Du havde tøser, du legede med - det gælder jo ikke for alle. Nogle børn ville aldrig komme med til fødselsdage, hvis det afhang af, om man 'havde nogen'. Og nogle børn ville komme med hver eneste gang, mens andre kun kom hvert andet år, når de var inde i varmen hos en enkelt.
Jeg tror BESTEMT ikke, at 'reglerne' laves af forældre, der er bange for, at deres eget barn fravælges. De fleste forældre - oplever jeg da - har et stort ønske om, at ikke bare deres eget barn, men at alle børnene i klassen trives - og kommer til fødselsdage. Det er absolut ikke fedt at være forælder til et barn i en klasse, hvor en eller to eller tre holdes uden for fællesskabet. Det gør altid ondt, når man - tæt på eller lidt på afstand - har berøring med børn, der ikke 'er med'.
På sin vis er det to sider af samme sag, du og jeg problematiserer. Dit hjerte bløder for dem, der aldrig kan invitere - mit for dem, der aldrig inviteres. Jeg kan fuldstændigt følge din omsorg for de økonomisk svage - og er helt enig i, at det er en reel problemstilling. Det er bare et større tabu for en forældregruppe at sætte det på 'dagsordenen', hvad man gør i tilfælde af, at enkelte ikke har ressourcer til at holde fødselsdag, end at tale om, at ingen må holdes udenfor. Altså, så længe der ikke er navne på sidstnævnte - for selvfølgelig kan man ikke drøfte i plenum, at 'Vi laver nogle regler, så Sofie og Anton også kommer med til fødselsdagene'. I tilfældet økonomi/ressourcer vil alle jo straks vide, at det kan være et problem for Sørens og Emmas forældre at have råd til en fest.
Jeg tror ikke, den ultimative løsning findes. Heller ikke den, der tager højde for risikoen for, at Sofie skal gå rundt for sig selv til fødselsdagen og føle sig tvangsinviteret - eller at de andre i klassen hurtigt gennemskuer, at Sørens forældre er for fattige til at holde fødselsdag for alle.
Anmeld