Teenager - alkohol

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. november 2015

Mum33

bøllen skriver:

Bum bum der står på invitationen , at der bliver serveret sodavand & øl . At der skal underskrevet tilladelse til fra forældrene. Tænker man medbringer det man ønsker at drikke. Hørte igår, at et par stykker ikke måtte drikke - så der var lavet aftale om de ikke behøvede en seddel  så ved ikke hvor meget jeg giver for forældre opsyn 

Hmm ville nok overveje en ekstra gang om mit barn skulle afsted så ...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2015

bøllen

Mor og meget mere skriver:

Du har fat i den lange ende, og det er superheldigt, at dine unger faktisk ikke er særligt interesserede i alkohol. Det gør det unægteligt lettere for dig at holde fast i dine principper, end hvis du havde hele to styks plagende teenagere, som syntes, du var åndssvag. 

Jeg har fulgt emnet på ret tæt hold i de sidste 15 års tid - som lærer i de ældste klasser og som mor til tre, der nu er 17-22 år gamle. Det har været helt almindelig praksis både på de to skoler, jeg har arbejdet på og i mine egne børns klasser, at man til forældremøder lavede fælles regler om alkohol. Endnu har jeg aldrig oplevet, at nogle forældre gik ind for, der blev serveret alkohol i 8. klasse - at nogle forældre så alligevel er gået imod aftalen hen mod 9. klasse, er en anden sag, men dog kun sket ganske få gange. 

Derfor kommer det virkelig bag på mig, at skolen eller forældrerådet ikke har taget initiativ til at lave regler. Jeg forstår heller ikke, at der ikke, nu hvor skaden er sket, er blevet ringet eller skrevet om emnet blandt jer forældre og sat en bremse for, at der udskænkes alkohol. Det er simpelthen ikke i orden, at et hold forældre uden videre sætter sig for at servere alkohol for andres 14-årige børn! 

Sammenligninger med, hvad "vi selv gjorde", er helt hen i vejret - der er sket SÅ meget og ændret SÅ markant holdning til unges indtag af alkohol. Af gode grunde! 

Jeg synes, du skal kontakte klasselæreren og bede om, at der indkaldes til forældremøde om emnet. SSP hjælper gerne med info, så det er da bare om at få det taget op. 

Iøvrigt er det en myte, at forbud på dette område skaber drikkeri i smug. Laissez faire fra forældrenes side fører tværtimod til, at druk opfattes som normalt og helt ok, og en tidlig alkoholdebut fører bevisligt til langt større risiko for, at den unge får svært ved at styre sit forbrug - for slet ikke at tale om, hvad det gør ved helt unges hjerner at drikke alkohol, og hvad der kan ske af små og større "katastrofer", når børn er fulde. 

Jeg valgte at skrive til klasselæreren , om hvad hans erfaring var med møde omkring alkohol . Han vil tænke over om der skal holdes møde . 

Anmeld Citér

24. november 2015

bøllen

Abemor skriver:

Hmm ville nok overveje en ekstra gang om mit barn skulle afsted så ...

Gør jeg virkelig også - deres far mener så bare , at det er synd - hvis de er de eneste som ikke må komme . Det er jeg så ret " ligeglad " med , da det for mig også handler om hvilket signaler , vi sender til børnene 

Anmeld Citér

24. november 2015

Fru Ebied

alenemor42 skriver:

Jeg har været den strenge mor  

Ingen alkohol før man er 16 år som  også er alderen for hvornår de må købe øl og vin i butikkerne. Klassen var ikke enige og vi havde store diskussioner. Ingen af de fester hvor der må drikkes deltager hun i.

Kan slet slet ikke se grunden til at man skal drikke som 14 årig. Uanset hvad vi selv gjorde 

Fuldstændigt det samme her.

Min datter er lige blevet 16 og "må gerne" drikke, jeg vil dog stadig ikke købe alkohol til hende af princip!

Anmeld Citér

25. november 2015

Leneur

bøllen skriver:

Min tanke er også min 15-16 til fest med alkohol. Jeg har ikke kontakt med de andre forældre , mange kender jeg slet ikke. Hverken børn eller forældre, da der er lavet nye klasser i år , med elever fra anden by. Så ved ski ikke hvordan jeg skulle gribe den an 

Kunne du ikke sende en fælles mail ud, inde på intra? Det gør vi i min datters klasse, hvis der er et eller andet.

Stikke en finger i jorden og høre ad om der var stemning for at mødes og diskutere en fælles alkoholpolitik.

Tror også der for nyligt har været et oplæg på forældrefiduser.dk netop om alkoholpolitik men jeg fik det ikke læst, da der heldigvis går mange år endnu inden den problematik dukker op herhjemme. 

Hvis du mener dine drenge er ansvarlige og godt kan stå imod feks. gruppepres, så lad dem tage med til festen, så ved de jo også at hvis der sker noget, så kan de altid ringe efter dig. Få aftalt et bestemt klokkeslæt de skal tage hjem på. Det er da nok noget af det jeg ville gøre, når den tid kommer med min egen. Jeg ved så også at jeg højst sandsynligt selv vil lægge hus til den slags fester, så jeg har styr på løjerne.... 

Anmeld Citér

25. november 2015

alenemor42

Fru Ebied skriver:

Fuldstændigt det samme her.

