lineog4 skriver:
At lukke et 3 årigt barn ude med en dør han/hun ikke selv kan låse op er at lukke uden for fællesskabet, trygheden mm. Ligegyldigt om du så åbner den 4 gange på de 10 minutter. Barnet oplever kun en ting: jeg kan ikke komme ind i trygheden og jeg aner ikke om der kommer nogle og lukker mig ind igen... Barnet lærer såmænd også kun en ting: mor er gal, hun efterlader mig så næste gang føjer jeg mor.
Og et barn på 3 år skal da ikke erkende de har gjort noget forkert, de skal have at vide de har gjort noget forkert og guides til at gøre det rigtige - det er jo ikke en på 13 men et lille pus på 3 der slet ikke har alle de forudsætninger, kompetencer, tanker mm. Som kræve i situationen
Nu ved vi ikke om barnet selv kan låse døren op. Min 3 årige kan sagtens låse/åbne vores døre her i huset. Vi ved jo heller ikke hvad der er sket forinden. Har barnet fået af vide hvad der sker? Og hvis ja, så ved barnet, at næste gang er der konsekvenser. Det kan man jo så udlede af det. Ikke at mor bliver sur og efterlader mig men mor mener hvad hun siger.
Hvis mor nu har sagt mange gange til barnet, nej du må ikke lege med lyset. Barnet gør det igen som jo 3 årige vil gøre. Mor siger, næste gang ryger du udenfor døren. Barnet gør det igen. Mor sætter barnet udenfor døren. Så lærer barnet, jeg skal høre efter og når mor mener nej, så betyder det nej.
Det skal barnet da lære, allerede i en alder af 3. Hvad der sker på trappen, ved hverken du eller jeg eller ts. Vi ved ikke om mor kommer ud flere gange for at snakke med barnet.
Nu ville jeg heller ikke placere mit barn på en fælles trappe men på et værelse. Så i det tilfælde ville jeg nok banke på og sige, at det er fint hun disciplinerer barnet men om hun kan gøre det på egne præmisser. 
Anmeld
Citér