konfirmation - nonfirmation.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. marts 2016

Panther

Profilbillede for Panther

Men så hold da en stor 15 års fødselsdag i stedet. Hvorfor skal de hedde nonfirmation? 

Fejr dog at barnet "bare" er trådt ind i de voksnes rækker. 

Men det er jo fordi de "stakkels" børn ikke skal forbigåes og føle sig uden for hos vennerne, hvis de ikke får kæmpe fest og dyre gaver...

Jeg synes desuden niveauet er skruet HELT op på et ukontrolleret sted, og det er nok også med til at flere vil konfirmeres "kun" pga gaver og fest...

Om du kalder det en 'nonfirmation' eller en 'trådt-ind-i-de-voksnes-rækker-fest' er vel ligemeget. Som en anden bruger så fint skriver, så handler festen vel ikke om konfirmationen (idet den kirkelige handling i sig selv burde være nok for den troende konfirmand) men derimod om fejringen af, at barnet bliver voksen ved at træffe sin første selvstændige vigtige beslutning. Det har intet som sådan med fødselsdag at gøre, så jeg kan ikke se, hvorfor det skulle blandes ind i det.

Det virker som om, at din anke ligger et andet sted - nemlig ved størrelsen af konfirmationer/nonfirmationer. Det har jeg ikke i mit indlæg taget stilling til.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2016

Loa

PUHK skriver:

Om du kalder det en 'nonfirmation' eller en 'trådt-ind-i-de-voksnes-rækker-fest' er vel ligemeget. Som en anden bruger så fint skriver, så handler festen vel ikke om konfirmationen (idet den kirkelige handling i sig selv burde være nok for den troende konfirmand) men derimod om fejringen af, at barnet bliver voksen ved at træffe sin første selvstændige vigtige beslutning. Det har intet som sådan med fødselsdag at gøre, så jeg kan ikke se, hvorfor det skulle blandes ind i det.

Det virker som om, at din anke ligger et andet sted - nemlig ved størrelsen af konfirmationer/nonfirmationer. Det har jeg ikke i mit indlæg taget stilling til.

Næh det gør det ikke kun.

Jeg synes stadig det er noget pjat. 

Anmeld Citér

26. marts 2016

Bebsen

Loa skriver:

Næh det gør det ikke kun.

Jeg synes stadig det er noget pjat. 

Men er det ikke endnu mere noget pjat at blive konfirmeret kun pga gaver og festen? For det er da derfor 80% bliver det, det er da ikke pga at de tror på Gud - akkurat som deres forældre ikke døbte dem pga troen på Gud, men fordi 'det gør man', 'det er tradition i min familie' bla bla. Jeg blev udelukkende konfirmeret fordi 'det gør man bare', jeg har efterfølgende meldt mig ud af folkekirken og min søn er ikke døbt og får helt sikkert en dejlig fest eller rejse når han når til konfirmations alderen, uanset hvad han vælger. 

Anmeld Citér

26. marts 2016

Patriark

Nu kommer det jo helt an på hvem man er og hvad man er vokset op med. 

Men hos os hedder det konfirmation med enten fest eller rejse ( synes det er fint de får lov at vælge for nogle børn bryder sig ikke om at være midtpunkt) - vi selv som kommende konfirmanter fik lov at vælge i vores unge dage vi valgte begge festen og det er op til vores børn hvad de helst vil.

men vælger børnene ikke at ville konfirmeres så er der hverken fest eller rejse, for hvad er der så at fejre? Du har sagt nej til den kristne tro og bekendelsen af din dåb - så lad os holde en mega dyr fest og invitere alle vi kender uden at have noget at fejre. En konfirmant "træder" vel ind i de voksnes rækker og bekender dåben, men en nonfimant han gør vel intet?!? Ej jeg forstår det ikke men forstår heller ikke navngivningsfester når man er medlem af folkekirken - er man ikke er det en naturlig ting men at blive nonfirmeret er en ny trend jeg ikke håber er kommet for at blive (selvom den nok er)

Personligt mener jeg, at det er noget vrøvl.

Nonfirmanten, må man formode, har taget en moden beslutning- at fravælge troen på det absolute. Dette er i sandhed, at træde ind i de voksnes rækker. Modsat konfirmander, som de er flest, der nejer og bukker for at modtage velsignelser fra familien i form af kolde kontanter.

Rent rituelt er konfirmationen til grin!!

Anmeld Citér

26. marts 2016

Patriark

hannetheis skriver:

syntes også det virker lidt underligt at man fejrer noget man ikke er blevet.

vi selv er kristne vores børn er døbt ( den ældste dog kun fremvist i kirken da ham blev akut døbt ved fødslen)

vi prioterer at lære vores børn op i den kristne tro og derfor har vi også valgt en kristen skole og børnehave.

men når de når alderen at de skal konfirmeres får de selv lov til at vælge. Dog får de ingen fest eller gaver hvis dw vælger konfirmationen fra.

