En mands rettigheder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. maj 2015

tribk

Sprit25 skriver:

men der er jo intet præventetion der er sikkert? Ville din løsning så være total afholdenhed? Uheld kan jo ske og hvis kvinden lyver om p-piller er det da overhovedet ikke mandens skyld og dermed kan han ikke, i min optik, drages til ansvar.

Der er netop ikke noget prævention der virker. Når to mennesker dyrker sex så ved begge at der, uanset hvad, er en risiko for at der opstår en graviditet. De er voksne mennesker begge to. De kender risikoen. Manden ved også at det er kvinden der afgør det endeligt. Han går ind i den seksuelle relation velvidende at han risikerer at blive far. Så skal han ikke komme bagefter og sige at "det gider jeg da ikke". Jamen så skulle du da have ladet piphans blive i buret. For ja, afholdenhed er den eneste garanti for at der ikke opstår en graviditet. Jeg er ikke hverken abortmodstander eller fortaler for afholdenhed, men jeg mener ikke at nogen skal ansvarsfritages for noget de udmærket var klar over kunne blive konsekvensen.

Og så er mænd der dyrker sex jo voksne mennesker. Gider de lige tørre øjnene og grow a pair. Jeg gider ikke høre på det hyleri. Har du gjort en kvinde gravid, så er det fordi du har tømt din ladning oppe i hende. Frivilligt. Så må du tage ansvar for det.

Nej han skal naturligvis ikke fritages for ansvar fordi kvinden lyver. For uanset om hun lyver eller ej, så er der risiko for graviditet ved sex. Og når vi overhovedet taler om at en kvinde lyver, så er det jo fordi det er noget der sker en gang i mellem. Det ved mænd også godt! Så må de passe på sig selv, hvis de ikke vil have børn.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2015

merethe

Profilbillede for merethe
Sprit25 skriver:

Okay, nu laver jeg en farlig debat. Så derfor vil jeg gerne bede om en god tone! 

Men inspireret af flere tråde herinde, kan jeg fornemme at der er en konsensus om at manden har INTET at sige ang. abort. Det er kvindes krop og dermed hendes beslutning. Men hvad men manden i dette spil? 

Hvis der er brugt beskyttelse og alligevel er uheldet ude? Selv hvis der i kampens hede ikke er? Har han ikke også ret til at bestemme over sit eget liv og ikke blive diktereret af en kvinde? Jeg er helt med på at det er kvindes krop og hun skal leve med beslutningen, men manden skal vel også leve med denne beslutning? 

Og hvis han virkelig ikke ønsker det her barn er det vel fair nok han nægter alt kontakt, penge osv, til det?

Nej en mand bør ikke kunne frasige sig sin farrolle, bare fordi han ikke gider at være far eller betale børnebidrag.

Vi lever i år 2015 og alle voksne ved at: Sex kan føre til en graviditet og at der ikke findes en beskyttelse som er 100% sikker. 

Anmeld Citér

13. maj 2015

Sprit25

tribk skriver:

Der er netop ikke noget prævention der virker. Når to mennesker dyrker sex så ved begge at der, uanset hvad, er en risiko for at der opstår en graviditet. De er voksne mennesker begge to. De kender risikoen. Manden ved også at det er kvinden der afgør det endeligt. Han går ind i den seksuelle relation velvidende at han risikerer at blive far. Så skal han ikke komme bagefter og sige at "det gider jeg da ikke". Jamen så skulle du da have ladet piphans blive i buret. For ja, afholdenhed er den eneste garanti for at der ikke opstår en graviditet. Jeg er ikke hverken abortmodstander eller fortaler for afholdenhed, men jeg mener ikke at nogen skal ansvarsfritages for noget de udmærket var klar over kunne blive konsekvensen.

Og så er mænd der dyrker sex jo voksne mennesker. Gider de lige tørre øjnene og grow a pair. Jeg gider ikke høre på det hyleri. Har du gjort en kvinde gravid, så er det fordi du har tømt din ladning oppe i hende. Frivilligt. Så må du tage ansvar for det.

Nej han skal naturligvis ikke fritages for ansvar fordi kvinden lyver. For uanset om hun lyver eller ej, så er der risiko for graviditet ved sex. Og når vi overhovedet taler om at en kvinde lyver, så er det jo fordi det er noget der sker en gang i mellem. Det ved mænd også godt! Så må de passe på sig selv, hvis de ikke vil have børn.

Jeg synes virkelig bare ikke verden er så sort og hvid. 

