Først og fremmest er jeg enig i, at de fleste 14-årige i dag er for unge til at tage et stort valg. Man bør enten vente med at presse beslutningen ned over hovedet på dem til et senere tidspunkt, eller gøre en stor indsats derhjemme for at skabe grundlag for at tage beslutningen om konfirmation eller ej.
Jeg valgte selv IKKE at blive konfirmeret, fordi jeg dengang ikke følte at jeg troede på Gud. Jeg havde det virkelig dårligt med at skulle stå i kirken og sige ja til noget, jeg ikke troede på.
Selvom jeg ikke tror på Gud, har jeg stor respekt for kirken. Jeg synes derfor personligt, at det er værre at stå og lyve i kirken, frem for at vælge det fra og være et ærligt menneske.
Jeg fik en fest alligevel. Vi fejrede, at jeg trådte ind i de voksnes rækker, samt at jeg afsluttede skolen. Det var i 8. klasse, og jeg skulle på efterskole langt væk ( i 9. klasse). Jeg sagde derfor farvel til mit liv som det havde været indtil da, og begav mig ud på et nyt. DET var værd at fejre!
Mange unge er i dag så optaget af materielle ting som mobiler, tablets, computere og penge samt tøj og andre ting, at det er dårlig ide at lade valget være baseret på fest og gaver eller ej. For hvem vil så vælge det fra?
Lad være med at lægge op til, at der bliver holdt noget overhovedet, før man har taget en god snak om det med religion. Sørg så vidt muligt for, at man som forældre hjælper barnet til at forstå, at konfirmation handler om tro/ikke tro og om at træde ind i de voksnes rækker.
Anmeld
Citér