Nu er jeg en af dem der sidder og håber min datter fravælger at skulle konfirmeres næste år, jeg støtter hende i hun skal til præst for at kunne træffe valget på et oplyst grundlag - håber da hun hurtig ser lyset og hopper fra, men det er jo en anden historie.
Jeg er også så super heldig så hun fylder 14 år 7 dage efter den fastsatte dato for konfirmationen, og da vi ikke har en stor familie, vil det være de samme der kommer om det er det ene eller det andet, så jeg behøver ikke kalde det nonfirmation. Og hun behøver ikke vælge konfirmationen til pga fest og gaver.
Jeg er også en af de heldige, så der i klassen er en håndfuld piger med en anden trosretning eller som er medlemmer af frikirker og de derfor ikke skal konfirmeres, så det er lettere at fravælge end da jeg gik i skole hvor ALLE skulle konfirmeres. Men de piger der skal konfirmeres har jeg talt med en eftermiddag hvor de selv talte konfirmation, og jeg er ked af at sige, der var ikke en af dem der talte om Gud, træde ind i de voksnes rækker mm. De talte alle om den fine kjole, gaver, festen og hvor smukke de bliver i den smukke kirke. Måske man i kirken skulle tage konfirmationen op til revision og anerkende at 14 år ikke længere er skæringsåret for at blive voksen og træffe det selvstændige valg. Lod man dem vente til de var 18 fx tror jeg man ville opleve flere der traf et voksent valg baseret på tro og ikke på kjoler.
Så set i det lys forstår jeg godt de forældre der giver tilbuddet om nonfirmation så det ikke bliver fest og gaver der er bestemmende for valget om konfirmation, men en reel vurdering om, vil jeg sige ja til kristendommen i den danske folkekirkes fortolkning.
Anmeld
Citér