Der kan jo være alle mulige grunde til manden ikke ønsker at blive far på nuværende tidspunkt. F.eks hvis han kun er 18 år gammel og en omgang beskyttet sex gør kæresten gravid, der synes jeg helt klart han skal kunne sige han ikke ønsker dette barn og blive lyttet til.

Ligesom hvis en kvinde trækker en abort ned over hovedet på manden.

Anmeld Citér

13. maj 2015

tribk

Sprit25 skriver:

Jeg synes virkelig bare ikke verden er så sort og hvid. 

Der kan jo være alle mulige grunde til manden ikke ønsker at blive far på nuværende tidspunkt. F.eks hvis han kun er 18 år gammel og en omgang beskyttet sex gør kæresten gravid, der synes jeg helt klart han skal kunne sige han ikke ønsker dette barn og blive lyttet til.

Ligesom hvis en kvinde trækker en abort ned over hovedet på manden.

Nej det skal han ikke. Han skal ikke have et fripas fordi han kun er 18 år. Han er voksen og skal tage ansvar for sine handlinger. Det er ikke synd for ham. 

Det er også træls hvis en kvinde får en abort mod mandens ønske. Det forholder sig sådan i Danmark at man må ikke udføre medicinske eller kirurgiske indgreb på mennesker imod deres vilje. Derfor kan en abort kun udføres med kvindens samtykke. Manden må aldrig nogensinde få noget at skulle have sagt i det anliggende, da kvinden bestemmer over sin egen krop. Det er bare ærgerligt for manden. Det kan jeg godt se. Men det er helt og holdent hans eget ansvar at han kommer i den situation. 

Jeg kan ikke forstå at nogen synes det er synd for manden. Jeg kan ikke forstå at nogen synes han ikke skal forsørge sit afkom. Jeg kan ved gud ikke forstå at nogen i ramme alvor mener at han bare kan fritages fra at skulle tage ansvar for sine egne handlinger, bare fordi det ikke lige passer ind i hans liv. Han har selv bragt sig i den situation.

Anmeld Citér

13. maj 2015

Sprit25

tribk skriver:

Nej det skal han ikke. Han skal ikke have et fripas fordi han kun er 18 år. Han er voksen og skal tage ansvar for sine handlinger. Det er ikke synd for ham. 

Det er også træls hvis en kvinde får en abort mod mandens ønske. Det forholder sig sådan i Danmark at man må ikke udføre medicinske eller kirurgiske indgreb på mennesker imod deres vilje. Derfor kan en abort kun udføres med kvindens samtykke. Manden må aldrig nogensinde få noget at skulle have sagt i det anliggende, da kvinden bestemmer over sin egen krop. Det er bare ærgerligt for manden. Det kan jeg godt se. Men det er helt og holdent hans eget ansvar at han kommer i den situation. 

Jeg kan ikke forstå at nogen synes det er synd for manden. Jeg kan ikke forstå at nogen synes han ikke skal forsørge sit afkom. Jeg kan ved gud ikke forstå at nogen i ramme alvor mener at han bare kan fritages fra at skulle tage ansvar for sine egne handlinger, bare fordi det ikke lige passer ind i hans liv. Han har selv bragt sig i den situation.

Der er vi på ingen måde enig. Som sagt, så kan præventation fejle også skal resten af hans liv "ødelægges"?

Noget andet jeg forstår er hvorfor man kan have et ønske om at bringe et barn til verden, som den ene part ikke ønsker?

Anmeld Citér

13. maj 2015

Mom

Profilbillede for Mom

I bund og grund er det ret ligetil: kvindens krop, ergo kvindens valg.

Der er så bare en masse etik og moral i det.. Og personligt kommer jeg aldrig til at fatte de kvinder der får børn med mænd der ikke ønsker det. Det er i min verden ren egoisme, og ikke særlig gennemtænkt at gennemføre en graviditet hvis man fra starten af ved at barnets far ikke kan eller vil være opgaven voksen. Hvorfor, udsætte et barn for den sorg??

Også er der alle tilfældene hvor manden skrider efter 12 graviditets uge, eller efter barnet er født og ikke vil vedkende sig barnet, og de "mænd" er i min verden bare nogle sølle eksempler på mænd.

Anmeld Citér

13. maj 2015

l.kjoeller

Sprit25 skriver:

Okay, nu laver jeg en farlig debat. Så derfor vil jeg gerne bede om en god tone! 

Men inspireret af flere tråde herinde, kan jeg fornemme at der er en konsensus om at manden har INTET at sige ang. abort. Det er kvindes krop og dermed hendes beslutning. Men hvad men manden i dette spil? 