Min datter er lige blevet 16 og "må gerne" drikke, jeg vil dog stadig ikke købe alkohol til hende af princip!

Det kommer jeg heller ikke til, det må hun selv klare når hun bliver 16 år! 

Anmeld Citér

25. november 2015

bøllen

Leneur skriver:

Kunne du ikke sende en fælles mail ud, inde på intra? Det gør vi i min datters klasse, hvis der er et eller andet.

Stikke en finger i jorden og høre ad om der var stemning for at mødes og diskutere en fælles alkoholpolitik.

Tror også der for nyligt har været et oplæg på forældrefiduser.dk netop om alkoholpolitik men jeg fik det ikke læst, da der heldigvis går mange år endnu inden den problematik dukker op herhjemme. 

Hvis du mener dine drenge er ansvarlige og godt kan stå imod feks. gruppepres, så lad dem tage med til festen, så ved de jo også at hvis der sker noget, så kan de altid ringe efter dig. Få aftalt et bestemt klokkeslæt de skal tage hjem på. Det er da nok noget af det jeg ville gøre, når den tid kommer med min egen. Jeg ved så også at jeg højst sandsynligt selv vil lægge hus til den slags fester, så jeg har styr på løjerne.... 

Skrev til klasselæreren og spurgte til hans erfaring med forældremøde om emnet , han mente ikke de som skole kunne blande sig og ville tænke over et evt møde.

overvejdede at kontakte forældre rådet med ved ikke om det er en opgave for dem , og er nok lidt " bange " for at fremstå som yderst pylret mor . 

Jeg stoler på begge drengene , og de giver ikke selv udtryk for at ville drikke . Så jo det kunne sagtens komme med .

Er dog alligevel lidt forbeholden , da forældrene i huset er meget anderledes en jeg . Og ved rammerne er meget løse ( ligeglad ) og stoler ikke på dem ( opsynet )

Vil gerne sende nogle ordenlig signaler til mine børn , og det kan jeg ikke helt i denne situation . Da der er kommet oplysninger frem der strider meget imod mig 

Anmeld Citér

25. november 2015

migxher

Jeg er selv 21 og vi begyndte så småt i min klasse da vi var blevet konfirmeret, så det har været i 7 klasse, jeg var 14 (: Men det var hjemme hos nogen og der var forældre til stede i det andet rum, som holdt øje med at ingen blev for fulde. Vi medbragte selv alkohol, jeg fik 4  genstande med. Min mor har altid stolet på mig og jeg har faktisk også overholdt de aftaler omkring max genstande hun har sat, på nær 1 enkelt gang, og det skal jeg lige love for jeg kom til at fortryde  Aldrig har jeg brækket mig så meget. Det var i 9. klasse til afslutningsfest.
Jeg synes ikke det er for tidlig. Men synes du det er for tidlig er det selvfølgelig det du skal holde fast i (: Og når nu dine drenge ikke har den store interesse alligevel.
Men lader du dem så komme med til festen men uden alkohol?? eller bliver der slet ingen fest? Jeg spørger fordi de fester jeg var med til i den alder, dem der ikke måtte drikke endte altid med at drikke alligevel. Og det var oftes dem hvor det tog overhånd. Men det kommer nok også an på hvor modtagelig man er overfor evt gruppepres. 

Anmeld Citér

25. november 2015

bøllen

migxher skriver:

Jeg er selv 21 og vi begyndte så småt i min klasse da vi var blevet konfirmeret, så det har været i 7 klasse, jeg var 14 (: Men det var hjemme hos nogen og der var forældre til stede i det andet rum, som holdt øje med at ingen blev for fulde. Vi medbragte selv alkohol, jeg fik 4  genstande med. Min mor har altid stolet på mig og jeg har faktisk også overholdt de aftaler omkring max genstande hun har sat, på nær 1 enkelt gang, og det skal jeg lige love for jeg kom til at fortryde  Aldrig har jeg brækket mig så meget. Det var i 9. klasse til afslutningsfest.
Jeg synes ikke det er for tidlig. Men synes du det er for tidlig er det selvfølgelig det du skal holde fast i (: Og når nu dine drenge ikke har den store interesse alligevel.
Men lader du dem så komme med til festen men uden alkohol?? eller bliver der slet ingen fest? Jeg spørger fordi de fester jeg var med til i den alder, dem der ikke måtte drikke endte altid med at drikke alligevel. Og det var oftes dem hvor det tog overhånd. Men det kommer nok også an på hvor modtagelig man er overfor evt gruppepres. 

Jeg ved det faktisk ikke endnu , om de får lov til at komme med. Vi har snakket om det og begge har ikke den store interesse i at drikke . Hvis det bliver et nej , er det udfra oplysninger jeg har fået af drengene, som gør jeg slet ikke stoler på de forældre. Jeg stoler på begge mine , og tror faktisk ikke de vil drikke når vi har en aftale . Syntes vi har et ret åben forhold , hvor vi snakker om tingene - og vi lytter på hinanden . Og at de smager gør mig nok ikke så meget , ser helst de venter med at drikke et år endnu . Kan også fornemme de kun er de 2 samme drenge fra klassen som drikker ( dem med meget løsslupne regler hjemmefra ) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.