loop skriver:
Den regel gælder vel kun, hvis indbydelserne deles ud på klassen, eller hvordan?
Hvad gør man hvis forældrene ikke har plads eller overskud til at have 15-17 børn til fødselsdag? Skal barnet så ikke have lov at holde fødselsdag for måske 3 venner?
Hvad når børn har bedste venner de ikke går i klasse med. Skal man så invitere hele barnets egen klasse, hele gymnastikholdet, og hele parralelklassen? Det er ikke alle der har plads og råd til det. Eller må barnet ikke fejre fødselsdagen med sin bedste ven?
Jeg synes man som forælder selv skal gå foran som et godt eksempel. Hvis man er gode venner med en enkelt kollega, kan man så invitere denne ene kollega til sin egen fødselsdag, eller er det alle kolleger eller ingen man inviterer?
Jeg synes det er en svær situation. På mine børns skole er det sådan at hvis man deler indbydelser ud på klassen, skal man invitere alle piger/drenge eller hele klassen. Hvad folk gør privat er der ingen der blander sig i.
Der er også børn, der aldrig holder fødselsdag i løbet af hele skoletiden, det er også en trist situation. Forældrene kommer ikke til møder og arrangementer og dermed gør børnene heller ikke. Folk har hemmeligt nr, sedler man sender med barnet hjem ignoreres. Der er forældre man ikke kan råbe op, og det går ud over børnene. I min verden er børnene altid uskyldige, men det er dem der mærker konsekvensen.
Man har et fælles ansvar for at en klasse fungerer, og alle handlinger har en konsekvens.
I mine børns klasser er to til fire fødselarer ofte gået sammen om at holde det. Vi har haft en god fornemmelse for, hvilke forældre, der måske ikke havde fysisk rum eller overskud, og uden at synliggøre det har vi fået det til at flaske sig sådan, at deres børn (og de selv) også var med til at holde fødselsdag.
Mht. bare at invitere fx tre, så har jeg som lærer flere gange set de her fire-fem mest ombejlede drenge eller piger forlade skolen arm i arm, mens alle har vidst, at nu skulle de holde den enes fødselsdag - og der var altid nogen, der stod på sidelinjen og tydeligvis gerne ville have været med, måske TROEDE, de var "inde i varmen", og hvis skuffelse ikke var til at overse. Og dem, der aldrig var en del af et tre- eller firekløver. Hvis den kultur breder sig i en klasse, er der nogen, der aldrig kommer til fødselsdag. Det sker tit i de ældste klasser, hvor forældrene ofte lader det være mere op til deres teenagebørn selv at bestemme - men det er altså heller ikke fedt at blive fravalgt konsekvent som 13-årig.
Selvfølgelig er der undtagelser - jeg var klasselærer for en dreng med infantil autisme, som slet ikke kunne rumme fødselsdage med mere end to-tre gæster, og det var alle forstående overfor, så han holdt kun for få og deltog så heller ikke til andres, store fødselsdage. Men generelt skal man efter min mening huske at tænke på, at kabalen i en klasse sjældent går sådan op, at alle "nok" bliver inviteret med en eller flere gange i løbet af året. Nogen er med hver gang, andre aldrig nogensinde. Og der mener jeg, vi som forældre har et ansvar også for "de uønskede". Det er SÅ tydeligt, også selvom invitationer klares i fritiden, at nu skal X holde fødselsdag for Y og Z og Q - ALLE ved det.