Og du mener, at de reelt får mulighed fra at vælge kristendommen fra?

Absurd.

Anmeld Citér

26. marts 2016

Loa

Bebsen skriver:

Men er det ikke endnu mere noget pjat at blive konfirmeret kun pga gaver og festen? For det er da derfor 80% bliver det, det er da ikke pga at de tror på Gud - akkurat som deres forældre ikke døbte dem pga troen på Gud, men fordi 'det gør man', 'det er tradition i min familie' bla bla. Jeg blev udelukkende konfirmeret fordi 'det gør man bare', jeg har efterfølgende meldt mig ud af folkekirken og min søn er ikke døbt og får helt sikkert en dejlig fest eller rejse når han når til konfirmations alderen, uanset hvad han vælger. 

Det er netop derfor jeg synes at niveauet er skruet for højt op. Hvis de unge mennesker netop ikke fik for en mindre formue, så ville det måske ikke være motivet for at vælge at blive konfirmeret.

Hvilken 13-15 årig siger nej til mange tusind kroner... 

Anmeld Citér

26. marts 2016

Patriark

Loa skriver:

Det er netop derfor jeg synes at niveauet er skruet for højt op. Hvis de unge mennesker netop ikke fik for en mindre formue, så ville det måske ikke være motivet for at vælge at blive konfirmeret.

Hvilken 13-15 årig siger nej til mange tusind kroner... 

Dem der fravælger!?

Anmeld Citér

26. marts 2016

lineog4

Nu er jeg en af dem der sidder og håber min datter fravælger at skulle konfirmeres næste år, jeg støtter hende i hun skal til præst for at kunne træffe valget på et oplyst grundlag - håber da hun hurtig ser lyset og hopper fra, men det er jo en anden historie. 

Jeg er også så super heldig så hun fylder 14 år 7 dage efter den fastsatte dato for konfirmationen, og da vi ikke har en stor familie, vil det være de samme der kommer om det er det ene eller det andet, så jeg behøver ikke kalde det nonfirmation. Og hun behøver ikke vælge konfirmationen til pga fest og gaver. 

Jeg er også en af de heldige, så der i klassen er en håndfuld piger med en anden trosretning eller som er medlemmer af frikirker og de derfor ikke skal konfirmeres, så det er lettere at fravælge end da jeg gik i skole hvor ALLE skulle konfirmeres. Men de piger der skal konfirmeres har jeg talt med en eftermiddag hvor de selv talte konfirmation, og jeg er ked af at sige, der var ikke en af dem der talte om Gud, træde ind i de voksnes rækker mm. De talte alle om den fine kjole, gaver, festen og hvor smukke de bliver i den smukke kirke. Måske man i kirken skulle tage konfirmationen op til revision og anerkende at 14 år ikke længere er skæringsåret for at blive voksen og træffe det selvstændige valg. Lod man dem vente til de var 18 fx tror jeg man ville opleve flere der traf et voksent valg baseret på tro og ikke på kjoler. 

Så set i det lys forstår jeg godt de forældre der giver tilbuddet om nonfirmation så det ikke bliver fest og gaver der er bestemmende for valget om konfirmation, men en reel vurdering om, vil jeg sige ja til kristendommen i den danske folkekirkes fortolkning.

Anmeld Citér

26. marts 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
FrkGranger skriver:

Jeres valg kan jeg så godt forstå, for i går vel også i kirken om søndagen og ved høj tider?

Men kultur kristne, der gør det for tradition, forstår jeg ikke...

vi er i kirke hver 14 dag. Og til de højtider det er muligt.

grunden til det ikke er hver uge er at vi bor langt fra kirken og min mand arbejder hver 14 dag og med kun en bil er der desværre ikke mulighed for at komme afsted.

men vi læser dagligt i biblen.

Anmeld Citér

26. marts 2016

MorDk

Jeg er selv døbt men ikke konfirmeret. Jeg holdt "nonfirmation" Om man kalder det det ene eller andet er vel ligegyldigt. Her handlede det om at min mor og far ikke ville have jeg følte mig "udenfor" og derfor sagde De at hvis ikke jeg ønskede at konfirmeres jamen så holdt vi en kæmpe fest på min 14 års fødselsdag. Jeg var klædt i sort og havde en skøøøn dag. Jeg fik mange skønne gaver (som jo reelt kunne betegnes som fødselsdagsgaver) 

Mine børn er begge døbt. Og De bestemmer også selv om de vil konfirmeres eller holde fest uden kirkelige ritualer. Ønsker De ingen af delene er det også fint. Men De får ikke de opsparet penge. Måske familien tager ud og rejser i stedet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.