Pikku Myy skriver:
Alle jer der svarer at han ikke skal med: Hvor går grænsen så? Skal han også have lov til ikke at tage med, hvis han virkelig ikke har lyst af en anden grund? Måske lugter klassekammeraten sjovt. Eller hans storebror har Downs og siger mærkelige ting. Eller måske er man bare i risiko for at blive drillet, hvis man leger med ham ...
Selvfølgelig skal vi stå på vores børns side, men den er nogengange lidt for nem når der bare står at drengen slår. Måske har han problemer med at finde en god plads i klassens fællesskab, og slår fordi han ikke føler sig hørt. Det lyder umiddelbart som en meget almindelig grund til at slå i 0. klasse. Er det så stadig iorden ikke at komme til hans fødselsdag?
I min verden handler det om at respektere mit barn og hans eller hendes ønsker. Selvom der i den alder stadig er er mange steder, hvor jeg ville sætte min vilje igennem som forælder, så er deltagelse her ikke et af dem.
Jeg ville som Line gøre alt for at finde ud af problemet, prøve at tale (og overtale) ham til at tage med, virkelig sælge konceptet, tænke i legeaftaler osv., men i sidste ende vil jeg ikke tvinge mit barn til at tage med til noget, der i bund og grund ikke er "nødvendigt". Det tror jeg ikke at der kommer noget godt ud af.
Og for mit vedkommende har det ikke nogen betydning, HVORFOR mit barn ikke ønsker at komme med (udover at jeg selvfølgelig vil grave i hvorfor, og tale med mit barn om grunden, og prøve at overtale), men det er i sidste ende et af de steder hvor jeg mener at min 6 årige har ret til at blive hørt, og have medbestemmelse.
Anmeld
Citér