lineog4 skriver:
For mit barn kan have det godt, skal det fællesskab barnet agerer i være godt. Det kan godt være det er at være pleaser at sætte fællesskabet højt - men så er jeg nok egentlig stolt af at være pleaser 
og jo jeg anerkender mine børns følelser, jeg hører dem, jeg forsøger at forstå dem, men jeg er også nogen gange en: jamen sådan er det bare. Min datter gik ned i efteråret, jeg startede med forståelsen, at være der og alt det man nu skal. Men det var først da jeg fik rådet: sig du hører, men du fortæller hendes følelser er kørt af sporet at det hjalp. Hun sagde det faktisk selv: det var så dejligt mor, da du sagde: okay jeg hører dig men det er ikke rigtigt og du skal stole på og gøre det jeg siger!
På samme måde mener jeg der ligger en stor anerkendelse i at stille spørgsmålstegn ved: hvorfor kan du gå i skolen om mandagen men ikke til en fødselsdag om lørdagen? Anerkendelse handler om at høre og anvende det hørte, ikke blot acceptere det hørte.
Og jo en fødselsdag hvor halvdelen af drengene melder afbud kan have store konsekvenser, og før jeg vidste om det var en snak om den dumme der slår på legepladsen ville jeg slet ikke overveje at finde på en undskyldning for min dreng.
Men egentlig reagerede jeg også mere på du skrev: jeg vil ikke hænge ud med en jeg ikke kan lide, så skal mit barn heller ikke. Men i skolen skal de bare og det tvunge fællesskab er bare så super vigtigt for læringen, for trivslen og hvis vi som forælder går ind i det med holdningen: mit barn er altid først også hvis det går ud over fællesskabet så kan det i nogle klasser virkelig blive op af bakke, og det går ikke kun ud over drengen der slår men hele klassen også ens eget barn. Og hvad når så ens egen søn har fødselsdag må han så også frasortere de han ikke kan lide og ikke gider hænge ud med?
Selvfølgelig skal der være fokus på fællesskabet. Og jeg er selv frivillig i min datters børnehave, børnefamilie gruppen i min by og min mand er med i bestyrelsen i børnehaven. Vi er henholdsvise uddannet pædagog og igang med en terapeutisk uddannelse. Så jeg synes egentlig vi har godt styr på hvad der er rigtigt Og forkert for os og for fællesskabet. Jeg vil altid være villig til at hjælpe eller gøre noget aktivt. Men det behøver ikke at være at tvinge sit barn med til en fødselsdag de ikke vil være med til, jeg ville heller ikke gøre min barn til ufrivillig barmhjertig samaritan, ved at sende det til en fest blot fordi alle de andre ikke kommer.
Ja det er synd for det barn der ikke er tilpasset og ja, han skal hjælpes, men det betyder ikke nødvendigvis at min datter behøver tage til en fest hun ikke ønsker.
Hvorfor er det at folk altid tror at det man skriver kun er sort/hvid? Det er jo utroligt svært at få ALLE "farverne" med i en skrevet debat.
selvfølgelig skal børn ikke bestemme alting selv, selvfølgelig skal vi hjælpe dem på ret køl hvis følelserne er ude af kontrol, det er det vi er der for, hver situation skal vel tages op for sig selv og derfor er det svært at diskutere på et generelt plan.
men nej, jeg vil aldrig bruge tvang til at få mit barn med til en fødselsdag fordi det er synd for de andre børn, for mig bliver det hurtigt synd for mit eget barn hvis jeg praktiserede det.
derudover vil jeg lige sige at jeg ikke mente det som en negativ ting at du er en "pleaser", blot at jeg er anderledes på det punkt fra dig og det er altså ikke forkert. Hvis vi alle var ens ville verden eddermame hurtigt blive røvkedelig, hvem skulle jeg da bruge min mandag formiddag på at diskutere med så?
det jeg kender til dig herinde fra efter de sidste par år er at du er et meget sympatisk og behageligt menneske som går meget op i fælleskab og at alle skal have det godt. Det er rigtig gode kvaliteter at have og der skal folk som dig til at minde andre om at gøre gode ting for andre og folk som Mig til at minde andre om at de skal huske sig selv og de nærmeste.
jeg havde skrevet et langt svar til en anden med en masse points i også som af en eller anden grund ikke blev postet.
Men jeg ville ikke tvinge hende til at invitere alle i klassen nej. Jeg ville selvfølgelig heller ikke tillade at holde et par stykker udenfor eller lignende. Her vil valgene bestå af: 2-4 af de nærmeste venner, hele klassen eller alle af det ene køn.
Der er masser af valgmuligheder.