Teenager - alkohol

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. november 2015

bøllen

Mathias Villads skriver:

Jeg er af den mening, at forbud ikke gør noget godt... Og hvis man stoler på sine poder, så kan man godt give dem lidt råderum... Det har vi altid praktiseret herhjemme... Min den store er 16 om lidt... Fik lov til at drikke et par genstande som 14 til privatfester... Og vi har selv holdt fest, hvor hun inviteret veninder med, som fik lov til at drikke max 3 genstande... Det er gået over alt forventning og de drak ikke altid til max... 

Her i huset har det bevirket, at vi kan stole på hende, at hun altid åben fortæller hvad der foregår med ALT.. Fordi vi netop også fortæller at hun har et medansvar til at vi lærer at stole på hende og på den måde har hun fået lov til mere og mere, fordi hun holder ord.. 

jeg tror ganske enkelt ikke at vejen frem er et total forbud, idet det så bliver meget mere spændende.. Og de skal nok finde en måde at gå bag om ryggen, hvis de finder det så interessant, at det bare skal afprøves... Jeg er vokset op med et NEJ til alt indtil jeg var næsten 18.. Og tog det næsten overhånd... Derfor praktisere jeg det ikke her i hytten... Alt med måde som man siger... Og så synes jeg det er fedt med den fortrolighed, at hun altid har lyst til at fortælle livligt om alt, fordi hun ikke bliver mødt med sure miner og en løftet pegefinger... 

Tror da helt sikkert du har ret - forbud gør ting mere spændende  jeg går nu ikke ind for forbud og stoler på begge mine drenge . Men har stadigvæk en holdning om 14 er for tidligt . Tror bestemt ikke det gør at de begynder at drikke bag min ryg . 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2015

Christine

bøllen skriver:

Jeg har 2 teenager drenge på 14 som er blevet inviteret til fødselsdag, hvor der bliver serveret øl. Det er hos en jævnaldrende klassekammerat. Kan mærke det er med meget blandet følelser, jeg ser på dette. 

Så søger lidt " råd " historie fra andre med større børn.

hvornår begyndte jeres at smage på alkohol ?

Jeg ved godt mange drikker som 14-årige (eller i hvert fald gjorde før i tiden) men jeg synes personligt det er dårlig stil at servere alkohol for så unge mennesker. Det synes jeg ikke forældre burde give lov til men omvendt kan de jo heller ikke være 100% sikre på at der ikke bliver drukket. Men at servere det synes jeg ikke er super cool. Min personlige grænse går ved mindst 16 år men håber da ikke mine begynder før de er 18 

Anmeld Citér

20. november 2015

bøllen

Christine skriver:

Jeg ved godt mange drikker som 14-årige (eller i hvert fald gjorde før i tiden) men jeg synes personligt det er dårlig stil at servere alkohol for så unge mennesker. Det synes jeg ikke forældre burde give lov til men omvendt kan de jo heller ikke være 100% sikre på at der ikke bliver drukket. Men at servere det synes jeg ikke er super cool. Min personlige grænse går ved mindst 16 år men håber da ikke mine begynder før de er 18 

Kan mærke jo mere jeg tænker over det , jo mere " forarget " bliver jeg ( gammel sure snerpe ) syntes faktisk det er et dårlig signal at sende som forældre. Har nu hørt mere info som gør jeg virkelig er " rystet "

Anmeld Citér

21. november 2015

A-1995

Hmm i min klasse i sin tid startede vi i 8 klasse med alkohol. Der har jeg været 13-14 år (et år yngre end de andre)... 

Der var sjældent forældre til stede og det var sådan ret frit med mængder osv men det tog aldrig overhånd. 

Jeg tror bestemt man kommer længst med åbenhed og lidt løse tøjler fremfor regler hvor hvornår og hvor meget ☺️

Anmeld Citér

21. november 2015

alenemor42

A-1995 skriver:

Hmm i min klasse i sin tid startede vi i 8 klasse med alkohol. Der har jeg været 13-14 år (et år yngre end de andre)... 

Der var sjældent forældre til stede og det var sådan ret frit med mængder osv men det tog aldrig overhånd. 

Jeg tror bestemt man kommer længst med åbenhed og lidt løse tøjler fremfor regler hvor hvornår og hvor meget ☺️

Vi var 13 år da vi fik lov at drikke, der var godt nok forældre til stede men der blev bestemt ikke holdt øje med os tror bare det var ånden at "lad de unge more sig" personligt finder jeg at fordi "vi måtte som unge" så skal de også have lov som det dårligste argument i verden.... jeg syntes faktisk slet ikke det er et argument!

