Jordemødre med tørklæde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. november 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil
MB23 skriver:

Hej

Jeg sidder her med en opgave om religiøse symboler i det offentlige rum, og i den forbindelse vil jeg spørge jer om hvad jeres holdning er når det gælder jordemødre med tørklæde. Jeg har stødt på en lignende tråd før, men den er fem år gammel.

Jeg håber i vil hjælpe og uddyb gerne jeres svar - tusind tak på forhånd.

Selvfølgelig ikke! Jo en Jordemoder i niqab, (ville ikke være rart at skulle guides af een man ikke kunne se ansigtet på. Men absolut ikke tørklæde det er jo ligegyldigt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2015

Roselil

Taco78 skriver:

"Burkaen dækker fra top til tå og bæres især af afghanske kvinder. Foran øjnene er der syet et net, så kvinden kan se ud uden selv at blive set." 

Bare lige for at opklare hvad det er vi snakker om 

Edit: hov mit link kom ikke med... 

http://www.religion.dk/billeder/billedserie-kan-du-kende-forskel-på-muslimske-slør

Der er mange forskellige betegnelser for islamiske klædedragter da muslimer jo kommer fra forskellige lande burka kan således både forståes som den afghanske med net for øjnene nogenlunde som den arabiske niqab eller som den somaliske dragt der dækker krop og hår, men ikke ansigt en pendan til den er den arabiske abaya.

Anmeld Citér

29. november 2015

Roselil

lineog4 skriver:

For min skyld må jordemoderen have tørklæde, være trans, bære kalot (så er det jo så en mand), rosenkrans, omvendt kors mm. Jeg tror alligevel ikke på noget af det så det vil ikke i min tro ændre på min fødsel. 

Bare han/hun er dygtig til sit arbejde både det fysiske og det psykiske. Sprog problemer hmm tror jeg sagtens jeg kunne overleve uden at forstå alt - tror jeg ikke jeg gjorde alligevel da jeg var inde i mig selv. 

Dog har jeg en gang fået en abort som viste sig at være et vindæg, og forklaringen om de måske ikke havde fået alt med, at jeg kunne opleve at blive syg og så skulle komme akut osv blev serveret af en med tørklæde og det virkede egentlig lidt underligt fordi tørklædet jo blandt andet sender signal om at abort er forbudt - det var egentlig over min grænse, men det havde et stort synligt kors også været

I islam er der faktisk forskellig opfattelse af, om abort er forbudt. Nogle mener at det er lovligt indtil 12 uger, da det menes at det er her sjælden indtræder i fostret

Anmeld Citér

29. november 2015

Anonym

Er der tale om niqab eller hvad det nu hedder der dækker ansigtet så ja, da ville jeg afvise, jeg ville ikke føle mig tryg når jeg ikke kunne se ansigtet til den personen du behøver hjælp fra under et af de vigtigste øjeblik i livet,

er der kun tale om burka der dækker håret, så nej, da ville jeg ikke afvise :-)

Bare til info, så dækker burkaen, netop alt. Det er ikke et tørklæde, som du skriver  ( red. kan se andre end jeg, også har gjort opmærksom på det)

Anmeld Citér

29. november 2015

modesty

MB23 skriver:

Hej

Jeg sidder her med en opgave om religiøse symboler i det offentlige rum, og i den forbindelse vil jeg spørge jer om hvad jeres holdning er når det gælder jordemødre med tørklæde. Jeg har stødt på en lignende tråd før, men den er fem år gammel.

Jeg håber i vil hjælpe og uddyb gerne jeres svar - tusind tak på forhånd.

Det ville jeg overhovedet ikke have noget imod. Kan ikke se hvad problemet skulle være.

Anmeld Citér

29. november 2015

Unalisa

Fedt at se at mange ikke kigger efter en persons påklædning men personens faglighed

Anmeld Citér

29. november 2015

Anonym

Jeg ville nok studse lidt over det, men acceptere såfremt hun talte flydende dansk, kunne se hele ansigtet og ellers var fagligt i orden. 

Til gengæld vil jeg have det sværere med en mandlig jordemoder. Vil helst ikke have andre end min egen mand i den ende. Har prøvet en mandlig fødselslæge under presseveer samtidig med at jeg desværre havde afføring og i situationen overlevede jeg da, selvom der var dobbelt op på ikke-komfortzonen, men jeg føler mig bare ikke tilpas med mænd omkring mit underliv og har også valgt en kvindelig gynækolog.

Men tror kun  jeg ville sige virkeligt fra, hvis jeg ikke følte mig i sikre hænder,  f.eks hvis man ikke forstod mig eller omvendt. 

Anmeld Citér

29. november 2015

Risse

Jeg ville ikke på grund af tørklædet, men hvis jeg virkelig havde svært ved at forstå hende (som mange herinde også diskuterer), da ville jeg først sige det til hende pænt og så se om ikke hun kunne tale lidt tydeligere. Hvis det ikke virkede, så ville jeg nok bede om en anden, da kommunikation er vigtig i sådan en situation.

Når det så er sagt er jeg da overbevist om at det er de færreste jordmødre, der ikke er til at forstå og så er jeg af den overbevisning, at hendes faglighed intet har med et tørklæde at gøre, ej heller etnicitet, religion eller køn for den sags skyld. 

Anmeld Citér

29. november 2015

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Jeg har svaret nej. Det ville ikke gøre mig det mindste!!!

Derudover jeg vil lige tilføje, at jeg synes det er vildt, hvor mange herinde, der med det samme drager parallel mellem en person med tørklæde og manglende danskkundskaber . Det behøver altså ikke at hænge sammen, og hvis man har gennemgået en uddannelse som jordemoder, så kan man nok også tale/forstå dansk 

Anmeld Citér

29. november 2015

firstimemom

Hvis hun har styr på sit job, ville jeg ikke afvise. Tørklæde eller ej - hun har været igennem samme uddannelse som enhver anden. Jeg synes, at det er totalt latterlig og mærkeligt, at folk kan afvise af den grund. Og én skriver, at man ikke kan se vedkommende - øhm, det er jo lidt forkert. Man kan da godt se vedkommende - man har øjenkontakt med øjnene og ikke håret jo. Så er det fuldstændig ligegyldigt og underordnet om håret under det tørklæde er blondt, lysebrunt, sort eller striber.. Jeg skiftede min ikke-tørklæde-bærende dansk jordemoder, men det var fordi, at hun ikke kunne finde ud af at kommunikere. Hun var i sin egen verden og havde slet ikke styr på noget. Så ville jeg da hellere have en jordmoder med tørklæde, der er tilstede og har styr på tingene. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.