Jeg tror vitterlig ikke, at et barn i den alder kan overskue konsekvenserne af at blive væk fra en fødselsdag. Det er jo ham, der mister mest ved det - de andre vil formentlig efterfølgende snakke om fødselsdagen, som med al sandsynlighed ikke kommer til at indebære, at fødselaren slår, men mere handler om, at klassekammeraterne hygger og leger. Det ville jeg i hvert fald sikre mig, at mit barn var helt på det rene med - i bund og grund er det vel sjældent så vigtigt, hvem der egentlig holder fødselsdagen, men mere, hvem der er med, og hvad de laver sammen.
Jeg ville faktisk også til enhver tid deltage i et kollegialt arrangement, selvom jeg så ikke kunne døje arrangøren, ikke bare af pli, men så sandelig også, fordi jeg ved, at det indebærer en masse hygge med de andre - og at selv kollegaen, jeg synes er belastende, kan vise sig fra en anden side og være helt fin at feste med. Så jo, i min verden går voksne også til sociale sammenkomster af pligtfølelse - og det gør vi, fordi vi ved, at tingene sjældent er så sort/hvide, at X "er dum", og derfor bliver fødselsdagen dum.
Drengen har jo aldrig prøvet at være til fødselsdag hos den anden før - og der mener jeg bestemt, at vi som forældre godt må gå langt for at give vores børn en potentielt god oplevelse og den erfaring, at X ikke altid er "dum".
Jeg ville ikke bruge tvang som fx at bære mit barn afsted, men jeg ville i den grad tale det igennem, sikre mig, han forstod, at han ville gå glip af noget og iøvrigt forklare ham, at jeg var imod dét at blive væk, når man er inviteret. Og så ville jeg iøvrigt tage fat om problemet med drengen, der slår - finde ud af, hvad der foregår, om det sker dagligt eller blot engang imellem og nævne det for læreren, så der kom klarhed over, hvad der sker.
Jeg ved iøvrigt ikke helt med den dér med "at tage sine børns følelser alvorligt" - hvad så, når "følelserne" bunder i fordomme, misforståelser, ugidelighed, intriger? Mine børn har jævnligt "følt", de ikke ville i skole - og med mindre det har skyldtes sygdom eller virkeligt alvorlige problemer, så har jeg insisteret på, de skulle afsted. Og i min verden er fødselsdage en lige så væsentlig del af "skolepakken" rent socialt som en almindelig skoledag. Nok væsentligere, faktisk.