Man kan jo ikke slippe godt afsted med at bære en modvillig 6-årig ind til en fødselsdag og bare parkere ham dér i den tilstand, så decideret tvang er der næppe nogen, der går ind for.
Som lærer kan jeg love for, at arrangementer i klassen uden for skoletiden har endog meget stor betydning for den enkelte og for fællesskabet både på kort og længere sigt. Hvad der sker til en fødselsdag på det sociale felt, kommer også ind i klasseværelset og kan være langt mere skelsættende end to ugers skolegang. Forstå mig ret - et barn kan jo have særdeles gode grunde til at misse en fødselsdag, og i den forstand er det selvfølgelig ikke liv eller død. Men den fødselsdag, som Sofie ikke kommer til, KAN være den, hvor slyngveninden kaster sin venindekærlighed på en anden, og den fødselsdag, hvor halvdelen af klassen udebliver, fordi de ikke kan lide fødselaren, glemmer han ikke foreløbig. Og det sætter altså tydeligere aftryk på klassens sociale "landkort" og kan af den enkelte opleves som havende langt større konsekvenser end to ugers sygdomsfravær fra skolen.
At acceptere sit barns modvilje mod at deltage allerede i 0. og ikke lægge synderligt pres på, er en lille åbning for, at det også fremover er legalt at vælge til og fra. Den ville jeg til enhver tid forsøge at holde lukket. Desuden ville jeg frygteligt gerne give mit barn den oplevelse med, at Søren faktisk var sød og sjov til sin fødselsdag - og ikke kun er ham, der driller og slår.
Jeg er stor tilhænger af at deltage i aktiviteter uden om klassen. Jeg går til mødre-brunch, vi deltager i klippe-klistre dage, legegrupper og fødselsdage og alle mulige andre ting. Jeg er aktiv på forældre intra og i klassens forældre-FB gruppe, så det har intet at gøre med ikke at ville deltage i noget, eller at prioritere.
Jeg vil til enhver tid mene, at det er vigtigt at deltage i fødselsdagen, men hvis jeg igennem flere uger, ikke har kunnet overtale eller lokke min 6 årige - i øvrigt meget modne og fornuftige datter - til at se noget som helst positivt i en fødselsdag, ville jeg ikke skælde ud og tvinge hende til at gå. Hvis hun igennem så lang tid, og alle mine forskellige argumenter, har holdt fast i, at hun ikke ønsker at tage afsted, så er det noget, der betyder virkeligt meget for hende.
Jeg ønsker at lære hende at lytte, respektere andre og vise empati og rummelighed, men det kan jeg jo ikke samtidigt gøre, hvis jeg totalt tilsidesætter hendes ønsker/meninger og holdninger med begrundelsen at "mor ved bedst". Det er ikke anderledes end når man mand råber af vores yngste, at hun skal holde op med at råbe, og så undrer sig over at det ikke virker....
Problemer med børn der slår, driller osv., skal ikke løses ved hjælp af fødselsdage, men fælles i klassen og forældregruppen ved hjælp af dialog, samarbejde og fx legeaftaler/legegrupper.
Havde jeg stået i TS' situation med min datter, havde jeg nok foreslået hende at vi lavede noget hun VIRKELIGT gerne ville, som fx legeland (inden fødselsdagen), og så prøvede at invitere drengen med, og se om de ikke ville kunne komme lidt nærmere, og få nogle gode timer sammen, og på den måde få hende til at ændre mening.
"Ved du hvad min skat, skulle vi ikke invitere X med i legeland på søndag - det kunne jo være at han faktisk var meget skæg at være sammen med?"