Jordemødre med tørklæde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2015

Frk.S

Det ville ikke betyde noget for mig. 

En persons religiøse overbevisning, siger i min verden ikke noget om deres faglige kunnen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2015

Anonym

Jeg ville som udgangspunkt ikke afvise hende, men heller ikke være 100 % tilpas i situationen. 

Der er flere ting i det - bl.a. hygiejne. Jeg arbejder selv indenfor et sundhedsfagligt fag, hvor vi bærer uniform. 

Jeg personligt ville have behov for klare linjer og derfor at stille nogle spørgsmål. Eksempelvis ift. at give hånd til mænd - ikke fordi min mand skal holde hende i hånden, men fordi han ved nr. 2's fødsel har et ønske om at deltage og tage i mod. Det vil han jo nok ikke få lov til alene og det kræver derfor, at han og jordemoderen står i samme ende og kropskontakt vil nok ikke kunne undgås. Jeg tænker ikke, at det er et problem for hende, når hun har valgt et sådan job og jeg ved at mange muslimer giver hånd til begge køn og der er stor forskel på hvor troende man er. Men omvendt har hun valgt at bære et religiøst symbol på hendes arbejde - så jeg kan ikke vide det med sikkerhed. 

Hvis ikke dette kun lade sig gøre pga. overbevisning, der ikke er sundhedsfaglig, ville jeg bede om en anden jordemoder - både for vores og hendes skyld. Hvis dette er en grænse for hende er det jo heller ikke rart for hende, at den bliver overskredet. 

Blot et par eksempler. 

Anmeld Citér

5. december 2015

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har stemt nej, og jeg er ikke racist, har skam flere venner med anden kultur og baggrund end dansk. 

Jeg synts at lige netop sådanne personer om de så arbejder på sygehus eller ude i jordmordhusene ikke skal have tørklæde på. Jeg kunne ikke forstille mig at skulle ligge der også er det en med tørklæde der tager mod mit barn, jeg så helst at persone havde den region fri sp kan kan få rigtigt kontakt til personen under fødslen f.eks.

Hvis det ikke er rasicitisk så ved jeg ikke hva du vil kalde det.. 

Det et stykke stof rundt om håret Hvordan ka det genere dig... du ka sgu se hendes ansigt hva ska du dog bruge hendes hår til.. 

Anmeld Citér

5. december 2015

Bare gæst

Ærligtalt så ville det ikke genere mig, for hvorfor skulle det også det? Kvinder med tørklæde tager samme uddannelse som kvinder uden ... Kompetencen ligger jo ikke i tørklædet..

Anmeld Citér

8. december 2015

MB23

Tak for jeres svar, dejlige damer! 

Personligt har jeg selv en omgangskreds med piger der bærer tørklæde, og de har svært ved at bestemme sig for uddannelsesvalg, netop pga. de bærer et tørklæde - de frygter andres reaktioner . Det er ÆRGELIGT!! 

Jeg vil absolut ikke selv personligt, fravælge en jordemoder pga. et tørklæde eller et kors for den sags skyld, der er hendes kompetencer som jordemoder og vores kontakt med hinanden der egentligt betyder noget.

Anmeld Citér

8. december 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
MB23 skriver:

Tak for jeres svar, dejlige damer! 

Personligt har jeg selv en omgangskreds med piger der bærer tørklæde, og de har svært ved at bestemme sig for uddannelsesvalg, netop pga. de bærer et tørklæde - de frygter andres reaktioner . Det er ÆRGELIGT!! 

Jeg vil absolut ikke selv personligt, fravælge en jordemoder pga. et tørklæde eller et kors for den sags skyld, der er hendes kompetencer som jordemoder og vores kontakt med hinanden der egentligt betyder noget.

Hvor er det synd at de føler sig hæmmet pga tørklædet. Det burde bare ikke været et issue i 2015!! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.