Tante15 skriver:
Jeg undrer mig over, at der tales om rummelighed, moral, og skylden tillægges udelukkende de resterende i gruppen. Rummelighed går begge veje. De har faktisk forsøgt at tale med hende, men det var ikke muligt at have en konstruktiv dialog, men hun giver dem lige en svada. Nu skal de så undskylde og bede hende om at komme tilbage til fællesskabet, hvor hun på ingen måde bidrager med noget positivt til fællesskabet, hvis de har nogen moral. Er rummelighed at man skal bare acceptere, at man skal gå på listefødder, og få en svada. når man er i en gruppe, er man nødt til at være enige om nogle retningslinier, f.eks. De spiser sammen og det går på skift imellem dem.
Vi er forskellige, og læser også tingene forskelligt, men kære TS, nogle gange fungerer det bare ikke, når man er langt fra hinanden, og det er nu engang nemmere at være rummelig, hvis man selv bliver mødt med rummelighed. Jeg opfatter jer ikke som værende dårlige mennesker, og håber ikke at du bliver al for hårdt ramt af de negative kommentarer om din person.
Jamen, hun har da indiskutabelt været svær at danse med i forhold til planlægning osv., og så langt synes jeg bestemt ikke, man kan klandre de andre. Men i det øjeblik, hun faktisk gerne vil deltage, medbringende sit ældre barn for en enkelt gangs skyld, enes de andre om at spørge hende "pænt", om hendes femårige er i stand til at sidde stille, for ellers er han i vejen. Og som TS ærligt skriver, havde der ingen forbehold været, hvis en fra sekskløveret havde medbragt en nevø eller niece. Det kan da ikke forsvares eller forklares med andet end modvilje over for hendes ønske, alene fordi det er hendes.
Og så er jeg grundlæggende uenig i, at rummelighed går begge veje. At behandle alle retfærdigt er ikke at behandle alle ens, og når én skiller sig ud og sandsynligvis har nogle "issues" af grunde, vi ikke kender, er det i min overbevisning den sammentømrede majoritets fornemste opgave at give lidt ekstra tolerance og overbærenhed. De har hinanden - og vælger at forskelsbehandle hende negativt.
Jeg mener ikke, en mødregruppe adskiller sig fra andre sociale fællesskaber, hvor det da altid vil være god stil at vise overskud og velvilje netop til dem, der ikke har samme ressourcer. Det er da præcis dét, de fleste af os forsøger at lære vores børn.