Julegaver, kender man da ikke sit barn?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. november 2015

lineog4

Nu har jeg ikke lavet sådan en opdatering, så bliver ikke ramt personligt og bliver heller ikke provokeret af, at du mellem linierne nærmest fortæller de forældre de er knapt så gode og selvsagt ikke kender eller taler med deres børn 

Men jeg taler da med andre med børn og der kan snakken da sagtens opstå om inspiration til gaver. Og jo jeg kender mine børn, jeg ved hvad de leger med, jeg taler med dem hver dag om stort set alt. Men nu er det bare sådan jeg ikke er en stor forbruger, jeg sætter sjældent mine ben i legetøjsbutikker, ser ikke reklamer da børneprogrammer med reklamer ikke er en del af vores hjem mm. Derfor ved jeg, at jeg ikke kender til alt legetøj i DK og tænk om der var noget super sjovt jeg bare burde tjekke ud til mine unger... 

Synes modsat dig, at de der aldrig spørger ud fra devicen: jeg ved alting bedst selv, måske mangler at kunne udvide sin horisont og glemmer man lærer hele livet også om legetøj og andre ting. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2015

drabo

Profilbillede for drabo

Det er lidt sjovt, som at "jeg undres over" lidt er blevet den nye "ikke for at støde nogen". Synes nemlig altid folk der undres, skriver nogle meget forargede indlæg omkring det de undres over.

men som svar på,dit spørgsmål. Mange forældre vil gerne finde GAVEN til deres barn, vi dømmes jo tydeligvis også på det af vores omverden kan man jo se på dit opslag også. Og ja min pige ønsker sig mange ting, men måske synes jeg at fem udklædningskjoler er rigeligt selvom hun ønsker sig mange flere og selvom hun elsker at lægge puslespil har vi også rigeligt af dem. Hun ville blive overlykkelig for både prinsessekjoler og puslespil, men måske var der noget legetøj derude, som ingen af os lige havde tænkt på eller set, som ville være endnu bedre, og så skader det vel ikke at spørge sine venner og bekendte om hjælp.

det er lidt som at konkludere, at folk ikke kan lave mad og slet ikke kender deres familie, når der dukker endnu en " hvad skal vi spise til aften?" Opdatering op. 

Der er vel intet galt i at søge lidt inspiration og hjælp fra sine venner uden at de skal dømme en som en dårlig forældre, der ikke kender sit barn og/eller overforkælet det.

Anmeld Citér

29. november 2015

Christine

Anonym skriver:

Åh jeg må indrømme, at jeg bliver en smuuuule frustreret over at se de tusindvis af opslag på facebook hvor forældre beder om idéer til julegaver, til deres egne børn. Jeg må indrømme jeg forstår det ikke. Jeg ved udmærket hvad mit barn vil lege med og synes er sjovt og ellers snakker jeg med ham?! Ofte er undskyldningen at "de har alt", og det bliver jeg ærlig også lidt forarget over. Kan det virkelig være rigtigt at man giver og giver og giver sit barn, på et sådan niveau at man ikke kan købe gave til dem til jul/fødselsdag? Jeg synes det er ærgerligt, og lidt pinligt faktisk. Jeg har arbejdet i institution i mange år og jeg ville ærligt kunne finde en gave til hver af 'mine' børn, hvis jeg skulle, som jeg er sikker på de ville blive glade for, fordi jeg mener jeg kender dem, bruger jo en masse tid på dem.

Er det mig der er helt gal på den og bare ikke giver mit eget barn nok gaver til hverdag? 

Ej, jeg kunne ærligt godt tænke mig at høre lidt om det, og hver gang jeg spørger på en statusopdatering bliver vedkommende fornærmet, så nu spørger jeg her, anonymt, oog med mulighed for at svare anonymt; hvordan kan man ikke selv vide hvad man skal give sit barn i gave?

Er gæt er at man prøver at forventningsafstemme. Måske ved folk ikke om de "bør" give rigtigt dyre gaver såsom iPad osv. Den tanke har da strejfet mig. Men for det første har vi overhovedet ikke råd og for det andet synes jeg ikke en iPad er legetøj som sådan.

Så måske er det ikke kun et spørgsmål om.at kende sit barn, men også om presset udefra?

Anmeld Citér

29. november 2015

alenemor42

Der er jo også nogle børn som ikke interesserer sig synderligt for legetøj.... så bliver det begrænset hvad kan og vil købe med mindre det skal stå på en hylde og samle støv. 

At skulle give sin 4 årige kun tøj fordi legetøj måske ikke er den vilde succes er måske ikke fedt for glæden for barnet ved at pakke eks. Kun tøj er sgu nok begrænset.

Det der med du undrer dig holder ikke i forhold til din formulering i tråden, du er tydeligvis forarget over de forældre der spørger og du sætter rent faktisk spørgsmålstegn ved om de nu også er gode nok forældre.... det er pænt ulækkert at have sådan en holdning ud fra om folk ved hvad de skal give i gave eller ej 

Anmeld Citér

29. november 2015

lineog4

Dig, mig og vores lille prinsesse <3 skriver:

Mit svar ganske kort og hurtigt vil være:

1. At ens børn får for mange ting (overforkælet)

2. At man ikke bruger nok tid på at vise interesse for dem (har for travlt med egne behov). 

3. At man ikke vil spørge ind til deres ønsker og behov

Jeg tænker selv det samme når jeg ser de opdateringer :/

Jeg har en datter på 1 1/2, og jeg tror hun har ca. 8-10 ønsker til jul. Vi køber ikke ting til hende hver dag for det ønsker jeg ikke, at hun skal vokse op med. 

