Abracadabra skriver:
Nej, du kunne ikke overskue ugentlige møder som andengangsmor, men du kunne vel første gang? Og dét er vel udgangspunktet for størstedelen af gruppen.
Og de skal da i hvert fald ikke bruge hende som ressource! Hun lyder temmelig ressourcefattig.
Min pointe med, at de kan lære af hende, går ikke på, at hun er et orakel inden for moderskabets udfordringer. Jeg mener derimod, at man kan lære rigtigt, rigtigt meget af mennesker, der er markant anderledes end én selv - også dem med tilsyneladende færre ressourcer.
Jeg ser for mig seks mødre, der har fået børn et helt andet sted i livet end den pågældende. Seks, der kan blive enige om næsten alt, i hvert fald så længe, der er en "odd (wo)man out" at sammenligne med - og det i en grad, så de er nødt til at konferere med hinanden om, hvorvidt et ældre barn i et enkelt tilfælde må deltage - i stedet for, at hende, der lægger hjem til, bare træffer beslutningen ved brug af sin sunde fornuft. Hvorfor er det fx vigtigt for TS, om det er "normalt" at tage et ældre barn med én gang? Det er da inderligt ligegyldigt, om det er normalt eller ej, og i bund og grund viser det jo bare, at de seks reelt er usikre og har brug for enighed og regler for at have ren samvittighed.
I den situation mener jeg oprigtigt, at det er sundt og lærerigt med en "havkat i hyttefadet", der ideelt set kunne få de andre til at øve sig på fremtidige udfordringer med "anderledes" forældre - og især til at slappe lidt af i forhold til perfektionismekrav til sig selv. Du får mig simpelthen ikke til at tro på, at en eneste af de seks "rigtige" kommer til at klaske sit barn ned i en skråstol eller byde det på skoldhed grød. Men måske kunne en eller flere af dem en dag have fået øjnene op for, at den "forkerte" også elsker sine børn med hud og hår og endda gør og kan noget, der er helt igennem rigtigt.
Jeg tror så slet ikke på, at de seks fortsat og på længere sigt vil følges og enes i ét og alt. Lur mig, om ikke én af dem delvist vil overtage pladsen som den knap så tjekkede, når nu hende her er væk. Der er intet, der binder folk i flok sammen som at se skævt til en eller flere andre.
Jeg har gudskelov kun været i meget blandede mødregrupper med masser af diversitet - ligesom i den virkelige verden. Det ærgerligste ved den pågældende mødregruppe er i mine øjne, at der ikke var mere end en, der skilte sig markant ud - for når vi er ude i, at enhver anden godt måtte have medbragt et ældre barn, er det godt nok eksklusion i ekstrem grad. Man er vel ikke undtaget for rummelighed og overbærenhed, fordi man er førstegangsmor?