Teenager - alkohol

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. november 2015

bøllen

Pikku Myy skriver:

Min søn er kun 7 år, så det er ikke aktuelt her endnu, men en af mødrene fra klassen har også en dreng i de store klasser, og hun har fortalt lidt.

En af de ting hun fortalte, som jeg egentlig ikke ville have tænkt over, er at det kan være en god idé at starte med alkohol i slutningen af folkeskolen. Her kender børnene/de unge hinanden rigtig godt, og det er et trygt miljø at finde sine egne grænser i. Sat i modsætning til først at starte på ungdomsuddannelsen, hvor man nemmere kommer til at gøre ting for at være sej eller passe ind.

Det tror jeg også er en rigtig god ide og syntes den tanke virker fornuftig. Syntes bare at 14 måske er lige tidligt nok , men ser jo også helst de aldrig drikker  ha ha ... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2015

alenemor42

bøllen skriver:

Hvad siger din datter til det ?? Acceptere hun blot dette ? Er det normalt noget man tar op i klassen ? 

Jamen hun har godtaget det, fordi jeg giver hende nogle ordentlige argumenter for det. Så det ikke bare bliver et forbud bare fordi.

Ja jeg syntes det er meget normalt at tage det op i klassen... det gjorde vi også i min søns klasse han er nu 21, der var holdningen at de godt måtte drikke med undtagelse af mig. Min søn var heldigvis ikke synderligt interesseret i fester og spiritus. Han har et helt normalt forhold til spiritus idag.

Jeg forklarede min datter om at man ikke aner hvad man laver når man får for meget at drikke som så ung og at man kan ende i situationer som man ikke kan overskue konsekvenserne af.

Anmeld Citér

18. november 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
bøllen skriver:

Problemet her ligger nok lidt i , både at jeg nok syntes det er for tidligt og at trods forældre opsyn stoler, jeg ikke på rammerne der. Må have en snak med deres far og derefter dem. Inden jeg tar en endelig beslutning  

Hvad er du nervøs for mht rammerne helt præcist? Er det nogen rødder de er inviteret hos? 

Anmeld Citér

19. november 2015

Zelinasmor

Jeg synes 14 år er meget passende når det drejer sig om et par genstande til en privatfest. Både jeg og mine venner begyndte at drikke en smule da vi var 14 (konfirmeret). Jeg har den erfaring i dag, at man får mest ud af at vise tillid til sine teenagere og forklare dem hvad for meget alkohol f.eks medfører, da mange (ikke alle) bare vil trodse og smage løs af alle de andres drikkevarer. Så vil jeg meget hellere give grønt lys og så f.eks købe 2 ROM/cola eller brezzere f.eks til hver og så sige at det er det. Hvis de så drikker mere end det aftalte og du kommer til at hente dem plørefulde, så ville jeg ikke tillade det igen i nærmeste fremtid. Men jeg synes de skal have lov til at vise at de kan styre sit forbrug. 

Udover det synes jeg lidt vi er blevet for pylrede som forældre. Helt ærligt, hvor mange drak først da de var 16+ første gang? Ikke særlig mange 

Anmeld Citér

19. november 2015

bøllen

Mor11 skriver:

Hvad er du nervøs for mht rammerne helt præcist? Er det nogen rødder de er inviteret hos? 

Vil helst ikke sidde og udlægge en familie . Men der er nogle rammer som er meget anderledes end vores. Som vi bestemt ikke r helt trygge ved. Ikke at vi på nogen måde er pylret. Kan bare godt tvivle på hvor meget styr der vil være på de unge. 

Anmeld Citér

19. november 2015

bøllen

Zelinasmor skriver:

Jeg synes 14 år er meget passende når det drejer sig om et par genstande til en privatfest. Både jeg og mine venner begyndte at drikke en smule da vi var 14 (konfirmeret). Jeg har den erfaring i dag, at man får mest ud af at vise tillid til sine teenagere og forklare dem hvad for meget alkohol f.eks medfører, da mange (ikke alle) bare vil trodse og smage løs af alle de andres drikkevarer. Så vil jeg meget hellere give grønt lys og så f.eks købe 2 ROM/cola eller brezzere f.eks til hver og så sige at det er det. Hvis de så drikker mere end det aftalte og du kommer til at hente dem plørefulde, så ville jeg ikke tillade det igen i nærmeste fremtid. Men jeg synes de skal have lov til at vise at de kan styre sit forbrug. 

Udover det synes jeg lidt vi er blevet for pylrede som forældre. Helt ærligt, hvor mange drak først da de var 16+ første gang? Ikke særlig mange 

Er delvis enig , men ikke i at 14 er en passende alder at drikke til en fest. Det syntes jeg er lige tidligt nok . Man kan sikkert godt kalde det pylret eller måske mere fornuftig. 