Vi var ikke bare en lille gruppe der måtte, det var generelt holdningen i 80'erne ihvertfald på vores skole og samfund omkring  os. Vi lå og brækkede os i gaderne, røg til udpumpning og havde måske sex for første gang uden egentlig at være klar på at det var nogle af konsekvenserne ved bare at måtte drikke. 

Har du samme holdning til stoffer? At forbud ikke virker? Forbud virker når du kan give dine teenagere solide argumenter der holder. Som de kan forstå.

Anmeld Citér

21. november 2015

bøllen

alenemor42 skriver:

Vi var 13 år da vi fik lov at drikke, der var godt nok forældre til stede men der blev bestemt ikke holdt øje med os tror bare det var ånden at "lad de unge more sig" personligt finder jeg at fordi "vi måtte som unge" så skal de også have lov som det dårligste argument i verden.... jeg syntes faktisk slet ikke det er et argument!

Vi var ikke bare en lille gruppe der måtte, det var generelt holdningen i 80'erne ihvertfald på vores skole og samfund omkring  os. Vi lå og brækkede os i gaderne, røg til udpumpning og havde måske sex for første gang uden egentlig at være klar på at det var nogle af konsekvenserne ved bare at måtte drikke. 

Har du samme holdning til stoffer? At forbud ikke virker? Forbud virker når du kan give dine teenagere solide argumenter der holder. Som de kan forstå.

Mener bestemt det er vores fornemmeste opgave som forældre , at guide vores unger igennem livets fristelse . Råde & vejlede, er helt enig - bare fordi sådan var det dengang , holder altså ikke idag . Da jeg var barn var der ikke noget der hed autostol & sele gik man da ikke særlig meget op i - kunne aldrig drømme om at køre uden .

Anmeld Citér

21. november 2015

Mum33

bøllen skriver:

Jeg har 2 teenager drenge på 14 som er blevet inviteret til fødselsdag, hvor der bliver serveret øl. Det er hos en jævnaldrende klassekammerat. Kan mærke det er med meget blandet følelser, jeg ser på dette. 

Så søger lidt " råd " historie fra andre med større børn.

hvornår begyndte jeres at smage på alkohol ?

Er der øl ad libitum, eller er der en øl til hver? Jeg synes det er meget tidligt, også fordi - hvad så til næste fest? Er det så Mokai? 

Jeg ville måske lige henvende mig til de forældre, der står for festen, og høre hvad rammerne er? Er der voksne til stede? Må de selv medbringe andet end øl? Osv ...

Anmeld Citér

21. november 2015

bøllen

Abemor skriver:

Er der øl ad libitum, eller er der en øl til hver? Jeg synes det er meget tidligt, også fordi - hvad så til næste fest? Er det så Mokai? 

Jeg ville måske lige henvende mig til de forældre, der står for festen, og høre hvad rammerne er? Er der voksne til stede? Må de selv medbringe andet end øl? Osv ...

Bum bum der står på invitationen , at der bliver serveret sodavand & øl . At der skal underskrevet tilladelse til fra forældrene. Tænker man medbringer det man ønsker at drikke. Hørte igår, at et par stykker ikke måtte drikke - så der var lavet aftale om de ikke behøvede en seddel  så ved ikke hvor meget jeg giver for forældre opsyn 

Anmeld Citér

21. november 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
bøllen skriver:

Kan mærke jo mere jeg tænker over det , jo mere " forarget " bliver jeg ( gammel sure snerpe ) syntes faktisk det er et dårlig signal at sende som forældre. Har nu hørt mere info som gør jeg virkelig er " rystet "

Du har fat i den lange ende, og det er superheldigt, at dine unger faktisk ikke er særligt interesserede i alkohol. Det gør det unægteligt lettere for dig at holde fast i dine principper, end hvis du havde hele to styks plagende teenagere, som syntes, du var åndssvag. 

Jeg har fulgt emnet på ret tæt hold i de sidste 15 års tid - som lærer i de ældste klasser og som mor til tre, der nu er 17-22 år gamle. Det har været helt almindelig praksis både på de to skoler, jeg har arbejdet på og i mine egne børns klasser, at man til forældremøder lavede fælles regler om alkohol. Endnu har jeg aldrig oplevet, at nogle forældre gik ind for, der blev serveret alkohol i 8. klasse - at nogle forældre så alligevel er gået imod aftalen hen mod 9. klasse, er en anden sag, men dog kun sket ganske få gange. 

