Flygtninge i insitutionerne.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2015

Mom2Two

skovrup skriver:

Det oprindelige indlæg virker meget dømmende over for flygtninge generelt, vedkommende har undersøgt om der kommer nogen flygtninge i den institution vedkommendes unger går i og vedkommende vil ikke være tryg hvis der var en flygtning.

Jeg stiller mig bare undrene over for tendensen til at skære alle over samme kam, i en negativ retning. 

Du har fuldstændig ret! Jeg ville ikk sende mine børn afsted uden a dem der arbejdede der var baggrundstjekket. Det ville jeg simpelthen ikke, og jeg er ikk den eneste med den holdning  

de er da velkomne, men de ku måske placeres andre steder end sammen med små børn

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2015

Bebsen

Der har været en mandlig syrisk flygtning i praktik i min drengs børnehave, hvorefter han skulle på sprogskole.... Må indrømme jeg slet ikke havde tænkt over det her med børneattester osv, men for at være ærlig, så var han vist ikke nogen hjælp, tværtimod, han kunne intet dansk og gik mest rundt og kiggede på hvad der foregik, og personalet skulle bruge en del tid på at prøve at forklare ham tingene,da han hverken kan dansk eller engelsk... Men han er nu rigtigt sød, han bor skråt overfor os, og han hilser altid med smil osv, jeg har givet ham kage nogle gange jeg har bagt for meget og han har inviteret mig hjem og ryge vandpibe  hvilket jeg dog sagde nej tak til... Ved ikke helt hvordan jeg skal forholde mig til den her massive kultur og sprog barriere, ville ellers gerne være bedre til at byde velkommen... 

Men jeg syns det ér bekymrende at institutionerne får folk ind, uden børneattest, uanset nationalitet!! 

Anmeld Citér

8. december 2015

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv
skovrup skriver:

Det oprindelige indlæg virker meget dømmende over for flygtninge generelt, vedkommende har undersøgt om der kommer nogen flygtninge i den institution vedkommendes unger går i og vedkommende vil ikke være tryg hvis der var en flygtning.

Jeg stiller mig bare undrene over for tendensen til at skære alle over samme kam, i en negativ retning. 

Det skal man heller ikke (skære alle over en kam) jeg vil også helst tro på det positive i mennesker, og går helt og holdent ind for at folk fortjener en chance, men jeg forstår godt bekymringen når det handler om børn 

Anmeld Citér

8. december 2015

Mom2Two

Sprit25 skriver:

Så hvis en uddannet syrisk flygtning med en ren straffeattest(som er ligegyldig inderst inde fordi selvom du ikke er dømt kan du godt have pillet) skulle arbejde i dit barns institution ville du sige nej? 

Hvis personen var tjekket og uddannet? Så havde ikk haft et problem.

Anmeld Citér

8. december 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg har også godt læst artiklen, og må i drømme, at jeg lige først tænkte at det var slet ik en tanke jeg ville ha haft i forbindelse med at der sku ansættes nye voksende i feks en børnehave, simpelhen fordi jeg selv er pædagog og self derfor er van til at der altid er blevet indhentet en attest osv.

Jeg føler problemet ligger i at man i virkeligheden ik ved om de voksende der ska passe vores børn, har en ren attest på nogle bestemte områder, som jo er ret så vigtige i forhold til vores børns sikkerhed.

Udover det så føler jeg at vi som forældre er nød til at stole på at dem der arbejder med vores børn, det er nogen vi kan stole på, og som vil vores børn det bedste. Her er det ledernes ansvar at finde de folk der egner sig bedst til opgaven, også forventer jeg self at det er nogen der kan snakke og forstå dansk og dansk kultur, på lige måde med deres eget modersmål og kultur. 

Self ska alle jo have en chance for et bedre liv, et ordenligt arbejde osv, og jeg tror på og håber derfor at de folk der kommer ud i de forskellige jobs, er folk der er blevet tjekket og som lever op til de krav, der er i forhold til jobbet, og at det ik bare er nogen der ska ind for at staten kan få opfyldt deres kvoter osv. VH stine

Anmeld Citér

8. december 2015

Anonym

Så hvis en uddannet syrisk flygtning med en ren straffeattest(som er ligegyldig inderst inde fordi selvom du ikke er dømt kan du godt have pillet) skulle arbejde i dit barns institution ville du sige nej? 

Det har jeg ikke sagt noget om, men vil ikke være tryg ved situationen. Og inden du sidder og bedømmer, at jeg er rasist mm så er grunden en anden. Nemlig at jeg intet kendskab har til flygtningen og deres mentalitet . Så ved ikke om det kan være nogle kulturelle forskelle i forhold til børne opdragelse mm. Hvordan børnene bliver håndteret . Om deres situation i deres hjemland , har nogle psykiske konsekvenser for dem.