Hvis der er brugt beskyttelse og alligevel er uheldet ude? Selv hvis der i kampens hede ikke er? Har han ikke også ret til at bestemme over sit eget liv og ikke blive diktereret af en kvinde? Jeg er helt med på at det er kvindes krop og hun skal leve med beslutningen, men manden skal vel også leve med denne beslutning? 

Og hvis han virkelig ikke ønsker det her barn er det vel fair nok han nægter alt kontakt, penge osv, til det?

Synes juridisk  abort er værd at overveje at indføre. Dog indebærer det meget fastlagte  procedurer for hvem der kan få det. Men synes da det skal være en mulighed.  Hvad kvindens krop angår  mener jeg  hun er sig selv nærmest  og selv bør vælge. Synes det er forkasteligt når nogen lyver eller snyder omkring  prævention.  Men har man gjort hvad man kunne har man ren samvittighed og så er beslutningen i min verden i sidste ende hendes. 

Anmeld Citér

13. maj 2015

FruStolpe

tribk skriver:

Jeg har ikke ondt af mænd der bliver ufrivilligt fædre.

De VED at der er en risiko for at sex fører til graviditet. De VED at man ikke kan tvinge en kvinde til abort. De VED at det er kvinden der har sidste ord. Og ALLIGEVEL går de i seng med hende. 

De ved også at der ikke findes prævention der garanterer at sex ikke ender i graviditet. De ved forhåbentlig også at kvinder kan finde på at lyve om hvorvidt de er på p-piller (som de jo også ved ikke beskytter 100 %). Jeg har ikke ondt af dem. Det er voksne mennesker, der ved at deres handlinger har konsekvenser.

Jeg er indædt modstander af juridisk abort. Mænd skal ikke fritages deres ansvar fordi de vil dyrke sex, men ikke tage konsekvensen. 

Hvis mænd ikke vil have barn med en bestemt kvinde, så vil jeg råde dem til at lade være med at gå i seng med hende. Det er den eneste måde de kan være sikre på at de ikke bliver far til hendes barn.

Så længe mænd ved hvordan børn bliver til, og de selv deltager i akten, så skal de ikke fritages for ansvar. 

"Jamen kan man nu ikke få lov til at knalde uden at skulle drages til ansvar for alt muligt??" 

Næ...

Så vælger jeg at sige som modsvar til din holdning. 

-enhver gravid kvinde skal tvinges til at gennemfører en graviditet hvis faderen ønsker barnet !!!!

Hun kunne bare ha holdt benene samlet 

Anmeld Citér

13. maj 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
sommerbarn<3 skriver:

Mange mænd bliver ikke far før barnet er der.

jeg tror mange mænd let vil kunne afskrive sig en tidlig graviditet, derfor synes jeg ikke den model ville være god.

det er bedst for alle parter at far også er i barnets liv. 

Men om kvinden får en abort mest pga at manden ikke vil have barnet, er vel næsten det samme hvis hun så fik det hun ville på samme tid med han også = han abort, hun baby.

Til TS/debatten generelt:

Jeg tænker bare, vi har læst om disse konflikter mest set fra kvinden herinde. De har jo været ulykkelige fordi manden forlangte abort, men kvinden er bange og egentlig måske gerne vil beholde, men er bange for hvordan det vil gå. 

I nogle tilfælde vil der måske blive taget andre beslutninger hvis man vidste at denne løsning fandtes, med at manden kunne få en abort(=give barnet fuldstændigt til moderen),

Men som én påpegede i en anden sammenhæng, så kan kvinden jo bare skjule graviditeten til efter 12. Uge og derved igen "fange" faren som nu.

Jeg personligt synes at disse situationer er individuelle og må være vanskelige ligegyldig om man er mand eller kvinde. Nogengange kan jeg være bange for at man ikke tænker sig nok om før der bliver brudt ud i skænderier og forlanger en masse. Ofte er disse graviditeter ikke planlagt og må være et chok for begge parter.

Som der bliver skrevet, så kan mange fædre pludseligt blive afskrevet, for som vi kender mænd, så er de hurtige til at tage et standpunkt og vil helst ikke være ved det, hvis de skifter mening. 

Jeg ville blive ked af det hvis min mand forlangte abort eller skilsmisse, men vi måtte tænke os om og forhåbentlig have nogle uger til det. Men dybest set tror jeg aldrig at jeg ville kunne få en abort grundet min mands frustrationer hvad endten vi har eller ikke har brugt prævention. 

Min fætter blev ført bag lyset da hans kæreste selv "gravede" sin p-stav ud og blev gravid. Det var bestemt planlagt fra hendes side af, men bestemt ikke fra hans. Det har gjort at de i dag har en lille pige der giver dem en masse kærlighed og holder sammen på deres lille familie. Men egentlig havde det måske været bedst for dem begge hvis de havde ventet. 