Derfor kommer det virkelig bag på mig, at skolen eller forældrerådet ikke har taget initiativ til at lave regler. Jeg forstår heller ikke, at der ikke, nu hvor skaden er sket, er blevet ringet eller skrevet om emnet blandt jer forældre og sat en bremse for, at der udskænkes alkohol. Det er simpelthen ikke i orden, at et hold forældre uden videre sætter sig for at servere alkohol for andres 14-årige børn! 

Sammenligninger med, hvad "vi selv gjorde", er helt hen i vejret - der er sket SÅ meget og ændret SÅ markant holdning til unges indtag af alkohol. Af gode grunde! 

Jeg synes, du skal kontakte klasselæreren og bede om, at der indkaldes til forældremøde om emnet. SSP hjælper gerne med info, så det er da bare om at få det taget op. 

Iøvrigt er det en myte, at forbud på dette område skaber drikkeri i smug. Laissez faire fra forældrenes side fører tværtimod til, at druk opfattes som normalt og helt ok, og en tidlig alkoholdebut fører bevisligt til langt større risiko for, at den unge får svært ved at styre sit forbrug - for slet ikke at tale om, hvad det gør ved helt unges hjerner at drikke alkohol, og hvad der kan ske af små og større "katastrofer", når børn er fulde. 

Anmeld Citér

21. november 2015

bøllen

Mor og meget mere skriver:

Du har fat i den lange ende, og det er superheldigt, at dine unger faktisk ikke er særligt interesserede i alkohol. Det gør det unægteligt lettere for dig at holde fast i dine principper, end hvis du havde hele to styks plagende teenagere, som syntes, du var åndssvag. 

Jeg har fulgt emnet på ret tæt hold i de sidste 15 års tid - som lærer i de ældste klasser og som mor til tre, der nu er 17-22 år gamle. Det har været helt almindelig praksis både på de to skoler, jeg har arbejdet på og i mine egne børns klasser, at man til forældremøder lavede fælles regler om alkohol. Endnu har jeg aldrig oplevet, at nogle forældre gik ind for, der blev serveret alkohol i 8. klasse - at nogle forældre så alligevel er gået imod aftalen hen mod 9. klasse, er en anden sag, men dog kun sket ganske få gange. 

Derfor kommer det virkelig bag på mig, at skolen eller forældrerådet ikke har taget initiativ til at lave regler. Jeg forstår heller ikke, at der ikke, nu hvor skaden er sket, er blevet ringet eller skrevet om emnet blandt jer forældre og sat en bremse for, at der udskænkes alkohol. Det er simpelthen ikke i orden, at et hold forældre uden videre sætter sig for at servere alkohol for andres 14-årige børn! 

Sammenligninger med, hvad "vi selv gjorde", er helt hen i vejret - der er sket SÅ meget og ændret SÅ markant holdning til unges indtag af alkohol. Af gode grunde! 

Jeg synes, du skal kontakte klasselæreren og bede om, at der indkaldes til forældremøde om emnet. SSP hjælper gerne med info, så det er da bare om at få det taget op. 

Iøvrigt er det en myte, at forbud på dette område skaber drikkeri i smug. Laissez faire fra forældrenes side fører tværtimod til, at druk opfattes som normalt og helt ok, og en tidlig alkoholdebut fører bevisligt til langt større risiko for, at den unge får svært ved at styre sit forbrug - for slet ikke at tale om, hvad det gør ved helt unges hjerner at drikke alkohol, og hvad der kan ske af små og større "katastrofer", når børn er fulde. 

Tak for dit svar som er yderst brugbart  jeg har slet ikke skænket alkohol en tanke , da jeg syntes det er for tidligt . Heldigvis viser begge mine drenge ingen sønderlig interesse for alkohol . Og vi har snakket om det et par gange når de har fortalt de andre drikker . Jeg ved , at jeg kan stole på dem . Men er faktisk blevet forarget over de forældre  syntes virkelig de sender helt forkerte signaler . Ved bare ikke hvordan jeg griber den an , hvis skolen skal blandes ind i det ? Kan sagtens forsvare / forklare mine hvorfor de evt ikke må komme med . Men de fortælle så at der er nogle stykker som ikke må drikke og der er lavet aftale om de ikke skal aflevere den seddel med tilladelse fra forældre . Om det er sandt eller ej ved jeg ikke , men det bekræftiger bare mig i mine tanker - at det forældre opsyn ikke er godt nok .

viste faktisk slet ikke , at det var et emne der blev taget op som fælles i skolen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.