Anmeld Citér

8. december 2015

anjo01

SofiaMik skriver:

Jeg forstår godt din bekymring uden at have læst andre steder om det.

Jeg tror folk ville svare anderledes, hvis det var danskere, som man ikke kunne hente straffeattest på. Synes der går lidt halalhippie i den. 

Jeg vil da selvfølgelig også gerne hjælpe flygtninge, men jeg ville da aldrig gå på kompromis omkring det dyrebareste, som jeg har - nemlig mine børn. 

Det er sikkert gode og rare mennesker de fleste af dem, men det ændrer ikke på, at der skal være samme regler for alle, så man trygt kan aflevere sine børn.

De folk - af alle racer - der begår overgreb på børn, beskrives ofte som søde og rare og ingen havde set det komme. 

Der er jeg af en hel anden holdning. Jeg synes der er tendens til, at så snart man sætter spørgsmålstegn ved flygtninge og hvordan disse bliver håndteret i Danmark, så er man pludselig racist. Jeg vil personlig ikke klassificere mig selv som racist, men som en borger i et samfund, der forsøger at gøre sit bedste for alle de nytilkomne, men som måske gaber over for stor en mundfuld. 

Nu er jeg gravid med mit første barn og har derfor ingen i institution (men er under uddannelse som lærer, så arbejder inde for samme sektor), men jeg synes personligt at det er skræmmende, at folk - mænd som kvinder, sorte, hvide eller blå - kan få lov til at arbejde med børn uden at man kan undersøge, hvorvidt de har misbrugt den tillid børn får til de omkringværende voksne. Jeg synes faktisk slet ikke det er okay, at vi vil udsætte børn for den risici (ja, risici) ikke at kunne tjekke op på de mennesker, der er en fast del af deres hverdag. 

Anmeld Citér

8. december 2015

januar16

Har lige googlet lidt, bare for at være mere informeret.

Børneattesten blev indført som frivillig ordning i 2001 og blev et obligatorisk i 2005

Kilde: http://www.b.dk/nationalt/brug-af-boerneattester-kan-gaa-for-vidt-0

(det står i faktaboksen i venstre side)

Så det er altså kun 10 år siden at man bare måtte stole på at dem der arbejder med børn bare godt kan lide at arbejde med børn og ikke har nogle grimme intentioner. Jeg antager at der har været noget 'jobsamtale' eller en fagperson der har udvalgt de pågældene flygtninge, for jeg tænker at de har en del at vælge imellem.

Anmeld Citér

8. december 2015

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Mom2Two skriver:

Du har fuldstændig ret! Jeg ville ikk sende mine børn afsted uden a dem der arbejdede der var baggrundstjekket. Det ville jeg simpelthen ikke, og jeg er ikk den eneste med den holdning  

de er da velkomne, men de ku måske placeres andre steder end sammen med små børn

Så vil jeg lige citere  alenemor42, som sagde det så fint: 

"Størstedelen af alle de misbrugssager der har været i institutioner, hvor der er faldet dom er begået af mennesker der ikke var dømt i forvejen. Så en børneattest er fuldstændig ubrugelig til andet end at se om man er dømt for misbrug af børn... hvilket de færreste er

Derudover er det så utroligt få sager der reelt har været noget hold i omkring misbrug i institutioner.

Chancen for at ens barn skulle blive misbrugt af et familiemedlem eller en i omgangskredsen er langt større !

Der går lidt "jagten" i den. "

Må nok ærligt indrømme, at der er andre ting der er mere bekymrende i det her samfund....

Anmeld Citér

8. december 2015

Lenchick

Mom2Two skriver:

Du er da velkommen til a risikere dine egne børns sikkerhed, men døm ikk mig fordi jeg ikk vil ha mine børn ska være det mindste i utrygge hænder.

Mine børn elsker alle mennesker og ved du hvad? De har været til samtlige fester/arrangementet på min arbejdsplads, de har hoppet og danset med alle de lækre skønne mørke unger, de fik kys af deres mødre (uha! Tænk hvis de har fnat og tuberkulose).

Absolut de fleste forældre vi har boende på asylcenteret er kærlige, kompetente og meget overbeskyttende. Nogle har oplevet at miste børn enten i krigen eller under flugten og mange forældre er bange for en gang opkast og tynd mave hos deres børn, fordi mange steder dør børn pga disse ting. 

Det vigtigste er, at de er alle mennesker, ligesom dig og mig, uanset hudfarve og beklædning. 

Det værste dine børn kan blive udsat for, er arabisk eller somalisk mad og lidt anderledes kultur i deres institution. Synes du ikke det er berigende?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.