Jeg ville som udgangspunkt ikke afvise hende, men heller ikke være 100 % tilpas i situationen.
Der er flere ting i det - bl.a. hygiejne. Jeg arbejder selv indenfor et sundhedsfagligt fag, hvor vi bærer uniform.
Jeg personligt ville have behov for klare linjer og derfor at stille nogle spørgsmål. Eksempelvis ift. at give hånd til mænd - ikke fordi min mand skal holde hende i hånden, men fordi han ved nr. 2's fødsel har et ønske om at deltage og tage i mod. Det vil han jo nok ikke få lov til alene og det kræver derfor, at han og jordemoderen står i samme ende og kropskontakt vil nok ikke kunne undgås. Jeg tænker ikke, at det er et problem for hende, når hun har valgt et sådan job og jeg ved at mange muslimer giver hånd til begge køn og der er stor forskel på hvor troende man er. Men omvendt har hun valgt at bære et religiøst symbol på hendes arbejde - så jeg kan ikke vide det med sikkerhed.
Hvis ikke dette kun lade sig gøre pga. overbevisning, der ikke er sundhedsfaglig, ville jeg bede om en anden jordemoder - både for vores og hendes skyld. Hvis dette er en grænse for hende er det jo heller ikke rart for hende, at den bliver overskredet.
Blot et par eksempler.
Anmeld
Citér