Det kan også føles for meget, hvis der bliver gjort for meget ud af det.. Ja, du kommer en gang om ugen(14dag), lad os gøre helt vildt meget ud af det.
Har I spurgt hende, hvad hun godt kunne tænke sig at lave?
Laver hendes far noget alene med hende? Gør du?
Har I spurgt om I kan have hende mere, end den enkle dag(har aldrig hørt samværd, der er på den måde), så hun også kan føle sig mere end del af jeres familie.
Hun kan også have noget "had" til de mindre søskende, fordi de har mor/far hele tiden, mens hun skal frem og tilbage, og så er der en lillebrøster ved begge familier, som er så meget mindre end hende. Og det er ikke fordi hun faktisk hader dem, men det er fordi de har hvad hun ikke har, en familie under samme tag.
En dag hos sin far(nogen gange ikke engang 24timer), er ikke nok til at falde ned, danne et forhold til sin lillebror(Som han gerne vil) Og det vil hun sikkert også gerne, men bare ikke hele tiden hun er der.
Du kan snakke med hendes mor, så sæt jer alle tre ned og få en god snak, måske også en snak med hende, hvad det er for nogle tanker der løber rundt i hovedet på hende, hvorfor hun reagere så voldsomt.
ADHD bliver smidt rundt som slik ud til dag, det bliver brugt som undskyldning, når man ikke kan finde ud af hvad der er galt med børnene. Man kan starte med at prøve at snakke med dem. Hun er 10år gammel, hun kan sætte ord på sine følelser. Så snak med hende.
Er hun på samme måde i skolen? Sammen med veninder.. Hos bedsteforældre? Eller er det kun hos jer og hendes mor?
Og nej, ingen må slå, bide, sparke, eller andet der volder smerte mod andre, ligemeget om man er 3, 10 eller 30.
Ja, hvad hun gør er forkert, men din dreng er ikke uskyldig. Hun rykker sig væk(tegn; Jeg vil ikke have det), og han rykker med, så bliver hun irriteret(hvor han gjorde noget forkert)..
Du er nød til at lære ham, at hvis hun rykker sig væk, skal han enten spørge eller lade vær med at rykke efter hende, for hun vil ikke have det.
Og måske i det hele taget spørge, før han sætter sig helt op af hende. Ikke alle kan li at ligge og putte på sofaen, nogen vil bare gerne sidde for sig selv, og det skal de have lov til, og det skal andre lære at respektere.
Han bliver udsat for de ting, fordi han ikke kender tegnene.
Hun skal have at vide at man slår ikke, man må bruge ord ellers må man kalde på en voksen.
Og han skal lære at spørge og hvis folk flytter sig, er det fordi de siger nej.
Og jeg kan love dig for at jeg også har hamret til min søster en del gange..
Uhh det blev langt.
Du har ret, jeg må gøre mere ud af at lære ham hun ikke gider. Så han kan forstå hendes signaler.
hvad gør jeg ved at hun ignorere ham, ikke svare osv? For det synes jeg heller ikke er ok. Og det giver jo heller ikke den lille en chance for at forstå hende.
Hun fortæller ikke hvad hun vil eller hvordan hun har det, hun er meget lukket i det hele taget, også hjemme hos sin mor. Og hos bedsteforældre. I skolen betagnes hun som genert og indadvendt stille og umoden pige.
hun leger ikke med veninder i fritiden fortæller hendes mor. De er holdt op med at ringe på døren fordi hun altid siger nej. Hos os har hun er par veninder og dem opsøger hun selv når hun er her.