God jul til alle - og huske julen handler om så meget mere end gaver 

Kunne det ikke også være:

1. Man ser ikke mange reklamer

2. Man er ikke ofte i legetøjsbutikker eller på nettet og kigge legetøj

3. Man genbruger fra det ene barn til det andet

4. Man er nysgerrig på hvad andre har af gode ideer

5. Man har et barn som ikke er slave af BR og rent faktisk ikke ønsker sig noget fra BR

6. Man ved man ikke ved alt

Anmeld Citér

29. november 2015

Jealyn

Ærligt har jeg aldrig ladet mig provokere eller været forundret over hvad folk skriver på facebook. 

Anmeld Citér

29. november 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her har vi også 2 piger der Feks begge er kæmpe Frost fans, og begge ønsker sig ting derfra. Vi har allerede masser fra leg det tema.

De er også begge vilde med Dc mackstuffin (staves?) 

Udover det elsker de modelervoks, tegneting osv. 

Barbie.

Eftersom de tit ønsker sig det samme, ka det faktisk være lidt svært at finde på andet og sjove gaver, som de ik allerede har i en eller anden udgave, så jeg ku sagtens finde på at spørge hva andre forældre giver deres børn på ca samme alder som mine.

Jeg ku feks også sagtens finde på at spørg efter inspiration, til julegaver til kæresten, og ham er jeg da ellers ret godt bekendt med efter 13 år sammen VH stine

Anmeld Citér

29. november 2015

anna111

Profilbillede for anna111

Nej jeg kender ikke rigtig hvad mit barn vil lege med hun er kun 19 mdr så nej jeg kan ikke spørger hende hvad hun vil lege med for her hjemme er alt spændende at tage frem og ligge på gulvet og så tage noget nyt. 

Men jeg har dog selv fundet på noget uden at spørger andre men kan ikke se hvad der er galt i at få noget inspiration og ideer fra andre det kunne jo være at de havde en mega god ide som man ikke lige har tænkt på vis man netop har et barn der ikke gider at lege med noget bestemt. 

Hvorfor har folk nu om dage så pisse travlt med at dømme andre ? !  

Man skulle tro at folk bare har det så dårligt med sig selv at de bare bliver nød til at pege fingre af andre for at få det beder med sig selv. . 

Anmeld Citér

29. november 2015

Dig, mig og vores små prinsesser <3

Profilbillede for Dig, mig og vores små prinsesser <3
Alt hvad jeg ytre herinde ønsker jeg bliver herinde :)
lineog4 skriver:

Kunne det ikke også være:

1. Man ser ikke mange reklamer

2. Man er ikke ofte i legetøjsbutikker eller på nettet og kigge legetøj

3. Man genbruger fra det ene barn til det andet

4. Man er nysgerrig på hvad andre har af gode ideer

5. Man har et barn som ikke er slave af BR og rent faktisk ikke ønsker sig noget fra BR

6. Man ved man ikke ved alt

Vi ser heller ingen reklamer her (både på papir og på tv). 

Jeg er sorter aldrig i legetøjsbutikker. Måske 4-5 gange Maks om året. 

Vi arver også virkelig mange ting til vores. 

4 = enig

5 hænger sammen med punkt et og to tænker jeg. 

6 enig. 

Men alt i alt kan jeg da godt se hvad min datter hygger sig mest med.  Og se hvad hun ofte leger med i vuggestuen. Derfor forstår jeg ikke man ikke går ud fra sådanne ting i stedet for hvad alle andre forældre køber. For så ender man vel alligevel med af være legetøjsslave? 

Anmeld Citér

29. november 2015

lineog4

Vi ser heller ingen reklamer her (både på papir og på tv). 

Jeg er sorter aldrig i legetøjsbutikker. Måske 4-5 gange Maks om året. 

Vi arver også virkelig mange ting til vores. 

4 = enig

5 hænger sammen med punkt et og to tænker jeg. 

6 enig. 

Men alt i alt kan jeg da godt se hvad min datter hygger sig mest med.  Og se hvad hun ofte leger med i vuggestuen. Derfor forstår jeg ikke man ikke går ud fra sådanne ting i stedet for hvad alle andre forældre køber. For så ender man vel alligevel med af være legetøjsslave? 

Måske jeg bare har dybt inspirerende bekendtskaber, men de har netop ideer hvor jeg tænker: vauw det havde jeg aldrig tænkt på eller set. 

Så vokser ens barn også på færdigheder, så måske vuggestuens favorit legetøj ikke er udfordrende nok og man aner ikke hvad der hitter i næste aldersgrupper.

Jeg er i hvert fald ikke bleg for at modtage gode råd og tror heldigvis ingen omkring mig dømmer mig som en mor uden indsigt i mine egne børn eller at jeg ikke gider taler med dem, alene fordi jeg elsker at høre andres gode ideer. Det gælder jo ikke kun gaver, kan også handle om oplevelser, hvilke bøger skal vi læse, hvilke sko er gode, hvilken flyverdragt holder varmen osv. 

Og hvad med bøger, mine børn får hvert år en bog og jeg kender da ikke alle bogtitler til børn og har fået stor hjælp fra min omgangskreds (de i boghandler ved sjældent meget mere for de er "alene" uddannet sælgere og ikke boghandlere).

Og så et lille ps jeg aner ikke hvad mine børn skal have til jul! Ville helst lade være med gaver - for de har virkelig alt for meget, og nej de får ikke gaver hele tiden, men der er legetøj fra 12 år her hjemme plus lidt i overskud fra min mands store dreng og mig selv. Og yndlingstingene nu er: balloner, perleplader, bolde og den store røvfyld LEGO de allerede har og som de ikke vil samle på den officielle måde men ud fra egen fantasi så de har rigeligt. Men de bliver nok slemt skuffede over tøj (hvilket de også har for meget af) eller oplevelser alene....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.