig, om muligheden for en fest eller en rejse ville få indflydelse på mine børns beslutning om at lade sig konfirmere.

Men så hold da en stor 15 års fødselsdag i stedet. Hvorfor skal de hedde nonfirmation? 

Fejr dog at barnet "bare" er trådt ind i de voksnes rækker. 

Men det er jo fordi de "stakkels" børn ikke skal forbigåes og føle sig uden for hos vennerne, hvis de ikke får kæmpe fest og dyre gaver...

Jeg synes desuden niveauet er skruet HELT op på et ukontrolleret sted, og det er nok også med til at flere vil konfirmeres "kun" pga gaver og fest...

Anmeld Citér

25. marts 2016

StineW79

Profilbillede for StineW79

Vores piger er ik døbt, men vi fortæller dem stadig om Gud og om mange andre guder. 

Jeg vælger at sige at alle guder er den "samme" bare med forskellige navne. Alle guder opfordre til at man er gode ved hinanden og at man altid hjælper hvor man ka.

Thea på 7 år er begyndt at forstå og stille spørgsmål omkring hva det vil siges at blive konfirmeret. Jeg siger at det er en måde at vælge Gud ind i sit liv, men at det behøver man self ik at blive konfirmeret for at gøre.

Hun har flere gange spurt omkring hva det vil sige at blive døbt, og om det er noget hun måske en dag må blive. Dette svare vi self ja, men at så ska hun self vide lidt mere omkring Gud/guder, inden hun tager beslutningen.

Hvis de vælger ik at blive konfirmeret, tænker jeg ik at vi holder fest, men sætter nogle penge ind på deres kontoer, som de så ka få når de bliver 21. Vh stine

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.