Man må vel bare håbe at begge parter er ærlige samt lytter(!!) som i virkelig lytter til den anden part og dennes behov. Måske kan det føre at der opstår noget forståelse for hinandens meninger og måske kan føre til en fælles beslutning og ikke kun en ensidig beslutning omend det er det ene eller andet.

Anmeld Citér

13. maj 2015

Dorthe1986

Jeg havde skrevet et kæmpe indlæg her og så forsvandt det, åha altså! Nå, men jeg prøver igen

Jeg synes det er en svær debat, der da er mange gode pointer i den fra begge sider, problemet er bare at så længe det omhandler kvindens krop, kan ingen bestemme udover hende selv. Ingen skal kunne tvinge en kvinde til abort, ligesom ingen skal kunne tvinge hende til at beholde barnet.

Men mænds rettigheder er en svær ting jo, for det eneste man kan give af rettigheder er det forslag at han skal kunne frasige sig alle rettigheder til barnet for altid og dermed kunne slippe for børnebidrag. Men jeg er ikke så sikker på at det er et særlig godt forslag. I forvejen synes jeg det er for nemt for manden bare at sige det barn gider jeg ikke og så betaler han bare og det er det. Desuden hvem skal så finansiere børnebidraget? For det vi er ude på her, er vel at ingen valg skal gå ud over andre? Hvis kvindens valg om at beholde barnet ikke må kunne gå ud over faren, så må farens valg vel heller ikke gå ud over kvinden?

Jeg vil hellere mane til at man tager sit ansvar. For det første ved man at sex kan medføre børn. Hvis man så ikke ønsker et liv i afholdenhed, og ej heller et barn, jamen så må man tage sit ansvar og sikre at man er beskyttet så godt som muligt. Så siger kvinden hun er på p-piller, jamen så må manden dobbeltsikre sig og bruge kondom. I min verden kan man simpelthen ikke bruge argumentet "jamen hun sagde jo hun var på p-piller...". Folk lyver, så hvorfor tage chancen.

Ligesom kvinder skal tage sit ansvar, sørg for beskyttelse hvis du ikke ønsker at være gravid og hvis du gerne vil være det, så vær ærlig - lad være med at lyve!

Og er kvinden blevet gravid, så har man et ansvar som mand, om man vil det eller ej. Og i stedet for at sætte rettigheder til at vælge fra op til manden, så synes jeg mere man skulle mane til at man tænker anderledes - at ens handlinger har konsekvenser og dem må man tage ansvaret af. Så enten tager faren ansvaret og er der for det barn, han har været med til at skabe. Eller også tager han et ansvar, der hedder at hvis han vælger det fra, så gør han det også. Ikke noget med at rode rundt i at være en del af barnets liv og så ikke alligevel. Her tænker jeg ikke at manden ikke må fortryde hvis han i starten af graviditeten har meldt fra. Jeg mener de mænd der pludselig vil lege far når barnet er 2 år og pludselig ikke vil alligevel. Altså ustabile fædre.

Man tager et ansvar og det er at man må stå ved at man har sat et barn i verden.

Hvis jeg blev gravid ved et uheld, ville jeg nøje overveje om jeg skulle beholde det, men aldrig ud fra om jeg kom til at "ødelægge" mandens liv. Han er voksen som jeg, og han har selv et ansvar for graviditeten. Men jeg ville nøje overveje det ud fra barnets tarv. Jeg ved jeg ville give barnet det bedste osv. Men hvilken far vil barnet få? En klovn, en der som i den anden tråd vil afvise barnet hvis det en dag bankede på? En der vil blive skjult for faderens andre børn? En far der var ustabil, der ville bringe barnet mange skuffelser?

I stedet for at lade det gå op i mig mig mig, så tænk på barnet. Uanset om man er kvinde eller mand. Ligesom kvinden må gøre op med, hvilke konsekvenser det får hvis hun beholder barnet, må manden jo også gøre op med sig selv, hvilke konsekvenser det kan have hvis han fravælger barnet eller på anden vis skaber sig. Og så afgøre om det er noget han kan leve med.

Og ja man kan dobbeltbeskytte sig alt det man vil og uheldet kan stadig være ude. Men derfor mener jeg ikke mænd bare skal kunne slippe for deres ansvar. Livet er nu engang sådan at gør hvad man kan for at tingene skal gå en bestemt vej. Det er ikke altid det gør det, og så man tage ansvar i det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.