Anonym skriver:
Hej 
vi har et problem herhjemme, og jeg ved ikke hvordan jeg løser det.
det handler om min søn på 3 år og min bonusdatter på 10 år. Der er konflikter hele tiden, eller det døgn vi har hende hveranden weekend.
den lille savner hende og glæder sig rigtig meget til hun skal komme, men bliver så ked af det hver gang når det igen går op for ham at hun afviser ham, slår, skubber og ignorere. Og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op.
jeg har snakket med hendes mor som fortæller at hun også har et rigtig sårlig forhold til hendes lillesøster på 4 år som hun har hos sin mor. Dog slår hun ikke hende.
Men hvordan får jeg sagt fra? Kan ikke finde ud af at være kontant overfor hende og kommer til at sige det med blid og undskyldende stemme fordi hun er her så lidt, og hun tager irettesættelser rigtig slemt. Hvilket hendes mor er enig i.
en situation kunne f eks være at de ser en tegnefilm sammen. Lillebror rykker tæt på hende og vil gerne sidde og putte. Hun rykker sig væk. Lillebror prøver igen fordi han ikke forstår afvisningen. Hun skubber ham og rykket sig væk igen. Lillebror bliver lidt ked og rækker benene over hendes ben, hun rejser sig og slår ham.
jeg har sagt at hun skal sige til ham når hun vil være i fred ellers forstår han det ikke og at det ikke er ok at slå. Men ligeså snart vi vender ryggen til sker det igen.
og jeg tænker lidt at når hun også ignorere og afviser sin anden søsken må det være fordi hun på en eller anden måde ikke kan rumme dem. Men samtidig synes jeg det er så synd for lillebror at hun skal føle sig afvist hele tiden og blive slået hver gang han viser hende kærlighed og blive ignoreret når han taler til hende.
hvad gør man? Et det normalt at søskende slet ikke vil hinanden, eller den ene vil jo gerne, rigtig gerne.
og så irriterende kan han vel heller ikke være når de kun ses to gange af under et døgn om måneden.
Hvis du ikke vil irettesætte hende (hvilket jeg sagtens synes at du kan), så må han jo gøre det.