Mor og meget mere skriver:
Du har fat i den lange ende, og det er superheldigt, at dine unger faktisk ikke er særligt interesserede i alkohol. Det gør det unægteligt lettere for dig at holde fast i dine principper, end hvis du havde hele to styks plagende teenagere, som syntes, du var åndssvag.
Jeg har fulgt emnet på ret tæt hold i de sidste 15 års tid - som lærer i de ældste klasser og som mor til tre, der nu er 17-22 år gamle. Det har været helt almindelig praksis både på de to skoler, jeg har arbejdet på og i mine egne børns klasser, at man til forældremøder lavede fælles regler om alkohol. Endnu har jeg aldrig oplevet, at nogle forældre gik ind for, der blev serveret alkohol i 8. klasse - at nogle forældre så alligevel er gået imod aftalen hen mod 9. klasse, er en anden sag, men dog kun sket ganske få gange.
Derfor kommer det virkelig bag på mig, at skolen eller forældrerådet ikke har taget initiativ til at lave regler. Jeg forstår heller ikke, at der ikke, nu hvor skaden er sket, er blevet ringet eller skrevet om emnet blandt jer forældre og sat en bremse for, at der udskænkes alkohol. Det er simpelthen ikke i orden, at et hold forældre uden videre sætter sig for at servere alkohol for andres 14-årige børn!
Sammenligninger med, hvad "vi selv gjorde", er helt hen i vejret - der er sket SÅ meget og ændret SÅ markant holdning til unges indtag af alkohol. Af gode grunde!
Jeg synes, du skal kontakte klasselæreren og bede om, at der indkaldes til forældremøde om emnet. SSP hjælper gerne med info, så det er da bare om at få det taget op.
Iøvrigt er det en myte, at forbud på dette område skaber drikkeri i smug. Laissez faire fra forældrenes side fører tværtimod til, at druk opfattes som normalt og helt ok, og en tidlig alkoholdebut fører bevisligt til langt større risiko for, at den unge får svært ved at styre sit forbrug - for slet ikke at tale om, hvad det gør ved helt unges hjerner at drikke alkohol, og hvad der kan ske af små og større "katastrofer", når børn er fulde.
Jeg valgte at skrive til klasselæreren , om hvad hans erfaring var med møde omkring alkohol . Han vil tænke over om der skal holdes møde .