Anmeld Citér

19. november 2015

Benjamins'mor

bøllen skriver:

Alle svar er velkommen  jeg ser jo helst de aldrig drikker ha ha .... De viser endnu ikke den store interesse men det kommer jo nok . Små mængder ?? Hvor meget er det sådan cirkus ? Var det under voksen kontrolleret forhold ? 

1-2 genstande. Og ja, der var altid en voksen til stede.

Anmeld Citér

19. november 2015

Tin

Profilbillede for Tin
bøllen skriver:

Jeg har 2 teenager drenge på 14 som er blevet inviteret til fødselsdag, hvor der bliver serveret øl. Det er hos en jævnaldrende klassekammerat. Kan mærke det er med meget blandet følelser, jeg ser på dette. 

Så søger lidt " råd " historie fra andre med større børn.

hvornår begyndte jeres at smage på alkohol ?

Mine ældste børn er hhv 20,  17 og 14 år.

Den ældste flyttede hjemmefra da hun var lige knap 18 år, og havde aldrig vist interesse for alkohol. Men begyndte selvfølgelig herefter at gå lidt i byen. Hun drikker aldrig meget.

De to drenge på 17 og 14 har aldrig vist den store interesse for det. Ham på 17 har aldrig smagt alkohol fordi han ikke vil og ham på 14 smagte til hans konfirmation, og har siden ikke drukket alkohol.  Så egenlig har jeg aldrig stået i det dilemma. 

MEN stod jeg i det, så kom ham på 14 ikke med,under de forhold du beskriver.  Om han så stampede nok så hårdt i gulvet og kaldte mig alverdens øgenavne. Nej det er alt alt for tidligt at sende dem afsted til noget så løssluppen som du beskriver. De kan ikke selv tage ansvaret og de kender ikke konsekvenserne. Kun hvis jeg vidste at det var ansvarsfulde forældre og at der var sat klare regler op omkring hvad de måtte indtage. Også ville jeg stadig hente ham tidligt.

Synes ikke at de skulle drikke som sådan før de er fyldt 16.

Anmeld Citér

19. november 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
bøllen skriver:

Vil helst ikke sidde og udlægge en familie . Men der er nogle rammer som er meget anderledes end vores. Som vi bestemt ikke r helt trygge ved. Ikke at vi på nogen måde er pylret. Kan bare godt tvivle på hvor meget styr der vil være på de unge. 

Okay.det er lidt svært at sætte sig ind i uden reel info. Om forældrene er socialt ude at skide og kunne finde på at smutte fra festen eller hvad vi er ude i. Men fair nok. 

Da jeg selv var 14-15 holdt vi altid privatfest og faren (dem vi altid var hos boede hos deres far) sad altid nede i stuen mens vi var på førstesalen. Og hvis der opstod noget, kunne vi gå ned og hente ham. Men han holdt ikke øje med os sådan at han kom op og kiggede. Men vi var nu fornuftige nok til at tænke os om og passe på hinanden, så det var aldrig nødvendigt at hente faren. Jeg vil forsøge at have samme tillid til mine unger. 

Anmeld Citér

19. november 2015

dpb

puha, den situation gruer jeg nu altså også lidt for...

Ganske enkelt fordi jeg allerede kan se de delte holdninger i vores ældste søns klasse... Til forældremødet her i 6.klasse (han er 12år) havde vi energidrikke oppe og vende... og der var godt nok delte vande... vi var nogle som absolut ikke mener at det hører sig til i den alder de har nu, nogle som mente det var ok i begrænsede mængder og som gerne ville vide hvis nogle af os andre så dem drikke det, og så dem der rent ud sagt var ligeglade med at få det at vide, fordi de vidste det og kunne ikke se noget problem i det...  Regner med at alkohol politik også skal op og vende, men havde egentlig ikke regnet med før 8.klasse  mindes ikke rigtig det var nødvendigt før dengang jeg gik i folkeskolen... mine forældre har aldrig forbudt mig at smage, og har egentlig nok haft et rimelig løst forhold til det... jeg har bare aldrig selv haft lysten... Så har endnu aldrig prøvet at være fuld  den ældste af mine småbrødre mener jeg var omkring 8.klasse da han begyndte, den næstældste (halvbror) ved jeg ikke hvornår startede men vidst også deromkring... min (halv)lillesøster derimod ved jeg at startede pænt tidligt, og også før konfirmationsalderen... dog mest breezere, mokai og i den dur... men også i rigelige mængderHvilket jeg ikke mener var passende, men når vores far og mine halvsøskendes mor syntes det var fint, så var det begrænset hvad vi kunne gøre...  den yngste af mine brødre (halv) skal først konfirmeres i 2016 (hvis han ønsker det, har ikke rigtig kontakt til min far pt.) så aner ikke hvordan med ham... 

men min umiddelbare holdning er 15+, om det så kommer til at holde må vi tage som det kommer...

Qnuz

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.