Jeg har pseudotvillinger, og jeg må indrømme at jeg klart kan se en forskel, efter at mine unger er blevet skilt ad på hver deres stue. Det er meget klart at se at de bliver mere og mere selvstændige. I starten rendte de hos hinanden hele tiden, men efter kort tid begyndte de at danne egne legerelationer og finde egne venner.
Det gav dem en masse, dels i form af at de begyndte at udvikle sig mere i forskellige retninger - basalt set opdagede lillesøster at der var andre ting i verden, end hvad storesøster interesserede sig for, og at hun også kunne have en selvstændig mening, men også at de fik nye input til deres fælles lege. Lillesøster er blevet ældre, mere moden og begyndt at tage mere "ansvar" for sig selv, og stoppede med at opføre sig om en baby.
Det var også rigtigt sundt for storesøster, der var meget beskyttende overfor lillesøster. Hun lærte at hun ikke behøvede at være "mor" og ansvarsfuld hele tiden, men også kunne være fjollet og uansvarlig engang imellem. Hun lærte noget om at stå fast, og ikke altid sætte alle andres behov foran sine egne.
Der var ingen af dem, der viste tegn på at de var trætte af hinanden før de blev skilt ad, tværtimod kom der flere konflikter ud af det, antageligvis fordi de blev mere selvstændige.
Du er deres mor, så du bestemmer, men tænk over det.
Anmeld
Citér